Hej,
Årets sommarprojekt är ett orangeri. Vi bygger om ett murat förråd, sätter in med glasade dörrar i väster för att få ett mysigt uterum med närhet till trädgården och för att få en praktiskt yta för plantering. På vintern ska vi hålla 5 plus för förvaring av oliver och sånt.Mer bilder och bakgrund finns på http://jugendhuset.blogspot.se/search/label/Orangeri

Min fråga nu är en konflikt mellan siktlinjer och mysighet för sittplatsen.Det är alltså inte ett växthus men det ska kännas luftigt ändå. Ska fönstret på min ritning monteras bakom sittgruppen??? Man kan se åt två håll, men blir det för mycket fönster bakom ryggen??? ljusinsläpp blir där nog ändå... Genom fönstret skulle man få soluppgången i öster, och en liten yta med äppelträd. Grannens hus ligger ca 10m från förrådet på den sidan.

Planlösningen. Uppe till höger hade jag från början tänkt sätta in ett fönster som satt i huset sedan innan, ett stort spröjsat, bröstning ca 800mm över golv upp till 200 under taket.
planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser soffytan ut såhär, glasbetongblocken ska muras för:
sitthörna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bakväggen är tre meter bred och väggen till vänster är två meter lång. Dörren till höger är garageportar modell mindre. De har vi tänkt låta sitta kvar tillsvidare. Entrén till huset ligger där i söder och det blir lite mycket insyn att glasa helt där.

Den blivande ytan till vänster (planteringshörnan) ser ut såhär just nu:

arbetshörna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser utsikten från sittplatsen ut såhär:
utsikt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite miljöbilder, ytterväggen mot väster för en månad sedan, och hur den ser ut nu. Det är 4,6 meter glasade dörrar som gömmer sig gam´kom presenningen. Här ser man även fönstret som jag funderar över.
förrådet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
presenning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är presenningen som ger lite märkligt ljus, men det kommer nog vara ljust när den tas ner. Skippa fönstret? Skippa fönstret och sätta in en glugg, helt tät vägg med nån hylla eller spegel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.