Jag vill ha tips på bra planlösningar.

Behoven i vår familj är förljande:

3 sovrum
1 arbetsrum/datarum
1 allrum
1 vardagsrum
1 wc med dusch/bad
1 wc med dusch
bra förvaringsmöjligheter med gärna en klädkammare och ett förråd.

Någon som har tips på bra lösningar? gärna egna lösningar eller omädrade planlösningar från hustillverkare. De som finns ute på nätet har jag nog titat igenom nu och där finns några bra men undrar om det finns andra.

Visa svaret här eller så får du min mejl via PM.

Tomt 1000 kvm (34m mot väg och 29m djup.) Helst enpalnshus.
Totalbudget på 2.8 miljoner då ska allt ingå. Tomtpris 130 tkr.
 
Redigerat:
Vad har du för prisspann, vad tillåter tomten i bebyggelse
 
Se ovan.
 
Önskad storlek?
Det går att åstakomma från ca 130 m2 och uppåt
 
Ca 150 m2 är nog bra storlek för oss. Inget sovrum under 10 m2 och allrummet bör vara minst 14 m2. Gärna halvöppet mellan kök & vardagsrum, dock inte helöppet utan vikel eller så.
 
Låter som rimliga förutsättningar och en lagom storlek.
är det ett rakt eller vinklat hus som önskas?
 
Gärna vinkelhus men inte något absolut krav.
 
Någon annan som har något tips?
 
Denna e lite trevlig :) Har inget pris, men Vårgårda hus brukar vara rätt så hyfsade. Det finns lite andra bra också imindre storlek som jag tror att man kan fixa till lite
 
Fler tips?
 
Men en planlösning är väl i sig inte svårt att få fram. Frågan är ju vad som passar till din tomt. Infarten och entré brukar man vilja få i närheten av varandra. Har du utsikt åt något håll, kanske vardagsrummet ska ligga där? Köket och vardagsrum är vanligt att ha sammankopplade. Vill du kunna se ut mot vägen från köket? Var är norr, söder, öster och väster? Kvällsol i vardagsrummet och sovrum i norr är vanligast. Var ska uteplatserna vara? En för morgon och en för kväll? Blåser det ofta från något håll? Biltrafik eller annan störande verksamhet? Är tomten kuperad?

Som du ser finns många frågor att ställa . Börja med att mycket enkelt rita in "bubblor" på tomtkartan var du vill ha dina rum. Konkretisera sedan lite närmare och mer noga. Sedan kan du prata med husförsäljare för att höra om de har något hus som kan passa. Eller anpassas till de önskemål du har.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.