Har varit medlem ett tag, men detta är första inlägget och jag skulle vilja ha lite hjälp och input på planlösning till ett nytt kök. Bild på nuvarande planlösning och förslag till framtida planlösning finns bifogat. Den stora klumpen nere till vänster i planlösningen ska symbolisera murstocken som vi tror att den ser ut. Måtten runt murstocken mot serveringsrummet är ungefärliga då det är inbyggt idag och vi inte vet exakt hur det ser ut.

Bakgrund:
Vi har ett hus byggt 1926 i restimmer (på en betydligt äldre gård) som genom åren blivit hårdhänt renoverat vilket vi steg för steg renoverar/återställer och nu har turen kommit till köket. Köket idag har en knepig utformning och består av dörröppningar in till vardagsrum, trapphus och källartrapp samt en igensatt dörröppning till serveringsrum/skafferi som i sin tur vetter mot en tänkt matsal. Förutom detta finns ett stort 1800-talsfönster (tror vi, misstänkt återanvänt från äldre byggnader) och en rejäl murstock. Kort sagt finns inte mycket plats, bänkytorna är försvinnande få trots att rummet är närmare 16 kvadrat. Tanken finns att ta bort väggen mellan serveringsrum och kök och på så sätt få större kök.

Önskemål i fallande prioritetsordning
  • Köket ska fortsätta vara ett genomgångsrum med ingång både till vardagsrum och matsal
  • Köket ska ha ett traditionellt utseende
  • Köket ska rymma ett platsbyggt skafferi
  • Vid förekomst av väggskåp ska de gå hela vägen upp till taket (267 cm)
  • Köket ska rymma ett litet matbord för fyra personer (med små barn är det nästan ett måste kommande 10 år
  • Ska vara hyfsat funktionellt (viss funktion kan få ge avkall för att rymma önskemålen), det ska gå att arbeta två samtidigt i köket, tex tillredning, diskhantering och tillagning vid spis ska inte krocka allt för mycket med varandra
  • Minst en 70 spis, gärna en 80 spis
  • Gärna så mycket sammanhållen bänkyta som möjligt
  • Gärna plats för en liten vedspis
  • Plats att hänga upp stekpannor och mindre kastruller på vägg nära spis
Ny planlösning
Jag har ritat in en 80-spis och en 30 spis bredvid varandra, varav den senare ska symbolisera en vedspis. Längst in i hörnet tänker jag att en murad vedförvaring ska vara.

Att fortsätta ha diskmaskin där den står idag är inte önskvärt då vi ramlar över den då man ska laga mat. På grund av detta har jag ritat in två diskhoar då jag vill ha ho nära både diskmaskin och spis. Diskmaskinen hamnar även i nya förslaget nära tänkt matsal och förvaring av porslin. Platsen där diskmaskinen står idag till höger om spisen blir förvaring av karotter, pannor och kastruller i skåp och på väg ovanför. Nu har jag ritat in avkortat bänkskåp för att det inte ska bli för trångt i hörnet, men tänker mig att ett skåp med snedskuret skåp skulle kunna stå där.

Kyl och frys får stå kvar i hålrummet mellan dörr till trapphus/köksingång och källartrapp. Tänker att det ska gå att bygga in på något vis.

Bordet blir kvar på samma plats men mindre. Resten av köket blir ett litet parallellkök med disk och tillredningsmöjligheter och ingång till skafferi.

Funderingar
Var placeras mikron lämpligast?
Hur fungerar det att ha en diskbänk framför ett fönster?

Åsikter/synpunkter? Alla förslag tas tacksamt emot.

Jag lyckades bara få upp planlösningen som pdf. Hoppas det fungerar.
 
Ujujuj, detta var för komplext för mig! Men detta kan jag svara på
B Borstnejlika skrev:
Hur fungerar det att ha en diskbänk framför ett fönster?
Det funkar alldeles utmärkt! Men fönstret bör ha högre bröstningshöjd än normalt.
Vi har fönster både över beredningsbänk och diskbänk, med fönsternischens underkant 25 cm över bänkhöjd.
Bra att ha att ställa våg, tandpetare, en blomma och annat i. Så här kan det se ut över beredningsbänken:
Kök med träpanel, fönster över beredningsbänk, fläktkåpa och köksredskap på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
B Borstnejlika skrev:
Var placeras mikron lämpligast?
Går den att ställa i skafferiet?
En del har mikron i ett överskåp men det är ju inte så praktiskt om barn i 10-årsåldern ska kunna värma ett mellanmål på egen hand.

B Borstnejlika skrev:
Hur fungerar det att ha en diskbänk framför ett fönster?
Det verkar vara många som vill ha diskhon framför fönstret utan att fönstret är högre upp som KOW föreslår.
 
Åsa Lund
Det nya köket känns plottrigt.
Jag hade satt ett runt bord mitt i den öppna ytan.
Hade även gjort längre bänk mot ytterväggen. Gissar att det är fönster som är inritade, inte dörrar?
Sätt bara grunda överskåp från golv till tak vid nya skafferiet. Kanske plats för ved längst ner
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ujujuj, detta var för komplext för mig! Men detta kan jag svara på

Det funkar alldeles utmärkt! Men fönstret bör ha högre bröstningshöjd än normalt.
Vi har fönster både över beredningsbänk och diskbänk, med fönsternischens underkant 25 cm över bänkhöjd.
Bra att ha att ställa våg, tandpetare, en blomma och annat i. Så här kan det se ut över beredningsbänken:
[bild]
Tack, för svar. Nu är tyvärr fönstret lägre än så, men det går kanske att bygga ett skydd i bakkant av bänkskivan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går den att ställa i skafferiet?
En del har mikron i ett överskåp men det är ju inte så praktiskt om barn i 10-årsåldern ska kunna värma ett mellanmål på egen hand.


Det verkar vara många som vill ha diskhon framför fönstret utan att fönstret är högre upp som KOW föreslår.
Skulle kanske fungera med Micro i skafferiet, vill helst inte ha den för högt upp med tanke på risken att ett barn välter hett mat och dryck över sig.

Jag vill egentligen inte ha diskbänk vid ett fönster men tycker det är svårt att undvika om jag ska få nära mellan diskmaskin och diskho.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det nya köket känns plottrigt.
Jag hade satt ett runt bord mitt i den öppna ytan.
Hade även gjort längre bänk mot ytterväggen. Gissar att det är fönster som är inritade, inte dörrar?
Sätt bara grunda överskåp från golv till tak vid nya skafferiet. Kanske plats för ved längst ner
Kan du utveckla vad du menar med plottrigt? Hur kan man nyttja utrymmet annorlunda? Bordet som är inritat är 80 cm brett tror det är svårt att få in ett runt bord i mitten utan att stolarna hamnar i spisen. Dessutom skulle det blockera mellan kyl/frys och spis. Allt som är inritat som dörrar är dörrar, är totalt fyra dörrar in till köket, är endast fönster i ytterväggen till höger.

Runt spisen är inga överskåp inritade, uppe till vänster hade vi inte heller tänkt ha överskåp, men tror det kom med på ritningen jag laddade upp. Tar vi bort överskåpen även vid diskmaskinen blir det inte så många skåp kvar och långt att gå med disken från diskmaskinen. Överskåpen vi har idag är proppfulla och vill gärna ha lika mycket utrymme även framöver.
 
Åsa Lund
Har klappat kanin med ena handen och skissat med andra.
Om man har ett runt bord och alla puttar in stolarna under bordet när man ätit klart så funkar detta bra tror jag .
Utnyttja grunda överskåp mer för förvaring av grejor. Och skafferiet för allt som går att äta.
Dra fram väggen till skafferiet och linjera med murstocken för att sätta överskåp där också.

Kladdigt blev det men hoppas det går att tyda och kan inspirera. Person klappar en brun kanin och tittar på en skiss av ett husplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en husplan med handskrivna anteckningar om ombyggnadsförslag och möbleringsidéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Hur går det med projektet?
Nyfiken
 
Behövs kökstrappan upp till övervåningen? Jag skulle överväga att ta bort den och sätta skafferiet där. Yttervägg och norrläge känns mycket bättre än mot murstock mitt i huset.

Det inritade skafferiet skulle jag ha som toalett med ingång från hallen (eller räcker den lilla skrubben ni har inritad i hallen för det?

Platsbyggd kökssoffa för två mot norrväggen och matbord där.

Sen skulle jag fundera på om det går att ha ett korridorskök mellan matsalen och nuvarande kök. Det får lite bättre form och en dörr mindre utan skafferi där. Bänkar och diverse skåp kan sen fortsätta längs ytterväggen respektive runt murstocken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.