Vi planerar en tillbyggnad på vårt hus från 1930 och vill hitta ett kostnadseffektivt (men inte tokfult) sätt att bygga ut. Vårt hus behöver

1) ett badrum med dusch på plan ett där det inte finns något idag
2) matplats till köket så vi slipper ha matbordet i vardagsrummet
3) ett nytt vuxensovrum då vi kan slå ihop två pyttesmå sovrum på övre plan och ge barnen bättre lekytor

Vi har byggt en del själva och tapetserar och gör gärna golv och tak inne med själva stommen och badrummet är utanför vad vi klarar av. Vad hade ni byggt?

Bilderna visar två olika av av ändlöst många förslag. Ena på 30 kvm och det andra på 45 kvm i ett plan. Vad tycker ni? Finns det bättre sätt att utnyttja kvadraten...?

Det är lättare att vräka på med större utbyggnad med det drar iväg så med budgeten då och drömmen är att landa på 600 kkr.

Tips på lösning eller exempel på era utbyggnader och vad de kostade mottages tacksamt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och så här ser huset ut idag. Utbyggnad kan bara stå på baksidan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att se dina bilder
 
Vad knäppt för jag ser dem?
 
Jag ser ritningarna men inte det du har i inlägg 2. Är det länkat från ett privat konto eller liknande?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är lite större bilder så det kanske tar nån sek innan det dyker upp? Så är det för mig! Men det är inte inlämnade från någonannstans utan uppladdade direkt här.
 
BirgitS
När jag klickar på utrymmet där det borde finnas en bild får jag detta felmeddelande:

Du angav ett ogiltigt Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta administratören.

Så jag föreslår att du gör det.
 
Gör ett nytt försök med bilder:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det fotot går bra att se
 
Så knäppt, gjorde på samma sätt:) där på baksidan ska utbyggnaden stå ialla fall!
 
BirgitS
Hur ser planlösningen ut idag?
 
Det ser ut exakt som om man klipper av där det går in på ena ritningen. Vårt mål är att inte röra för mycket av de "gamla" för köket är bara två år och hallen och vardagsrum gjorde vi samtidigt.
 
I ritningarna, vad är den befintliga delen? I den andra ritningen finns ju ingen entré?
 
BirgitS
När du skriver bygga på "baksidan" menar du mot kameran eller åt vänster i ditt foto?
Jag undrar eftersom jag inte hittar igen fönstersättningen på någondera av väggarna i dina förslag.
Finns det någon sorts utbyggnad till höger idag, det ser lite ut som att det skymtar fram något vitt bakom äppelträdet?

Finns det villkor i detaljplanen som måste uppfyllas, t ex max-storlek och avstånd till tomtgräns?

Du inser väl att du kommer att behöva göra något åt de golv, tak och väggar i den befintliga delen som gränsar till nybygget, apropå att du gjorde om vardagsrum rätt nyligen.
 
Det man ser till vänster är husets baksida och på framsidan skymtar en gammal veranda som är från när huset byggdes. Fönster finns utmarkerade i båda ritningarna som vita streck på den lila väggen. Jag förstår att vi måste göra om en del:) tänker mer att inte välja alternativ som kräver att vi totalblåser hela planet. Ett nytt badrums placering är egentligen klurigaste att få till på ett vettigt sätt. Detaljplan tillåter ingen förlängning alls på kortsidan ( med det korsade fönstret) och på motsatt sida står garaget istället. Vi kan i te heller bygga mer än 1 1/2 plans på höjden med har 150 kvm obebyggt kvar att utnyttja enligt detaljplan.

Så här ser huset ut från andra hållet



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.