Hej!
Skulle gärna få idéer på planlösning för vårt badrum! Jag lägger upp en ritning hur stort rummet är, så hoppas jag några vill komma med bra input!
Vi vill få in handfat, toalett, dusch och bastu.
I nuläget tänker vi oss en vägghängd toalett, men tar gärna emot tankar kring det också. Det är i källaren, väggarna till vänster och längst ner i bild är ytterväggar. Längst ner till vänster i bild finns ventilationshål. Det finns även möjlighet att ha ventilation snett ovanför dörren. Då går det genom spirorör genom en liten korridor och sedan upp bredvid skorstenen upp till vinden och ansluter om jag minns rätt till röret från köksfläkten.
 
  • Ritning av ett badrum med måttangivelser, två ytterväggar och position för ventilation i ena hörnet och ovanför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur står behöver bastun vara?

Har du inte själv skissat på några alternativ som du kan ladda upp?
 
Vi har en ungefärlig idé, men den är ritad efter en befintlig innervägg, så det gör oss lite låsta i tanken... kanske är lika bra att ladda upp den ikväll, så kan vi få idéer på förbättringar utifrån det istället. Bastun kan ju inte vara så särskilt stor, det får bli en avvägning så det övriga inte känns trångt.
 
BirgitS
Går det att få plats med:
Toalett mittemot dörren, helst 80 cm bredd
Kommod till vänster om toaletten, 60 cm bredd
Duschen ytterligare till vänster
Bastu längs kortväggen slutligen
 
Det va inte så lätt att rita in detaljer... Men på ett ungefär. Duschens dörrar kunde jag inte få i rätt längd, men vi har tillgång till en 90 x90 hörna som vi funderar på att använda. Väggen mot bastun är en befintlig, men går att göra om vid goda idéer.
 
  • Ritning av badrumsplan med toalett, duschhörna och måttangivelser, ej exakta detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar lite på att göra något så här med dusch dörrarna om det funkar, så det är enklare att ta sig in i bastun. Men då behöver ju bastudörr med karm tåla att vara i duschen.
 
  • Ritning av badrumsplan med bastu, dusch, toalett och dimensioner för dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Duschen behöver ju inte vara just 90x90 cm utan du kan ju ha 80 cm längs bastuväggen och 100 cm längs ytterväggen.

Undrar om det inte blir bättre att byta plats på kommod och toalett så att det inte blir så trångt vid duschen och det går att sätta upp toapappershållaren på kortväggen.
 
  • Gilla
Range
  • Laddar…
BirgitS
Går det att flytta dörren in till badrummet till mer i mitten av rummet?
För då kan du ha en långsmal dusch längs den kortvägg där inte bastun är. Det kan räcka med 70 cm bredd om det behövs så blir det som att duscha i ett badkar.
 
Dörren sitter tyvärr på kortänden av i en korridor, annars var det en bra idé!
 
Idén med ej kvadratisk duschhörna måste jag titta på mer, det kan nog bli en fördel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.