Hej
Skulle vilja höra era tankar kring hur vi planerar vårat kök med köksö på bästa sätt. Köksön innehåller spis + vask
Ritningen är så som det är planerat idag. Är nöjd med denna men tycker avståndet baktill (ca 90 cm) är i minsta laget varav vi tittade på ett till alternativ ( att integrera köksön i väggen enligt bild 2)
 
  • Planritning över ett kök med måttangivelser, inklusive köksö med spis och vask.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av ett kökslayout med en köksö som har spis och vask, omgivet av 90 cm gångutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Jag antar att du inte kan ”öka på ”huset 30cm för att få plats? Mycket tom yta mellan köksön och vardagsrummet, men svårt eftersom det är så smalt.... Gillar personligen inte bild 2, bara för att man måste gå runt ön för att komma ut....
 
Mycket dödyta och köksön är ritad för att ha bardisk (så tolkar jag stolarna/pallarna) men den är inte tillräckligt djup för det. Den bör vara minst 90 cm djup, dvs. ett överhäng på 30 cm. Matplatsen i burspråket ser trevlig ut, men vare sig kök eller vardagsrum funkar - måtten är för små för det ni verkar vilja ha.
 
O Oh la vache skrev:
Hej. Jag antar att du inte kan ”öka på ”huset 30cm för att få plats? Mycket tom yta mellan köksön och vardagsrummet, men svårt eftersom det är så smalt.... Gillar personligen inte bild 2, bara för att man måste gå runt ön för att komma ut....
nej det är nog svårt med tanke på att bygglov är godkänt och huset snart skall tillverkas
 
martin7805 martin7805 skrev:
Hej
Skulle vilja höra era tankar kring hur vi planerar vårat kök med köksö på bästa sätt. Köksön innehåller spis + vask
Ritningen är så som det är planerat idag. Är nöjd med denna men tycker avståndet baktill (ca 90 cm) är i minsta laget varav vi tittade på ett till alternativ ( att integrera köksön i väggen enligt bild 2)
Ideer tas tacksamt emot
 
Ni kan alltså inte ändra rumsstorlek eller placering av fönster/altandörr? I så fall skulle jag säga att det ursprungliga förslaget är det bästa möjliga. 93 cm är tillräckligt för en passage - då köksön är för grund för bardisk behövs inga barstolar, och då blockeras inte passagen. Skulle ni kunna byta ut altandörren till ett fönster skulle jag gjort om köket till att ha skåp även på den väggen. Jag tror ni har för litet kök för att en köksö med bardisk får plats - med 60 cm högskåp på ena väggen, 120 cm passage på båda sidor samt minst 90 cm djup köksö hade ni behövt minst 390 cm bredd på rummet. Den bredden hade också gjort att ni kunnat ha en soffgrupp som ni ritat i ert alternativa förslag.
 
Hej

Jag tror på ursprungliga förslaget. Tror också ytan är för liten för köksö+barstolar. Måttet på ön ser ut att vara 75-80cm.
Jag har 80 cm mellan köksö och vägg, utan pallar.

Mitt förslag är att utgå från nuvarande. Ta bort överhänget och barstolarna och öka ön till 80-85 cm djup.
Helst 90 om det går. Utrymme under kan du använda till el, vatten och avlopp.
Nu är det ritat med två vaskar med 1,2 m mellan. Det behövs inte. Flytta spisen lite till vänster, sätt utslagsvasken till höger om spisen. (Jag har själv en sådan i min köksö. Fantastiskt att ha, bra som extra vask för att förbereda varor). Låt istället bänkskivan gå lite längre med ett barhäng på höger sida, och sätt barstolarna (2st) där. Skapa en kombinerad beredningsyta och barhäng längst till höger, och se till att ha minst 60 cm på varje sida om spisen.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej

Köksön är 90 cm: Tänker överhäng på 30cm så får jag 90,3 cm till vägg bakom köksön.
Tror ni det funkar? Inser att 90m är i smalaste laget och det blir tight att passera om man sitter vid köksön på den sidan men ser inte hur jag kan göra annorlunda med de köksdimensioner som jag har.
Eller är jag fel ute?

Jag tror på ursprungliga förslaget. Tror också ytan är för liten för köksö+barstolar. Måttet på ön ser ut att vara 75-80cm.
Jag har 80 cm mellan köksö och vägg, utan pallar.

Mitt förslag är att utgå från nuvarande. Ta bort överhänget och barstolarna och öka ön till 80-85 cm djup.
Helst 90 om det går. Utrymme under kan du använda till el, vatten och avlopp.
Nu är det ritat med två vaskar med 1,2 m mellan. Det behövs inte. Flytta spisen lite till vänster, sätt utslagsvasken till höger om spisen. (Jag har själv en sådan i min köksö. Fantastiskt att ha, bra som extra vask för att förbereda varor). Låt istället bänkskivan gå lite längre med ett barhäng på höger sida, och sätt barstolarna (2st) där. Skapa en kombinerad beredningsyta och barhäng längst till höger, och se till att ha minst 60 cm på varje sida om spisen.
 
  • Teknisk ritning av badrum med måttangivelser och anvisning för håltagning i bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern köksdesign med vita skåp, grått kakel, köksö och inbyggd spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för avstånd själv mellan vask och spis. Har du möjligtvis en bild att lägga upp :)?
 
martin7805 martin7805 skrev:
Vad har du för avstånd själv mellan vask och spis. Har du möjligtvis en bild att lägga upp :)?
Kommer lite bilder. Vår ö är större (200x150cm) och snedställd i en hörna för att man lättare skall komma förbi. Den sneda ytan är vårt barhäng med plats för två stolar, 35 cm djupt.
Det är 60 cm på varje sida om hällen, som är 80 cm. Utslagsvasken ligger bakom hällen (60 cm). Vasken är 30 (ha inte mindre) och det är ca 40-50 cm avställningsyta till höger om lilla vasken.

Ljust kök med en ö och barstolar, en matplats, träbjälkar i taket och moderna vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med stor ö och snedställd bänk för barhäng, inbyggd häll, vask och vit skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med stor köksö och inbyggda vitvaror, omgivet av vita skåp och en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Kommer lite bilder. Vår ö är större (200x150cm) och snedställd i en hörna för att man lättare skall komma förbi. Den sneda ytan är vårt barhäng med plats för två stolar, 35 cm djupt.
Det är 60 cm på varje sida om hällen, som är 80 cm. Utslagsvasken ligger bakom hällen (60 cm). Vasken är 30 (ha inte mindre) och det är ca 40-50 cm avställningsyta till höger om lilla vasken.

[bild] [bild] [bild]
..och kranen i köksön är en Quooker (y) med kokande vatten och inbyggd varmvattenberedare. Det gör det väldigt enkelt (och nära) att tappa upp kokande vatten i grytor eller diska av i riktigt varmt vatten.
 
  • Gilla
OHK
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
..och kranen i köksön är en Quooker (y) med kokande vatten och inbyggd varmvattenberedare. Det gör det väldigt enkelt (och nära) att tappa upp kokande vatten i grytor eller diska av i riktigt varmt vatten.
Schysst vilka fina bilder och kök ni har :)
Får man fråga hur ni upplever den integrerade fläkten i spisen? Kör ni bara med kolfilter eller även frånluft. Vi lurar lite på en integrerad fläkt i spis alternativt en takintegrerad. Svårt val tycker jag. Hur resonerade ni?
 
martin7805 martin7805 skrev:
Schysst vilka fina bilder och kök ni har :)
Får man fråga hur ni upplever den integrerade fläkten i spisen? Kör ni bara med kolfilter eller även frånluft. Vi lurar lite på en integrerad fläkt i spis alternativt en takintegrerad. Svårt val tycker jag. Hur resonerade ni?
Tack, vi är nöjda. Invigdes julen 2018 efter två års renovering med utgrävda och isolerade golv och omputsade väggar...
Vår är en Neff med frånluft ner i golvet och ut i brandisolerad kanal. Samma modell finns med kolfilter med utsläpp i sockeln. Filterna är förhållandevis dyra och skall bytas regelbundet. Om jag minns rätt ca 1000kr om året. Vi har inga filter, bara fettfilter som diskas i maskin.
Vi är nöjda och det funkar bra.
På översta bilden förstår man varför. Familjen är 180-205 långa och med takfläktar hade vi inte sett de som sitter vid barhänget eller vid bordet.
Takfläkt uteslutet.
Den låter mycket, men inte mer än andra fläktar. Då får man ha separat motor någon annanstans.
Det enda som är en utmaning är om man kokar något i höga grytor, då har den svårt att suga ner ångan.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
..och kranen i köksön är en Quooker (y) med kokande vatten och inbyggd varmvattenberedare. Det gör det väldigt enkelt (och nära) att tappa upp kokande vatten i grytor eller diska av i riktigt varmt vatten.
Kokande vatten från kranen? Låter totalt livsfarligt, måste vara tokförbjudet. Är det inte max 60 grader ur en blandare?
 
P PontusPontus skrev:
Kokande vatten från kranen? Låter totalt livsfarligt, måste vara tokförbjudet. Är det inte max 60 grader ur en blandare?
Inte så vanligt svenska privatbostäder, skulle tro det är standard i många restaurangkök. Mycket vanligare internationellt.
Faktiskt väldigt säker. Idiotsäker barnspärr på vredet (måste dubbelklicka neråt och vrida specialvredet längst ned på pipen) för att få ut kokande vatten, går inte om slangen är ute. Pipen isolerad.
Faktiskt 110 grader och luftblandat när det kommer ut, vilket gör att du kan dra fingret genom utan att bränna dig. Har haft den i två år och använder den flera gånger om dagen. Jag har bränt mig tio gånger så många gånger på stekjärn eller ugnen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.