Tar tacksamt emot åsikter om denna planlösningen (1 1/2 plans villa med ryggåstak över vardagsrum). 142kvm på nedervåning och 96kvm på ovanvåning med terass som inte syns på bilden.. En gästtoalett ryms under trappan.. Är inte helt 100% färdig med fönsterna..
 
  • 142m2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 142m2 96m2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 96m2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Värdelös rubrik.
 
Eeeeeh... Värdelös kommentar...
 
Jag skulle flytta ytterdörren nedåt mot tvättstugan så att man får fri sikt när man kommer in. Blir tråkigt om man kliver in och bara får stirra rätt in i en vägg.

Det är väl i sig inget fel på planlösningen men med så många kvadratmetrar så känns det som att det borde få plats med ett stort allrum på övervåningen samt väl tilltagen tvättstuga och ordentligt med förrådsutrymmen på nedre plan.
 
Tack Byggankan :) Jag håller med dig på alla dina punkter.. ska nog se om jag kan flytta entrén så som du föreslår.. vet bara inte om det kommer funka med takutformningen.. jag tänkte ha ett sadeltak som entrétak. Jag gillar också när entrén ligger mer centralt placerad. har fått en ny respekt måste jag säga för arkitekter och deras konst att på ett smidigt sätt ta till vara på alla ytor och även i de minsta hus se till att det finns både klädkammare och rymlig tvättstuga. Har funderat på hur jag skulle lösa detta på bottenplan men jag kan inte komma på hur utan att lägga till fler kvadratmetrar på huset. På ovanväningen skulle jag kunna lägga klädkammare direkt till höger om trappan (utan att blockera dörren till första sovrummet så klart.. Men det räcker väl inte att placera en klädkammare där? Den vill man ju helst ha i anslutning till stora sovrummet där nere tycker jag. Vad tycker ni? Kan det räcka annars med klädkammare på ovanplan? Allrummet skulle jag kunna göra lite större genom att minska lite på sovrummen på ovanväningen, men det är nog en känslig övervägning eller? Vill man hellre ha ett större allrum än "rymliga" sovrum?
 
Ja det är svårt att få in extra utrymmen då formen på huset är så långsmalt. Kanske att ni kunde flytta ut hela köket mot matplatsen så att det blir smalare och ha ett långsmalt förråd där bakom. Det känns som att platsen borde finnas någonstans. Vi har ett enplanshus på 144 kvm där vi fått plats med 4 sovrum, två badrum (små men inte mini), allrum samt en ordentlig städskrubb. Och då är ändå vardagsrum/kök på 55 kvm.
 
En bra arkitekt kan säkert hjälpa dig spara 10-15 kvm = 200 000 och se till att du inte gör några avgörande misstag. Det är min första kommentar. För övrigt ser trappan inte helt färdigstuderad ut. Är du säker att du inte slår i huvudet när du kommer upp? Och platsen framför trappan på ovanvåningen ser lite begränsad ut. Skulle redovisa trappstegen här bara för att kolla.
 
Ja .. det är nog ingen dum idé att ta det till en arkitekt :)
 
har ni klar fasaderna? Ser ut att va ett läckert hus.
Skulle va kul om ni kunde lägga upp bilderna på huset också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.