Hallå på er! Vi har ritat lite på en tänkt 1-plans villa och är intresserade av lite synpunkter på planlösningen. Det är ca 176 kvm (+garage/föråd). Vet någon om man kan ha valmat tak även fast det är ca 2m skillnad på bredden (man vill ju ha taknocken på samma nivå)? Hoppas ni förstår, för det gör knappt jag... Inte så bra på att förklara.

mvh/ anders
 
Jag tycke det ser bra ut.
Ganska stor hall och badrum (med bastu). jag skulle nog hellre ha ett större lek/allrum för barnen.

Ytterdörren ska väl gå ut.
 
Jag tycker också att det ser bra ut. Möjligen skulle jag byta plats på arbetsrummet och tvättstugan. Det blir antagligen enklare rördragningar då och känns på något sätt mer naturligt att ha tvättstugan innanför köket.

Om du vill ha större allrum kan du ju göra så här:
 
  • untitled4.JPG
Tackar för tipsen, det är lätt att man snöar in sig på ett visst spår. Att göra allrummet större på det sättet var en bra idè. Inte fel att flytta tvättstugan heller för att underlätta rördragningen.


Tackar för tipsen (mer mottages gärna. /anders
 
Glömde att skriva, ja ytterdörr går åt fel håll på den ritningen( + att några inner dörrar är ändrade också).

mvh/anders
 
Det finns potential för en trevlig uteplats i vinkeln bakom köket. Borde det inte finnas en dörr ut dit? Inte kul att behöva gå genom förrådet ;). En dörr mellan diskhon och kylen (man skulle nog få planera om lite) skulle dessutom göra att ni slipper en hörnlösning som inte ser optimal ut. Vi ville inte ha dörr på motsvarande ställe i vår planlösning, men satte in ett högfönster för att slippa hörnet och få in ljus.
 
Jag skulle byta plats på arbetsrum och tvättstuga då kan du få dörrarna mitt för varandra sedan ha tvätt delen längre in i rummet så skiljer du lite pårent och smutsigt.

Antar att du "hängt om" alla somvrumsdörrar så det slår upp mot väggen istället för in i rummet?.

Garderoberna som pinebar föreslog att du skulle flytta hoppas jag du tagit med. i Klädkammaren är det bättre att dörren sitter mitt i så du kan utnyttja utrymmet bättre.

Lillatoan ser väldigt trång ut vid toalett handfat, Kan inte toalettstolen flytta mittemot handfatet istället?
 
Håller med resten. Byt plats på tvättstuga och arbetsrum.
Sen hade jag kanske satt allrummet närmast ytterdörren där sovrummet är nu. Alltså bytat ut dessa två rummen.
Det kan bli mycket spring i hallen....
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.