Hej,

Vi kommer byta tak och har snurrat in oss på plåttak. Utifrån referensbilder osv. så ser Plannja Modern ut så som vi vill ha det. Räknas detta som äkta plåttak? Eller borde vi istället satsa på bandtäckt?

Någon erfaren som vet skillnaden på dessa typer? För och nackdelar? Pris osv?
 
Det är äkta plåt.. :cool: men jag skulle likställa med trp eller pannplåt.
Om det blir snyggt med trend beror på hur taket ser ut..
Är billigare än bandtäckning..
 
Okej, i detta fallet är taket inte särskilt stort ca 90m2 takyta och är ett sadeltak med skorsten och ventilation.

Kanske lika bra att unna sig bandtäckt ändå så att det blir gediget gjort.
 
Skorsten och huvar är ju sådant som är pyssligt, fördelen med trend är ju att det är relativt enkelt att lägga själv
 
Rickard.
Ett brant slätt tak, minimalt med genomföringar och gärna alla i eller nära nock kan bli snyggare med klickplåt då dom till skillnad från en riktig bandtäckning blir helt släta och verkar hålla sig släta(re) även i direkt solljus.

En riktig bandtäckning gör sig bäst med fotränna, vinkelrännor, brytningar, valmningar och skorstenar. Hantverket ska synas och hyllas för att det ska finnas en poäng tycker jag men alla delar inte min åsikt.
 
  • Gilla
PärW och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter!

Vi kommer inom en 2-års period bygga till huset och förlänga taket då med. Kan man anta att det är lättare att anpassa övergången till tillbyggnaden så att den ser sammanhängande ut om man väljer bandtäckning eller är det sak samma?
 
Jag tror det kan summeras: Okomplicerad och perfekt form = klickplåt, annars bandtäckning. Jag inbillar mig att bandtäckning har betydligt längre livslängd. Och som @Rickard. skriver, det kan bli en uppvisning i fint hantverk.
 
Hej igen,

Har börjat ta in offerter på bandtäckning och då vill den ena firman komplettera råsponten med plywood innan man lägger på plåten. Detta för att ta upp ev. ojämnheter.

Brukar man göra så?
 
E Erik36 skrev:
Hej igen,

Har börjat ta in offerter på bandtäckning och då vill den ena firman komplettera råsponten med plywood innan man lägger på plåten. Detta för att ta upp ev. ojämnheter.

Brukar man göra så?
Jag skulle gärna ha det varje gång vid bandtäckning, annars finns det risk om råsponten är ojämn att det blir märken efter den
 
Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag skulle gärna ha det varje gång vid bandtäckning, annars finns det risk om råsponten är ojämn att det blir märken efter den
Vad väljer du för tjocklek ovan säg ett vanligt halvdant som man ofta hittar under pannor ? Typ 20x95, ingen ändspont med utspridda skarvar och någonstans har spontarna givetvis torkat isär helt.

Min spontana reaktion är att plyfa låter som en bra lösning när man konstaterat att underlaget inte duger men jag tänkte först det lät överkurs som "standard". Att skiva ett helt tak kan ju i många fall bli rätt dyrt bara för att något eventuellt kommer synas igenom.
 
Har bara gjort det två gånger, första var 22mm spontad plyfa, för att lägga zink på.
Andra var förra veckan på typ 17mm råspont, där la vi 14mm
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.