På det stora hela gillar jag verkligen den här planlösningen! Extra plus för att det finns ordentligt med avhängningsplats i entrén och för att trappan är centralt placerad men inte innanför dörren. Det är viktigt för mig :). Däremot undrar jag om det finns tillräckligt med plats i groventrén? Vid första anblicken ser det bra ut, men fönstret gör ju att man inte kan ha höga saker där. Är det tänkt att tvättmaskin och ho ska vara framför fönstret? Vad ska mer få plats? Värmepump, varmvattenberedare, städskåp, torkskåp och/eller tumlare, centraldammsugare, bänkyta? Själv skulle jag gärna ha plats för minst en garderob också!

Om man flyttar fönstret i kontoret åt höger kan man ha en säng till vänster, om man istället någon gång skulle vilja ha rummet som gästrum. Fast det blir ju inte lika snyggt från utsidan förstås...

Jag skulle gärna vilja ha en bild på det tänkta loftet också för jag får inte riktigt ihop övervåningen!
 
Ska jag vara ärlig kan jag inte riktigt "läsa" er planritning när det gäller trappan och loftköket. Tycker annars det ser väldigt trevligt ut om ni är nöjda med ett vardagsrum! Ska ni äta middagar i utbyggnaden blir det nog jobbigt att bära ändra från köket. Själv skulle jag tycka det vore läckert att ha vardagsrumsdelen i utbyggnaden och kanske sänka ner den delen ett par trappsteg. Plats för braskamin? Annars verkar det mycket funktionellt och trevligt!
 
Jag gillar den luftiga, ljusa planlösningen och avsaknaden av korridorer. Jag antar att ni jobbet en del med just den biten.

Jag tycker dock att det är "synd" att husets finaste del ska upptas av ett matsalsbord som inte används så frekvent (högst personlig åsikt ;)) för att sedan trycka in själva sittgruppen i vardagsrummet till mitten av huset. Jag skulle ha valt att ha sittgruppen i utbyggnaden. Detta är ju emellertid en större fråga än bara placering av möbler. Byter man helt enkelt plats på matsalsmöbel och sittgrupp får man ju två matbord bredvid varandra...

Storleken på tvätt/groventré räcker absolut, men ytterdörren skulle kunna flyttas något för att ge plats för en skåprad till mot klädkammaren. Jag har aldrig varit ett fan av "tvättstaplar" och som du skissat passar det ju perfekt med tvätt och tumlare på golvet bredvid varandra + en bänkskiva över med infälld diskho. Då får du även plats med värmepump och vv-beredare längs samma vägg. (Om du inte ska ha acc-tank etc då man måste ha typ 180cm installationsutrymme).

Skulle även satsa på ett litet fönster i bastun! :)
 
Håller med föregående talare angående sittgruppens placering. Har aldrig förstått varför man ska ha två matbord med 3-4 meter mellan? Bättre då att ha ett ordentligt matbord och använda utrymmet som blir över till ett extra rum eller nåt. Samma sak känner jag när man har två sittgrupper med 3-4m mellan i ett stort vardagsrum. Helt förkastligt om du frågar mig. Men så är ju dock inte fallet för er. Annars tycker jag planlösningen ser finfin ut.
 
Tack för alla kommentarer och idéer!

Från början var jag säker till 100% att det var såhär vi ville ha det, men nu börjar jag bli lite fundersam.

Liten update: Det blev tyvärr inget loft. Prisskillnanden blev för stor, och våran budget klarar tyvärr inte av det. Nästan 400´000 kr kostade enbart loftet och trappa, så hemskt dyra kvadratmeter.
Så istället för trappa blir det en liten klädkammare där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.