Ska renovera badrum i min villa och har lite funderingar jag gärna vill ha svar på.

Det är ett mindre badrum på ca 3,3 kvm med snedtak som ska renoveras och vara det huvudsakliga badrummet i huset. (Inga barn så, används av 1-2 vuxna endast)

Såhär ser planlösningen ut på våningsplanet där badrummet finns, det lilla utrymmet mot klädkammaren sitter det ett gammalt expansionskärl samt används det utrymmet till just klädkammare i dagsläget.
Planritning över en våningsplanslayout med badrum, sovrum, hall och andra utrymmen markerade, inklusive en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I dagsläget ser planlösningen ut såhär:
Skiss av planlösning för ett mindre badrum med måttangivelser, inklusive placering av toalett och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där duschutrymmet finns till höger om ingången och är lite för smalt för att kunna duscha bekvämt, inte hittat någon möjlighet att sätta upp draperi eller duschvägg för att underlätta heller. Snedtaket går från den inre väggen mot väggen med dörren och slutar i fullhöjd ungefär 50-60cm ifrån dörrväggen.


Ritning av badrum på 3,36 kvm med markerade installationer som toalett, dusch och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är planlösningen ovan, bredda ena sidan om dörren för att kunna bygga in en duschhörna längs med hela sidan. Sedan ha toalett och kommod spegelvänt från vad det är idag. Detta då dörren annars skulle hamna mot dörr till sovrum och medföra att dom slår upp i varandra ofta.

Frågorna som uppstår är då:
Allt arbete ska ske genom hantverkare
*Detta är på övervåning, blir det en extra stor kostnad att flytta om det som ovan jämtemot att ha det som befintligt och flytta dörren åt andra hållet? Eller är det försumbart när man ändå ska göra om allt?
*Vad ska man installera för att skilja duschen från övriga rummet, en måttanpassad glasvägg som passar under snedtaket? Eller bygga in det på annat sätt?
*Bör planlösningen göras om på annat sätt som jag missat som effektiviserar ytan bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.