Hejsan Tänkte höra om det finns någon här som möjligtvis har Myresjöhus Tångudden med mått jag vet att de har en planlösning på hemsidan men den har bara kvm / rum och vad jag är ute efter är längder på väggar fönster dörrar etc. Jag antar att man kan bara få det om man har beställt huset. så om det finns någon här som har en sådan planlösning så vore jag tacksam om ni kunde länka in den här.

Ni kanske undrar vad ska jag ha den till? jag håller på att ska en 3d model av huset i sketchup.

tack på för hand
 
Har du kvm på rum och en skalenlig ritning så har du måtten där också ;) Lite beroende på hur exakt du vill ha, och kan mäta.

Mät längden på två ortogonala väggar i ett rektangulärt rum med ett skjutmått (eller linjal), då har du längden på väggarna i en okänd skala. räkna ut skalan genom att multiplicera måtten och dela med angiven kvm-yta. Nu har du din skalfaktor, bara att mäta längder med skjutmåttet/linjalen och skala om med din faktor. Funkar till och med utmärkt att mäta direkt på datorskärmen (så länge den är proportionerlig).
 
Tack men jag har gjort det jag har ritat huset efter planlösningen som jag hittade och alla rum blir större än vad ritningen säger och inte jämt så att man hade kunna skala det efter det. därför söker jag nu en mer detaljerad ritning vad det gäller mått. jag gjorde det lätt för mig och utgick från en garderob o eftersom garderober har standarmått 600mm så tyckte jag det var perfekt riktmärke ( det är väldigt lätt att skala om det baserat på en känd längd i sketchup). men det blev ändå inte rätt. kan även vara pga. att kanterna vid väggarna är inte de skarpaste och där med så kan även en del mät fel uppstå så lättast vore om man hade avstånden.
 
patrik-k skrev:
Tack men jag har gjort det jag har ritat huset efter planlösningen som jag hittade och alla rum blir större än vad ritningen säger och inte jämt så att man hade kunna skala det efter det. därför söker jag nu en mer detaljerad ritning vad det gäller mått. jag gjorde det lätt för mig och utgick från en garderob o eftersom garderober har standarmått 600mm så tyckte jag det var perfekt riktmärke ( det är väldigt lätt att skala om det baserat på en känd längd i sketchup). men det blev ändå inte rätt. kan även vara pga. att kanterna vid väggarna är inte de skarpaste och där med så kan även en del mät fel uppstå så lättast vore om man hade avstånden.
Ja visst, får du tag på måtten är det ju klart enklast.

Annars, Ju mindre delar du använder som bas i skalningen, desto större effekt får mätfelen. 60cm är inte så mycket, "särskilt inte på en liten ritning". Mät istället väggarna i det största rummet så noga du kan, och försök "göra lika mycket fel" på bägge mätningarna, så kanske du får bättre resultat. Sedan kanske du kan justera för eventuellt fel. Blir det ändå inte ganska rätt är antagligen inte ritningen du har skalenligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.