Hejsan, vi står inför en köksrenovering och söker åsikter om vår egen framtagna planlösning.
Befintligt golv kommer tas upp och golvvärme kommer läggas så vi är inte begränsade vad gäller ny dragning av vatten och el. Den nya fläkten kommer dock sitta på samma plats som den gamla, så ventilationen har vi inga planer på att flytta.

Ett tankebekymmer vi har i dagsläget är vart diskmaskinen ska placeras, i ritningen nedan hamnar den precis bredvid hällen men eventuellt för nära (670mm) vasken om man vill kunna stå och skölja disk med öppen lucka.

Planritning av ett kök med kyl, frys, diskmaskin, ugn, mikrovågsugn och skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök med mörka skåp, inbyggda vitvaror och en köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bortse ifrån färger på skåp och bänkskiva, detta är bara ett exempel.
 
Några tankar från en enkel man...

Jag tror köket skulle upplevas större och ljusare om K/F flyttades till vänstra väggen. Många säger nog att det blir för långt avstånd mellan matlagning och K/F så det bör beaktas. Vad är det inringade längst ner till vänster?
Planritning av ett kök med markerad rörelse mot skafferiet och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggskåpet i hörnet sitter inte bra. Flytta till K/F-platsen?
3D-modell av kök, ljusa skåp, mörkt golv, inbyggda vitvaror, ö-motiv, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon anledning till placeringen av kyl och frys? Att ha dom bredvid skafferi skulle ju ge en mycket bättre arbetsbänk och möjlig placering av diskmaskin
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Hejsan, vi står inför en köksrenovering och söker åsikter om vår egen framtagna planlösning.
Befintligt golv kommer tas upp och golvvärme kommer läggas så vi är inte begränsade vad gäller ny dragning av vatten och el. Den nya fläkten kommer dock sitta på samma plats som den gamla, så ventilationen har vi inga planer på att flytta.

Ett tankebekymmer vi har i dagsläget är vart diskmaskinen ska placeras, i ritningen nedan hamnar den precis bredvid hällen men eventuellt för nära (670mm) vasken om man vill kunna stå och skölja disk med öppen lucka.

[bild][bild]

Bortse ifrån färger på skåp och bänkskiva, detta är bara ett exempel.
Hade undvikit att ha högskåp mellan fönsterna, blir väldigt tillslutet och minskar på avställningsytan vid vasken.

Hade också undvikit att placera diskmaskin mellan vask och häll, det är oändligt irriterande att ha den mitt i ytan man använder mest.

Sen hade jag gjort vasken 80 bred också.

Ritning av kök med markeringar, vitvaror och möblemang. Ugn, mikrovågsugn, diskmaskin och skafferi är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är trångt mellan hällen och ugn/mikro för helst vill man ju kunna ställa ifrån sig den heta plåten/ugnsformen direkt utan att gå förbi hällen.
 
L lillanutten skrev:
Hade undvikit att ha högskåp mellan fönsterna, blir väldigt tillslutet och minskar på avställningsytan vid vasken.

Hade också undvikit att placera diskmaskin mellan vask och häll, det är oändligt irriterande att ha den mitt i ytan man använder mest.

Sen hade jag gjort vasken 80 bred också.

[bild]
Så här hade jag också gjort, men flyttat hällen uppåt så det blir mer utrymme mellan häll och ugn.
Och så hade jag undvikit att ha ho vid fönster. Vi har tyvärr det (fick inte till planlösningen annars) och fönstret ser jämt ut som skit rent ut sagt. Sätt hon mellan fönstren istället. Om hällen flyttas uppåt borde det inte bli för långt emellan.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J JonasJN skrev:
Ett tankebekymmer vi har i dagsläget är vart diskmaskinen ska placeras, i ritningen nedan hamnar den precis bredvid hällen men eventuellt för nära (670mm) vasken om man vill kunna stå och skölja disk med öppen lucka.
Där får man ju bra plats att stå med risken är väl att golvet blir väldigt blött om man ska flytta droppande saker från diskhon till diskmaskinen på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.