Jag har lagt upp några planlösningar tidigare och fått mycket bra feedback. Nu har vi fått en arkitekt att rita upp huset och vi har fått en skiss, nu skulle jag vilja ha feedback på den ifall vi missat något.

Det vi funderar på nu i slutet är hur vi ska vända huset enligt väderstrecken.
NV = Nedervåning
ÖV = Övervåning

Alternativ 1

Syd = garage NV /barnens sovrum ÖV

Väst= Vardagsrum/matplats/Kontor NV / vardagsrum ÖV

Nord= kök och skafferi (Förråd) NV /Vårt sovrum och badrum ÖV

Öst = entre NV /trappa och tvättstuga ÖV


Eller spegelvänt
Alternativ 2

Syd: kök och skafferi (Förråd) NV /Vårt sovrum och badrum ÖV

Väst= Vardagsrum/matplats/Kontor NV / Vardagsrum ÖV

Öst = entre NV / trappa och tvättstuga ÖV

Nord: garage

Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet eller bara en åsikt?
 
  • Svartvit planlösningsskiss av ett tvåvåningshus med dimensioner, inklusive rum som vardagsrum, kök, sovrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför frågar ni inte er arkitekt om hjälp med detta?

När jag ritar hus åt uppdragsgivare så skräddarsyr vi hela planlösningen utefter väderstreck, utblickar, tomtens beskaffenhet etc.
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Nu kan ju saker som utsikt, stora skuggande träd eller byggnader och sånt spela in, men här är lite generella erfarenheter från mina bostäder Mycket kan ju lösas med mörkläggningsgardiner eller liknande, men det kan ju kännas lite trist att dra för och sitta i mörkret ibland.

Om man har tv i vardagsrummet kan kvällssolen i väster bli irriterande på kvällarna.Om ljuset faller på tv:n blir bilden svår att se, och detsamma gäller datorskärmar. Vårt rum i söder har en skrivbord och där funkar det dåligt att sitta med datorn mitt på dagen, även när man har fönstret bakom skärmen.

Förr i tiden lade man köket i norr, så det är ju en klassiker. Sovrum borde också vara bra i norr. Ena barnets sovrum ligger i söder och det kan bli riktigt varmt ibland, även andra barnens i väst blir soligt och varmt på kvällarna (men mörkläggningsgardin hjälper bra). Vårt i öst är lagom på kvällen och morgonsolen är oftast ganska trevlig. I min gamla lägenhet var dock morgonsolen en riktig pina under maj/tidig juni, rummet blev varmt som sjutton och solen riktigt stark, senare på sommaren var jag inte där. Som fattig student hade ju inte persienner högsta prioritet, och större delen av året märktes det ju inget.

Du kan ju ladda ner en app som visar solens placering under året och tider på dygnet, t ex Sun Locator som jag har så får du en uppfattning om hur det kan bli.
 
Just ja, ser ut som om ni har en altan/balkong längst upp i bild. De kan ju vara trevliga att ha åt väster för kvällssolens skull. Ofta är det ju på eftermiddag/kväll man har mest tillfälle att använda dem, men det kan så klart vara individuellt.
 
  • Gilla
Empsson
  • Laddar…
Vänd balkongen åt söder. Stora sovrummet blir då också mot söder, kommer att bli olidligt varmt. Antingen byta plats på något sätt med badrummet eller åtminstone sätta ett fönster mot balkongen (skuggsida på kvällen) och ett fönster i västväggen också. Markiser på syd- och västfönster.
 
Vi la vårt trädäck på norra sidan. Det är så himla varmt om somrarna nuförtiden och vi använder den oftast under lunch och eftermiddag och det är skönt med skugga då. Framåt kvällen letar sig solen fram igen och vi får kvällssol från kortsidan. Många ifrågasatte vårt beslut först och tyckte vi skulle ha altanen på södersidan. Men vi är väldigt nöjda med att vi valde norr och även de som var tveksamma då tycker nu att vi gjorde rätt :)
 
M mvs skrev:
Vi la vårt trädäck på norra sidan. Det är så himla varmt om somrarna nuförtiden och vi använder den oftast under lunch och eftermiddag och det är skönt med skugga då. Framåt kvällen letar sig solen fram igen och vi får kvällssol från kortsidan. Många ifrågasatte vårt beslut först och tyckte vi skulle ha altanen på södersidan. Men vi är väldigt nöjda med att vi valde norr och även de som var tveksamma då tycker nu att vi gjorde rätt :)
Helt rätt, vi har samma erfarenhet.
 
U UffeH skrev:
Vänd balkongen åt söder. Stora sovrummet blir då också mot söder, kommer att bli olidligt varmt. Antingen byta plats på något sätt med badrummet eller åtminstone sätta ett fönster mot balkongen (skuggsida på kvällen) och ett fönster i västväggen också. Markiser på syd- och västfönster.
Sovrummer kommer förbli så som de är, den sista pusselbiten som vi har att bestämma är huruvuda vi ska spegelvända så kök/matplats och garage/tvättstuga/kontor byter plats. Alltså om köket ska ligga åt norr eller söder. Lutar åt norr eftersom vi har stora fönster runt matplatsen.
 
W Wagner skrev:
Nu kan ju saker som utsikt, stora skuggande träd eller byggnader och sånt spela in, men här är lite generella erfarenheter från mina bostäder Mycket kan ju lösas med mörkläggningsgardiner eller liknande, men det kan ju kännas lite trist att dra för och sitta i mörkret ibland.

Om man har tv i vardagsrummet kan kvällssolen i väster bli irriterande på kvällarna.Om ljuset faller på tv:n blir bilden svår att se, och detsamma gäller datorskärmar. Vårt rum i söder har en skrivbord och där funkar det dåligt att sitta med datorn mitt på dagen, även när man har fönstret bakom skärmen.

Förr i tiden lade man köket i norr, så det är ju en klassiker. Sovrum borde också vara bra i norr. Ena barnets sovrum ligger i söder och det kan bli riktigt varmt ibland, även andra barnens i väst blir soligt och varmt på kvällarna (men mörkläggningsgardin hjälper bra). Vårt i öst är lagom på kvällen och morgonsolen är oftast ganska trevlig. I min gamla lägenhet var dock morgonsolen en riktig pina under maj/tidig juni, rummet blev varmt som sjutton och solen riktigt stark, senare på sommaren var jag inte där. Som fattig student hade ju inte persienner högsta prioritet, och större delen av året märktes det ju inget.

Du kan ju ladda ner en app som visar solens placering under året och tider på dygnet, t ex Sun Locator som jag har så får du en uppfattning om hur det kan bli.
Vardagsrummet kommer förbli så som det är, vi har ritat in ett tak utanför fönstren där(balkong på övervåningen) så det tillsammans med någon typ av gardin borde vara okej för tv tittande på nedervåningen. Vi kommer sannolikt införskaffa markiser sen när vi bott in oss.

Vi har kollat diverse solappar så någorlunda hum har vi även om om det sen kan bli lite annorlunda i verkligheten. Det som är nu är just att vi är kluvna på den sista pusselbiten vi har att bestämma som är om köket/matplats ska byta plats med garage/kontor/tvättstuga, dvs. om köket ska få ligga åt söder eller norr.

Just nu lutar det åt norr eftersom vi har flera fönster för ljus i runt matplatsen.
 
M mvs skrev:
Vi la vårt trädäck på norra sidan. Det är så himla varmt om somrarna nuförtiden och vi använder den oftast under lunch och eftermiddag och det är skönt med skugga då. Framåt kvällen letar sig solen fram igen och vi får kvällssol från kortsidan. Många ifrågasatte vårt beslut först och tyckte vi skulle ha altanen på södersidan. Men vi är väldigt nöjda med att vi valde norr och även de som var tveksamma då tycker nu att vi gjorde rätt :)
Det är smart att ha uteplats åt flera håll såklart vi kan rent tekniskt sätta in en altandörr till och ha uteplats åt norr som kompletterar vår väst sida med, men plånboken säger att vi inte kan få allt, men kan vara en ide att ha i bakfickan.
 
splinter splinter skrev:
Varför frågar ni inte er arkitekt om hjälp med detta?

När jag ritar hus åt uppdragsgivare så skräddarsyr vi hela planlösningen utefter väderstreck, utblickar, tomtens beskaffenhet etc.
Frågan är redan ställd, men eftersom att den enda slutliga frågan är ifall garage/kontor/tvättstuga ska byta plats med matplats/kök alltså om köket ska ligga åt syd eller norr så fick vi svaret mer eller mindre att det endas är en fråga om smaksak. Resten av planlösningen är som den är, några stora förändringar kommer inte göras utan isåfall spegelvända den för köket skull.

Är man riktigt petig så hade man såklart velat få in lite utsikt mot öster eller ha sovrum däråt men då förändrar man hela planlösningen som vi från första början gillade. Man kan ju inte få allt oftast utan man får välja sina prioriteringar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.