Vi ska till att bygga vårat första hus, men vi famlar i mökret hur vi ska få ihop planlösningen.
Kan någon ge oss synpunkter på bifogad planlösning? Vad tycker ni man ska tänka på?
Vi vill helst ha ett enplanshus med vidbyggt garage, så ge oss råd och tips!

mvh Kimppa & Mina
 
  • Ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du, det är inte lätt. Man kan fastna i oändliga teoretiska resonemang. Att ge generella råd är svårt eftersom du bygger ett hus där du och DIN familj skall bo. En bra början är i alla fall att tänka igenom hur ni bor och lever idag och vad som är bra och dåligt med det. Försök "tänka" er in i hur det är att bo i huset. Ställ upp en lista med krav och önskemål.

Vad gäller din nuvarande planritning måste jag tyvärr vara lite kritisk. De ger ett ogenomtänkt intryck.
 
Jag håller med föregående inlägg om att det är svårt, för att inte veta omöjligt, att ge några generella råd eftersom varje familj är unik. Däremot vet jag inte om jag håller med om att nuvarande planlösning är ogenomtänkt. Visst, det kan vara lite svårt med möblering och ljud från allrummet, dusch/WC mitt i huset ser väldigt liten ut men på det hela taget tycker jag att allt är OK. En sovrumsdel, och en umgängesdel i huset och en ljus entré tycker jag som lekman ser bra ut.

Mitt förslag är att ni kontaktar en arkitekt för att gå vidare. Det kanske kostar 25 kkr, men kan vara väl spenderade pengar.
 
Jag gillar planlösningen, helt klart! På vilket sätt skulle den vara ogenomtänkt, Doldr? Häftigt med toan mitt i huset, men samtidigt tar den ju bort genomsikten från entrén som hade varit ett stort plus tycker jag. Annars bra med avhängningsytor innanför dörren och ordentligt med förråd. Alternativet är ju att ta en av klädkamrarna till toalett. Kanske kan man ha förvaring av vinterkläder på sommaren och tvärtom i ett hörn av det stora garaget istället? Jag hade hellre satsat på någon form av eldstad i mitten. Då behåller man en hel del av öppenheten och får hög mysfaktor och bra spridning av värmen på köpet!
 
Jag tycker också att planlösningen kan fungera i stora drag.
Om ni gör toan så där mitt i alltihop, så skulle jag göra något ljusgenomsläppligt på väggarna på den, antingen frostat glas eller glasbetong. Jag tror att den kan kännas lite "bunkig" annars utan dagsljus.

Dörrarna på sovrummen nere till vänster skulle jag också försöka styra upp så att det inte behövs sneda väggar. Tänk på att ni kan använda skjutdörrar om det blir trångt.

Det lilla burspråket på badrummet blir säkert jättehäftigt, men kommer antagligen att kosta en del extra också jämfört med en rak vägg.
 
jag kan ju länka till dom två hus som vi har försökt fått ihop till ett.....

http://www.trivselhus.se/SingleHusskiss.aspx?id=2&houseid=998

http://www.eksjohus.se/default.asp?id=71&lng=se

Anledningen till att vi ville kompromissa är att entrén känns mycket trevligare i TH,medans planlösningen gillade vi i EkH,och dom höga fönstren.
För vi kommer ha en liten bit åkermark bakom huset,och den är i västerläge.

Men placeringen av wc blir ju inte exakt likadant nu när vi ändrat,men vi gillade den i EkH planlösning och ville gärna ha den kvar för att den ramar in v-rummet,och vi har tänkt att man kan ha en centralt placerad kamin mot den väggen från v-rummet sett.

Så nu kan ni komma med fler synpunkter!=)

Vi bor i lght på 55kvm just nu,har varit på husvisningar,husexpo och ska på villamässan i sthlm för att få ideer.
 
En fråga till dig Doldr. Kan du specificera mer vad du inte gillar med planlösningen? Vi vill gärna ha lite mer kreativ feedback så att vi kan få ut något av den.
 
Jag tycker att det ser bra ut, Det ända jag skulle vilja ha är en skjutdörr el liknande mellan sovrummen och hall vardagsrum. Mest för att få en mer ostörd avdelning. Om man vill dra sig tillbaka till en lugnare vrå.. /Linda
 
Längt upp här i planlösningar finns det en tråd med en hel massa bra generella synpunkter och saker att tänka på. Den enda synpunkten jag har är att jag vill räta ut yttervägarna så att det blir mer "lådlikt". raka vägar drar mindre energi i uppvärmningen och är billigare att bygga
 
Jag kanske inte var fullt så negativ som det uppfattades. Några spontana frågetecken i mitt huvud är följande:

Taket - Hur ser taket ut på detta hus? Om ni även tänkt ha garaget i ett så har ni ett delikat problem för att få det snyggt. Om ni kollar på Eksjöhuset så finns det två överhäng. Båda uttnyttjas. Ett som entretak och ett som tak till eventuell uteplats. Trivselhus har inga överhäng.

Entren - Jag förstår att ni gillar entren hos trivselhus men den förstörs väl med en toalett mitt ivägen?

Allrum/ Vardagsrum - Vad skall ni göra här? När skall allrummet användas? Om ni inte har något mycket viktigt känns det bara som om ni dödar rymden i huset med en stor vägg.

Utanför sovrummen finns mycket "död yta".

Rummet i köket känns okonventionellt. Det behöver kanske inte vara fel att ha det som arbetsrum men som sovrum fungerar det inget vidare.
 
Tack för dina synpunkter! Här är en liten förklaring på hur vi har tänkt.

När det gäller taket så har vi inte tänkt ha något överhäng på varken fram- eller baksidan. Det ska se ut som på T- huset. Se bifogad bild. Egentligen vi vill att baksidan ska se ut som trivselhuset förutom burspråket.

Entren - Vi förstår synpunkten om att ha toaletten i entren. Har du något tips på hur man kan skärma av vardagsrummet från hallen? Vi har tänkt ha en kamin på väggen bakom toaletten, mot vardagsrummet.

Tanken med att ha ett allrum är att vi vill ha ett rum där man kan kan sitta och titta på tv även om de andra sitter i vardasrummet och umgås. Vi har försökt placera allrummet på lite olika ställen, men vi får inte till det så bra... Vårt problem är att vi inte riktigt får till den vänsta delen av ritningen. Antingen så blir det en korridor eller så blir det mycket död yta...

När det gäller rummet vid köket så har vi endast tänkt använda detta till arbetsrum.

Hur skulle du ha gjort rummen på den vänstra delen? Vi vill ha tre sovrum, ett badrum med bastu och ett slags alternativt tv rum/allrum.
 
  • Fasad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kimpa,

Jag håller med de andra som sagt att ni måste tänka på era behov när ni tänker planlösning. Det verkar som om ni tänkt ganska mycket och att ni har en ganska klar bild av hur ert hus ska se ut.
Jag tycker inte alls att arbetsrummet vid köket är konstigt placerat. Däremot tycker jag att hallen är öppen och ljus, men att detta flöde störs av att klädkamrarna går ut som "svängar" och gör att hallen blir smal och mer korridorliknande. Jag tror att toaletten kan fungera mitt i huset, men tänk då var ni sätter dörren. Det är nog bättre att dörren vetter ut mot hallen än mot allrumsdelen. (det är ju inte så trevligt om någon glömmer stänga den och man får titta rakt in på toaletten. Och har man barn så glöms ju dörren ofta...

Jag tycker ni ska fundera på om ni behöver ett allrum. Om så är fallet så skulle jag ev. flytta placeringen så att man kan stänga in dit. Det är ju trevligt om man kan lyssna på musik, eller kolla på TV utan att störa andra i huset.
Jag tror att badrummet blir fantastiskt! Och förvaringslösningar verkar ni också ha tänkt på.
Om jag var er så skulle jagg ta med min rtining till Eksjöhus, eller Trivselhus och be dem komma med föslag på ändringar och sedan ge er en offert.
 
Nu har vi gjort om planlösningen igen och skulle vara tacksamma för fler synpunkter/förslag.
 
  • Ny planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket bättre!

Nu är allrummet kombinerat med den "döda ytan" jag talade om. Kanon!
Planlösningen är mycket öppen, vilket är en smaksak. Själv tycker jag om det.
Braskaminen är perfekt placerad i mitt tycke, både estetiskt och ekonomiskt.
Uteplatsen under tak blir kanon. Dörr ut direkt från köket.
Bra lösning med klädkammaren i allrummet.

Kanske byta plats på bastu och toalett. Man vistas ju aldrig i hallen när det trycker på.
Eventuellt någon möjlighet att avskärma allrummet. Absolut inte en dörr men någon annan lösning så att barnen kan vara ostörda när ni har gäster.

Nu känns allt mycket mer genomtänkt.
 
Tycker det ser bra ut! Bra med många klädkammer och med WC i närheten av entreen. Det sistnämnda är just kanon när barnen kommer in leriga och dana och bara måste på toa NUUUU!
En skjutdörr mellan vardagsrum och allrum kanske, så barnen kan få vara lite i fred när de blir större och har kompisar på besök. Då kan ni vuxna sitta och prata när barnen stojar.
Det enda jag saknar är en klädkammare (det är absolut nog i ert hus ändå) i närheten av tvättstugan. Många hus har ju det nu förtiden och det tycker jag verkar så praktiskt, t.ex med linneförråd, barnens träningsväskor etc. Kanske svårt att få till men ändå värt att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.