Hej,

planerar inreda övervåning på vårt 1,5 plans LB-hus. Några tips?

Barnens rum på höger gavel. Eventuellt funderar vi på att låta det vara öppet helt mot "vänster" gavel för ett stort rum.

Mvh,
Magnus
 
  • Overvaning5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt sett så är "snea" väggar betydligt snyggare på ritningar än vad de är praktiska i verkligheten.

Fundera på om du verkligen behöver ett "jätterum". Det är ju väggarna man brukar möblera längs så färre väggar kan göra det svårmöblerat
 
Håller väl med.

Det är en kompromiss, från trappen inte ska kännas som en "korridor" samt att vi inte vill stänga in dörren till balkongen sitter "nere" i vänster gavel.

Mvh,
Magnus
 
Jag skulle vilja föreslå att väggen mellan sovrummet till vänster och allrummet går där takkupan slutar, sovrummet blir rymligare och skorstenen döljs bakom dörren.  Det blir även enklare med tak och lister i allrummet.
Byt även plats på badkar och wc, eftersom det annars blir vatten på hela golvet mellan bastubaden. Placera då wc mot "trappväggen", så får toarullen bra placering.
mvh
greenbay
 
Bra och smarta tips!

Men är lite styrd angående WC-placeringen pga. att det uppkommande avloppet kommer upp i det takstolsfacket. Måste placera den inom 1,2 meter i sidled.... Eller? Skulle föredra det du skriver!

Mvh,
Magnus
 
Kan du inte gömma röret på kattvinden och sen i/längs kortväggen?
 
Jag skulle också vilja byta plats på badkar och toalettstolen, men med tanke på snedtaket skulle jag inte flytta den till "trappväggen". Avloppet borde inte vara något problem - välj en toastol med avloppet "bakåt" (P-lås) och dra det på krypvinden förbi takstolen.

En annan fundering är om ni vill kunna duscha i badkaret? Räcker takhöjden till det?

 
Bra kommentarer!

Jag vill också byta plats på toaletten och badkaret. Ska kolla om det går att lösa som ni säger. Det borde väl VVS-aren veta (ligger ut på anbud just nu).

Takhöjden, mja.. det borde räcka, takhöjden vid stödbenet är ju inte mer än en meter, men jag har ju flyttat in väggen lite. Ska kolla det.

// Magnus
 
Alternativet är ju att försöka få plats med en dusch också på "tvättställsidan"..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.