Halloj,
Planerar att lägga om ett antal gamla lador och där använda Plannja trend, men söker lite input först.
Alla ladorna har sticketak under tegel och jag orkar inte ta bort sticketaket utan söker annan lösning.
Tänker att om jag rensar bort gamla pannor och läkt för att sedan sätta 2” x 3” cc40 på takstolarna för att skruva plåten i så borde det väll funka? Jag har inte lyckats läsa mig till om Trend är kondensfri så jag undrar också vilken duk som är lämplig att lägga på sticketaket innan jag reglar upp.
 
Då skulle jag nog satsat på någon diffusionsöppen duk (sorten som vatten rinner av på utsidan men ånga kan tränga sig igenom från insidan, finns olika fabrikat), och sedan regla som du sa. Detta beror dock HELT på hur pass plant taket är.

För grejen är den att om sticketaket är ojämnt så kommer det bukta på vissa håll, och buktar det tillräckligt är risken hög att det ser rätt förjävligt ut när plåten inte kan ligga plant. Då blir helt plötsligt frågan vilket som egentligen är mest jobb, krafsa bort det gamla sticketaket, eller gå och jämna ut med mellanlägg under reglarna där det buktar som värst? Jag gjorde en tillfällig reparation av mitt tak på ett ställe och märkte då att även på bara några kvadratmeter var det rätt stor skillnad på sticketaket - på vissa ställen satte sig spiken stumt när jag spikade fast regeln, på andra ställen var sticketaket mer "svampigt" och trycktes ihop rejält av regeln. I mitt fall är det provisoriskt och spelar inte så stor roll, men det du vill göra låter mer permanent. https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-noedreparation-av-laeckande-tak.497547/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.