Jag har gjort ett förslag på hur vi ska ha vårt Ikea kök. Kommentarer och förbättrings förslag mottages med tacksamhet.

Förklaringar:
-Till vänster om diskbänken ska det stå en diskmaskin och en ugn utanpå den är det tänkt. Det får bli en modifiering av några skåp för att få till det. Därav den tomma ugns och mikro hyllan.
-I hålet mellan norra och västra väggen, vid frysen är en ingång utan dörr från hallen.
-I södra väggen längst västerut är en dörr till TV rum.
-Östra väggen har en smal ca 20cm bardisk mot vardagsrummet bakom bänkskivan och söder om det är det öppet mot v-rum.
 
  • 080404_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 080404_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 080404_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är planlösningen:
 
  • Plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns trångt runt hällen och diskbänken. Jag skulle aldrig planera in diskhon dikt mot ett högskåp i ett så där pass stort kök. Tänk dig själv att du står där och diskar och hela tiden slår vänster armbåge i väggen. Dessutom tycker jag att avståndet mellan hällen och diskbänken ser litet ut också.

Mitt förslag är att du offrar den inbyggda diskmaskinen och tar bort hela det högskåpet. stoppa ugnen under hällen så blir du av med den med. Då kan du ha diskmaskinen under diskbänken och dra diskhon lite åt vänster, så får du ordning på arbetsytorna.

Dessutom skulle jag ta bort alla överskåpen ovanför diskbänken om du absolut inte behöver dem. Det finns ju massor av förvaring på den andra väggen och det är mycket trevligare att stå och jobba vid spisen och diskbänken utan att behöva slå huvudet i skåp.

Jag tror också att väggen med alla skåpen skulle bli snyggare om du försöker välja skåp av samma bredd. Välj 60 t.ex. och gör alla skåp så breda utom ett på kanten om det inte går ihop sig.
 
pinebar skrev:
Mitt förslag är att du offrar den inbyggda diskmaskinen och tar bort hela det högskåpet. stoppa ugnen under hällen så blir du av med den med. Då kan du ha diskmaskinen under diskbänken och dra diskhon lite åt vänster, så får du ordning på arbetsytorna.

Dessutom skulle jag ta bort alla överskåpen ovanför diskbänken om du absolut inte behöver dem. Det finns ju massor av förvaring på den andra väggen och det är mycket trevligare att stå och jobba vid spisen och diskbänken utan att behöva slå huvudet i skåp.

Jag tror också att väggen med alla skåpen skulle bli snyggare om du försöker välja skåp av samma bredd. Välj 60 t.ex. och gör alla skåp så breda utom ett på kanten om det inte går ihop sig.
Du har många bra poänger där. Vi försöker om möjligt få till en upphöjd diskmaskin och en upphöjd ugn och det är väl det som ställer till det för oss...
 
Det försökte jag med, speciellt diskmaskinen, men vi prioriterade till slut en vettig arbetsyta istället.
Tyvärr kan man ju oftast inte få med alla sina önskemål utan måste pruta på några för att helheten ska bli bra.
 
En lite mer övergripande reflektion - fast kanske inte mycket till hjälp - är att det kan vara svårt att få till en riktigt bra köksplanlösning när rummet har så där många dörrar/öppningar med genomgång. Men som planlösningen ser ut är det kanske svårt att göra sig av med någon av dem.
 
Farzan skrev:
En lite mer övergripande reflektion - fast kanske inte mycket till hjälp - är att det kan vara svårt att få till en riktigt bra köksplanlösning när rummet har så där många dörrar/öppningar med genomgång. Men som planlösningen ser ut är det kanske svårt att göra sig av med någon av dem.
Nej att stänga nån ingång är inte aktuellt. Det är bara en halv vägg mot vardagsrummet ochså, ca 120cm hög för att vi ska få dels lite sjö utsikt och dels för att täljstensspisen i v-rummet ska komma åt att värma i köket ochså.
 
pinebar skrev:
Jag tror också att väggen med alla skåpen skulle bli snyggare om du försöker välja skåp av samma bredd. Välj 60 t.ex. och gör alla skåp så breda utom ett på kanten om det inte går ihop sig.
Menar du 60cm dörrar eller skåp? Jag har för mig att jag läst om nån som rekommenderade bredare dörrar för 30 var för smått...?
 
Förresten, bilderna är svängda. Norr på riktigt är åt vänster på skärmen så kökets fönster är på södra sidan och sjöutsikten åt öster. Om nu det spelar någon roll i sammanhanget.
:)
 
jakim skrev:
Menar du 60cm dörrar eller skåp? Jag har för mig att jag läst om nån som rekommenderade bredare dörrar för 30 var för smått...?
Om du kör 80-skåp från vänster och avslutar med en vinhylla på 20 + 60-skåp får du en jämnare fördelning. Det tror jag blir snyggare...
 
Jag tänkte nog 60 på både skåp, dörrar och lådor.
Det verkar ju vara ganska gott om utrymme, så det borde inte vara något problem att öppna 60-luckor. 30-skåp är ju ganska smått, men har man 30-luckor, så kan man ju ändå ha 60 skåp. Fördelen med smala luckor är ju att de tar liten plats när man öppnar dem.
Själva har vi valt 30-luckor på 60-skåp på vår köksö därför att det är lite ont om plats där.

Väljer du förslaget med 80-lådor så skulle jag nog föreslå 40-luckor som matchar. Då kanske det är lämpligt med 40-skåp också, för i 80-skåp kan jag tänka mig att hyllorna gärna vill bågna om man ställer in många saker.
 
Nu har det inkommit önskemål om en utragbar rullvagn, Ikeas Bekväm. Även en vinkyl (Samsung) har tillkommit liksom en espresso maskin (Ikea).

Tanken först var att rullvagnen skulle vara bredvid spisen där 50 skåpet är längs ut på bänken. Fast vi funderar på bänkskivor i sten och jag gissar att det inte blir tillräckligt stadigt att ha ett 50cm överhäng på stenskivan...?

Det är väl främst placeringen av rullvagnen som jag funderar på i detta läge men alla kommentarer är välkomna. Jag har även ändrat lite på luck bredder och lagt in en 5 lådors bänkskåp vid spisen.
 
  • 080416_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Tror inte att du kan ha ett 50cm överhäng på bänkskivan i nåt annat material heller utan att du stöttar kortänden.
 
Men du kan väl sätta ett par ben eller en skiva som stöd i ytterkanten på skivan? Den behöver väl inte hänga fritt? Ett par nätta men kraftiga vinkeljärn/konsoller under skivan kanske också kan lösa problemet? Jag tror att det blir snyggare att ha vagnen bredvid spisen än där du har ritat den nu.
 
pinebar skrev:
Men du kan väl sätta ett par ben eller en skiva som stöd i ytterkanten på skivan? Den behöver väl inte hänga fritt? Ett par nätta men kraftiga vinkeljärn/konsoller under skivan kanske också kan lösa problemet? Jag tror att det blir snyggare att ha vagnen bredvid spisen än där du har ritat den nu.
Jag mätte upp lite mer noggrannare i går och kom fram till att det ryms ben i ytterkant på överhänget. Det finns ca 6-7 cm plats för ben. Det borde väl räcka...?

Jag tror också att placeringen vid spisen är att föredra.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.