Jag var hoss bygglovsarkitekten och visade min preliminära planlösning. Han blev tveksam till om jag kan bygga i 3 halvétage p.g.a. handikapplagen. Han sade att han tror att "man måste kunna bo och leva enbart på entréplan". D.v.s. på entréplan skall finnas wc/dusch, kök, sovrum och vardagsrum.

Vad jag har sett i diverse huskataloger, så stämmer inte detta. Vad är det som gäller egentligen?? ??? ???

Finns det något på nätet om dessa regler?

För vår del handlar det om max 6 trappsteg mellan étagen, och skulle vi få besök av någon funktionshindrad eller vi själva bli invalida, så kan vi ju bygga ramper mellan étagen, eller??
 
Jag vet inte om det finns några regler för detta men Eksjöhus har en modell som heter Backliden som är byggd i tre etage. Skulle de ha med den modellen i sin katalog om man inte fick bygga den?
Du kan hitta den under rubriken sluttningshus på deras hemsida, www.eksjohus.se.
 
Om det är möjligt att bygga ramper mellan planen så borde kommunen kunna godkänna det. Grundregeln är ungerfär att det ska gå att handikappanpassa på ett inte allt för svårt sätt. Det där med "inte allt för svårt" kan ju tolkas lite olika men om ramperna i det här fallet inte får för stor lutning så borde det väl gå. Att bygga ett par ramper är ju inte så svårt. Kolla hur stor lutning som är acceptabelt för rullstol och se om ramperna får plats i planlösningen.
 
Ja, jag hittade lite info på Boverkets hemsida. Har dock hittat två olika uppgifter vad gäller lutning: 1:12 och 1:20. Men även 1:20 borde fungera i vår planlösning.
 
Handikapslagen säger att du ska ha dusch och tvätt möjligheterna på entreplan + att du ska kunna omvandla ett rum till sovrum om någon blir rullstolsbunden.
T ex vi har inget sovrum på bottenvåningen men vi skulle kunna göra ett sovrum av matsalen (vet inte hur det ska gå till men det är annan fråga (det blev godkänt ändå  ;D)
Men det beror också på hur många trappor du har till dom övriga "halvplanen" för att du skulle lätt kunna göra en ramp för rullstolen tycker jag.

T ex om du har bara två eller 3 trappsteg till nästa plan borde inte reglerna gälla.
 
Hej precis som Sweli har vi inget sovrum på bottenvåningen men däremot TOA+Dusch med hyfsat bred dörr.

Hälsar Ingo
 
Alla dörrar på bottenvåningen ska vara 90cm ;D
För WC/dusch på bottenvåningen finns en regel som säger att man ska kunna gå in och svänga med en rullstol.
Vår är ca 4kvm (1.65x2.20)
 
I vårt fall var vi tvugna att göra om toan till större. I Finland, där huset köptes, har de inte samma lagar så toan var för liten. Vi har inte heller sovrum nere men man kan dela av vardagsrummet i värsta fall.
 
Hej,

Du skrev att vissa regler i Finland är annorlunda och därför hade Ni fått gjort toaletten större. Betyder det att Ni byggt finskt?

Jag och min familj funderar starkt på att bygga finkst. Finns det något vi bör tänka på? Vilka byggde ni med? Fanns det extra kostnader med pga att man köpt "utifrån"?

Mycket tacksam för all information du skulle vilja dela med dig av.

Vänliga Hälsningar
Jonas
 
Hej C! Vi går också i bygga-finskt-tankar... Vore ytterst tacksam för så mycket info och erfarenhet du vill dela med dig av!
 
Som redan nämnts ska det finnas köksdel, utrymme för att sitta o äta, duschmöjlighet+wc, rum för "samvaro" samt sovutrymme på bottenplan när man bygger om eller bygger nytt. Sovutrymme kan vara sovalkov eller del av vardagsrum som kan byggas om till sovrum. (Boverkets byggregler)
Vidare finns det något som heter bostadsanpassningsbidrag (BAB) som kan sökas för ombyggnation till handikappanpassad bostad om man inte redan inte bor i en sådan. Bidraget söks hos kommunen och finns till dels för äldre som vill bo kvar i sitt hem men kanske inte klarar av detta utan ombyggnationer. Den andra gruppen som har rätt att söka är personer som blivit handikappade av andra orsaker än ålder. För att hålla nere kostnader för BABen är det ett naturligt steg att "kräva" en nybyggare att följa vissa handikappregler vid nybyggnation. Man vet ju aldrig om man får vara frisk och hel hela livet, en månad efter inflytt kan man ju ha otur att behöva en anpassning, vilket innebär onödiga pengar både för kommun och husägare. Bidragen finns till för ex trapphissar, tröskelplåtar för utjämning av trösklar, ramper mm. Fö bör lutningen på ramp vara 1:12 för att man ska klara av att "rulla upp sig själv", så ramperna blir ofta längre än man tror.
/Pillan
 
Handikappsreglerna kan verkligen vara lite skumma.

Mina föräldrar (och jag) renoverade ett 2-familjshus och gjorde en lägenhet på våning 1 och en lägenhet på vån 2 och 3. Köket satte vi längst upp, på 3:e våningen där det hade varit en trinette eller liknande innan.

Vi byggde även en takkupa längst upp och när kommunen skulle besiktiga den och såg att vi även hade köket där uppe så sa de att vi måste flytta ner köket till våning 2.

Tydligen måste köket vara på nedersta planet i en 2-våningslägenhet. Spelade ingen roll att det var helt omöjligt att komma upp till vån 2 med rullstol. Vi tyckte att reglerna var ganska löjliga då, men det hjälpte inte. Vi fick flytta ner hela köket en våning och göra om en massa arbete.

Kan mao vara värt att kolla upp innan man gör några större grejer med huset.
 
Skulle gissa att man resonerade som så att om lägenheten någon gång skulle behöva handikappanpassas krävs det "bara" en trapphiss eller liknande för att lägenheten ska bli bebolig. Har man köket ytterligare en våning upp skulle det krävas fler åtgärder, ex ytterligare en hiss. Har jobbat med dessa frågor och så skulle jag tänkt. Det mesta går i pengarnas tecken, som vanligt...
/Pillan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.