Hej forumet!

Har köpt ett 70tals hus som vi får tillträde till i maj, och tänkt flytta in till augusti, köket ska bytas, samt badrum och alla ytskikt, nya (större) fönster m m.

Det vi fastnat vid först och främst är utformning av köket, kanske det finns något med snarlik planlösning som har lite ideér?

Tanken är att flytta ingång till tvättstugan ut i hallen, samt öppna upp köket mot vardagsrummet i någon variant, köks-ö samt någon form av "sit and go" yta i själva köket sen matplats i övre vänster hörn är en tanke vi leker med..

Sen är vi lite fast med ovanvåningen, toaletten är i minsta laget och vi har en tanke att öka den lite mot hallen, och kanske göra nån slags v-formad vägg för sovrummen, och ta bort klädkammaren..
 
  • Planritning av ett 70-talshus med kök, matplats, vardagsrum, sovrum, badrum och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över ett 70-talshus med rum och dörrar markerade, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Väggen mellan korridoren och tvättstugan kan vara bärande. Det går att göra öppningar i dem ändå men det blir dyrare och kräver en godkänd bygganmälan.

Till vänster om städskåpet är det inritat en stor fyrkant utan märkning. Är detta utrymme för rören upp till det övre badrummet?

Hur pass besvärligt är det att flytta köket med tanke på vatten, avlopp och ventilation?

När det gäller badrummet där uppe är det väl enklare att utöka det mot allrummet?
Vad står BK för?

Det är ett hus med väldigt lite förvaring så det verkar lite dumt att ta bort en klädkammare.
 
När jag ser den där planlösningen förstår jag inte alls vad som är fel med den? (Jo, jag har läst trådstarten.) Den är väldigt genomtänkt och ett bra utnyttjande av ytorna.
Ni vill kunna renovera och göra iordning huset innan ni flyttar in, men det blir många gånger bättre att bo in sig och lära sig huset och känna efter hur en verkligen vill ha det - och sen börja göra förändringar. De första idéerna är sällan de bästa.
Behöver kök och badrum åtgärdas pga fuktskador eller dylikt är det hög prio, men är det bara fult kan det vänta. Faktiskt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Väggen mellan korridoren och tvättstugan kan vara bärande. Det går att göra öppningar i dem ändå men det blir dyrare och kräver en godkänd bygganmälan.

Till vänster om städskåpet är det inritat en stor fyrkant utan märkning. Är detta utrymme för rören upp till det övre badrummet?

Hur pass besvärligt är det att flytta köket med tanke på vatten, avlopp och ventilation?

När det gäller badrummet där uppe är det väl enklare att utöka det mot allrummet?
Vad står BK för?

Det är ett hus med väldigt lite förvaring så det verkar lite dumt att ta bort en klädkammare.
Jo precis troligen är väggen där spisen står också bärande, eller så är det den som vetter mot hallen.. vi vill ha ett någorlunda avskilt kök men det ska ändå finnas kontakt mellan v-rum och kök tänker vi.

Det kan ju bli knivigt att flytta rör osv, just ventilationen är ett frågetecken eftersom det finns mekanisk ventilation i huset och köksfläkten är en del av den.

tyvärr står vv beredaren i det hörnet som bara är tomt, liten dum miss av den som gjorde ritningen.

BK (braskamin) ska bort, ser ingen mening att ha en endast däruppe, det kluriga att utöka åt det hållet är att det är takbjäklar så man får nästan sätta för de då om det inte ska se helt konstigt ut

jo förvaring är ett dilemma, vi tänker att man har större garderob i stora sovrummet därnere och gör annan förvaring däruppe.

många dilemman men det är mest kul såklart med planering och renovering :)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
När jag ser den där planlösningen förstår jag inte alls vad som är fel med den? (Jo, jag har läst trådstarten.) Den är väldigt genomtänkt och ett bra utnyttjande av ytorna.
Ni vill kunna renovera och göra iordning huset innan ni flyttar in, men det blir många gånger bättre att bo in sig och lära sig huset och känna efter hur en verkligen vill ha det - och sen börja göra förändringar. De första idéerna är sällan de bästa.
Behöver kök och badrum åtgärdas pga fuktskador eller dylikt är det hög prio, men är det bara fult kan det vänta. Faktiskt.
Nä den enda ändringen vi vill göra är egentligen att få lite mer öppet mellan kök och VR. Tiden har stått still sedan det byggdes (tror jag), och vi har möjligheten att stå med dubbla boende. Men absolut, jag hade kunnat bo i det, andra hälften är inte lika lockad :)
 
BirgitS
B bono82 skrev:
Jo precis troligen är väggen där spisen står också bärande, eller så är det den som vetter mot hallen.. vi vill ha ett någorlunda avskilt kök men det ska ändå finnas kontakt mellan v-rum och kök tänker vi.
Normalt är det väggen som går längs med taknocken som är bärande, dvs. den som går från höger till vänster i ritningen. Är det en balk i taket mellan kökshörnet (till vänster om kylen) och ytterväggen till vänster?

B bono82 skrev:
tyvärr står vv beredaren i det hörnet som bara är tomt, liten dum miss av den som gjorde ritningen.
Låter dyrt att flytta den. Om man gör dörren där städ- och linneskåp är inritat så verkar det inte finnas någon plats för städskåpet i tvättstugan längre eftersom rummet är så smalt.

Hur sker uppvärmningen idag?
Kommer ni att behöva göra plats för en bergvärmepump eller liknande i tvättstugan?

B bono82 skrev:
kanske göra nån slags v-formad vägg för sovrummen,
Hur mycket kan man flytta badrumsväggen då?
Vad är största problemet med det badrummet idag?
Kan det räcka att flytta toaletten till under takfönstret för att det inte ska kännas lika trångt.

B bono82 skrev:
BK (braskamin) ska bort, ser ingen mening att ha en endast däruppe,
Tyder på att allrummet där uppe har använts av hela familjen och det är där man har samlats på kvällen medan vardagsrummet där nere är något som använts när man har gäster.

B bono82 skrev:
Det kan ju bli knivigt att flytta rör osv, just ventilationen är ett frågetecken eftersom det finns mekanisk ventilation i huset och köksfläkten är en del av den.
Ni behöver nog ta in någon som kan titta på plats och se vad olika saker kan kosta att flytta så att ni kan ta ställning till vad som är värt att flytta.

Antingen diskhon eller hällen går ju att ha kvar på samma ställe med då i en köksö (kökshalvö om hällen är kvar). Då blir det tillräcklig plats för passage mot matplatsen till vänster.
 
BirgitS
B bono82 skrev:
Nä den enda ändringen vi vill göra är egentligen att få lite mer öppet mellan kök och VR. Tiden har stått still sedan det byggdes (tror jag), och vi har möjligheten att stå med dubbla boende. Men absolut, jag hade kunnat bo i det, andra hälften är inte lika lockad :)
Fördelen med att bo några månader först är att man lär sig vad som verkligen är problemen i huset med just det sätt som man faktiskt vill röra sig där. Det kan vara svårt att inse sånt i förväg.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag tror definitivt det är smartare att förlänga badrummet mot allrummet än mot hallen, för även om ni har dörrarna till sovrummen i v kommer ni bara vinna ett par dm på sin höjd. Att sätta igen vid takbjälkarna borde inte vara jätteavancerat, men kan vara lättast att förlänga lika mycket som till nästa bjälke så att säga.

Väggen mellan kök och vardagsrum är troligen inte bärande, utan snarare väggen tvärs genom hela huset. Om ni bara behöver ”lite” öppet mellan kök och vardagsrum kan man kanske göra som på min skiss, det skulle innebära ett betydligt mindre ingrepp (även om öppningen troligen är i den bärande väggen). Jag förstod inte helt hur ni menar med köksö och matplats i köket, men nuvarande bardisk kan ju breddas till en ordentlig köksö med matplats istället.

. Ritning av husplan med förslag på renovering, inklusive förlängning av badrum och omstrukturering av kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.