Hej, har köpt en lägenhet där sovrummet är aningens för litet. Vill gärna få in åtminstone en 160cm säng, men blir trångt att gå in i sovrummet och förbi sängen då. Ska ändå göra om köket också så fick en idé att man skulle kunna flytta dörren till sovrummet, så man slipper den trånga passagen. Men får inte till hur köket skulle kunna vara, avlopp/vatten och köksfläkt gör ju att man blir lite låst. Kom på en lösning nu men de skulle bara funka om man kan flytta spisen och köksfläkten. Är det möjligt? Alltså hur enkelt är det att flytta en fläkt?

Såhär ser min idé ut. Kom gärna med input/andra förslag för nu har jag idé torka på andra lösningar…

Måtten är lite otydliga men väggen vid diskhon är ca 2m. Väggen där jag vill flytta dörren är 3,40cm. Sovrummets bredd är 1,97cm.
 
  • Planskiss över lägenhet med sovrum, kök, allrum och WC/D. Förslag att flytta dörren till sovrummet från köket för att få bättre användning av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av bostad med sovrum och planerat nytt kök. Sovrummet innehåller en 160cm säng. Föreslagen flytt av dörr och köksfläkt visas. Mått är markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett köks- och sovrumsplan där sovrumsdörren är flyttad för att skapa mer utrymme. Köket visar bänkar, diskho, spis och köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över ett sovrum och kök med mått. Sovrummet har en säng som mäter 1,90 m och köket visar diskbänk, spis, och köksfläkt. Väggen vid diskhon är cirka 2 m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hänger inte med i hur helheten är tänkt. Skiss på hela läg innan och efter behövs nog för att kunna svara seriöst.

Nu saknas WC på skissen. Det förvirrar mig. Kan du inte rita en 2D skiss i stil med originalet?

Men jag ser egentligen tre huvudalternativ
  1. Ändra om så du får det perfekt. Eller så mycket bättre än det är nu att du blir riktigt nöjd.
    Räcker det inte att flytta sovrumsdörren åt höger ända till ca 20cm från kortväggen för att få plats med en bra säng? Och behålla resten av väggarna som de är.
  2. Acceptera det som det är och anpassa hellre en säng att passa i sovrummet än tvärt om.
  3. Trivs du inte i lägenheten kan du alltid köpa en annan.
    Möjligen kan man först göra en lite enklare renovering. Typ måla, byta vitvaror, lägga nytt golv. Men bara om det verkligen höjer intrycket och du tror du får bättre betalt eller lättare sålt.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
O O skrev:
Hänger inte med i hur helheten är tänkt. Skiss på hela läg innan och efter behövs nog för att kunna svara seriöst.

Nu saknas WC på skissen. Det förvirrar mig. Kan du inte rita en 2D skiss i stil med originalet?

Men jag ser egentligen tre huvudalternativ
  1. Ändra om så du får det perfekt. Eller så mycket bättre än det är nu att du blir riktigt nöjd.
    Räcker det inte att flytta sovrumsdörren åt höger ända till ca 20cm från kortväggen för att få plats med en bra säng? Och behålla resten av väggarna som de är.
  2. Acceptera det som det är och anpassa hellre en säng att passa i sovrummet än tvärt om.
  3. Trivs du inte i lägenheten kan du alltid köpa en annan.
    Möjligen kan man först göra en lite enklare renovering. Typ måla, byta vitvaror, lägga nytt golv. Men bara om det verkligen höjer intrycket och du tror du får bättre betalt eller lättare sålt.
Den första skissen är orginalet, dvs hur de ser ut idag.

1. Jo tanken är att flytta dörren, så man kommer in i ”botten” av sovrummet. Men måste då flytta kyl/frys som står där nu. Därav göra om köket i samband med det. Och köket är ändå förjävligt så de ska göras om.

Har precis köpt lägenheten, har letat läääänge efter en som kan uppnå de krav jag haft så har fått kompromissa lite me att jag inte är helt nöjd med sovrummet, brukar ju alltid gå att lösa på ett eller annat sätt.

Iom att det inte går in en 160 säng nu på ett vettigt sätt så är de svårt att bo ett par i lägenheten. Men är ändå en 2:a på 47kvm så om det går att göra om så man får in iaf en 160cm säng ökar det ju ”värdet” på lägenheten. Få par som vill sova i en 120cm säng som är och får plats där nu 😅 så den är ju inte så attraktiv för par.
 
  • Planskiss över en lägenhet med kök, sovrum, allrum och WC/D. Nuvarande placering av dörrar och inredning visas. Sovrum är för litet för en större säng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Först skriver du att sovrummets bredd är 1,97 men i ritningen så står det 2,17. Planerar du att flytta väggen?

Jag förstår inte heller hur det är viktigt i vilken ände av väggen som dörren är. Det går ju att placera sängen framför/nedanför fönstret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Först skriver du att sovrummets bredd är 1,97 men i ritningen så står det 2,17. Planerar du att flytta väggen?

Jag förstår inte heller hur det är viktigt i vilken ände av väggen som dörren är. Det går ju att placera sängen framför/nedanför fönstret.
I ritningen står de 2,17 på väggens yttermått men 1, 97 innermått (syns lite otydligt men man ser om man kollar vid sängen/kuddarna)

Att placera framför fönstret är ju inte så trevligt rent estetiskt, men sen är elementet där också och vill inte ha sängen mot elementet. Men även att man kommer gå typ rakt in i sängen om man behåller dörren där den är nu. Oavsätt vilket håll man ställer sängen.
 
O O skrev:
Hänger inte med i hur helheten är tänkt. Skiss på hela läg innan och efter behövs för att kunna svara seriöst.
Första/innan planskiss en är utmärkt och lättbegriplig.

Men hur du vill ändra svårare att förstå. Kan du inte göra en efter-skiss eller planritning i samma stil som den första. Alternativt rita i en kopia av den första. Så man begriper hur ditt förslag ser ut?

Markera gärna kyl/frys med k/f i båda skisserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.