Hej,

Har gjort en grov skiss på en tillbyggnad vi ska uppföra i år (förhoppningsvis) och önskar lite input på denna. Vad bör vi tänka på? Vad kan göras bättre osv?

Allt ovanför de svarta strecken är alltså den tilltänkta tillbyggnaden. Tomten är relativt långsmal vilket såklart begränsar en del.

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir träddäck längs hela huset i söder samt ett mindre träddäck utanför biblioteket i norr.

Tankar och idéer?
 
Det ser trevligt ut förutom att hallen i utbyggnaden bli lång och mörk. Går det att få in lite fönster där? Mer öppen planlösning för kontor två som gör utbyggnaden mindre korridorig?
 
Alla har väl sina egna idéer om hur man vill ha det, själv tycker jag det känns lite konstigt byggt. Personligen är jag inte mycket för kvadratiska rum, blir mycket döyta som inte används på något bra sätt.

Varför 2st kontor?

Om du nu måste ha två kontor skulle jag inte ha någon vägg mot det närmast ert vardagsrum utan ha en öppen yta med dator etc. och stora glaspartier för att få in lite ljus.

Hade haft badrummet mellan barnrummen just för att de inte ska störa varandra. Skulle hellre ha en avlång klädkammare men ännu hellre försöka få till 1-1,5kvm i varje rum och fixa inbyggd garderob. Sen ev, en liten avlång walk-in-closet från stora sovrummet.
 
Tack för bra synpunkter :)
Vi tänker oss dubbelt pulpettak med fönster i över tillbyggnaden just för att komma undan en mörk hall. Ungefär sådana som finns på denna bilden.




tak_stor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2 kontor är för att både mannen och jag jobbar en del hemifrån och vi kan absolut inte dela kontor. Det har vi provat med förskräckelse ;)

Nu var det en väldigt grov skiss jag lade upp (utan fönster och dörrar) men vardagsrummet kommer ha glasade vikdörrar längs nästan hela väggen mot söder/ trädäcket och båda kontoren kommer ha vars ett stort fönster. I köket har vi tex 2st fönster att 120h*200b. Kontoren får troligtvis något smalare fönster men ändå rejäla.

Just nu funderar vi på att göra badrummet mindre (har spaavdelning i källaren) och utöka klädkammaren då vi vill ha en källartrappa till där. Barnen kommer få klädförvaring på sina rum. :)
 
Redigerat:
BirgitS
Av ljudskäl (vuxna ska slippa höra tonåringar, småbarn som inte ska höra vuxenfester) kan man ju vilja att inget barnrum ska vara närmast vardagsrummet och då skulle det vara bättre med kontoren mittemot varandra närmast vardagsrummet.
 
BirgitS skrev:
Av ljudskäl (vuxna ska slippa höra tonåringar, småbarn som inte ska höra vuxenfester) kan man ju vilja att inget barnrum ska vara närmast vardagsrummet och då skulle det vara bättre med kontoren mittemot varandra närmast vardagsrummet.
Bra tanke. Det tar jag med mig :)
 
Kanske går det att göra en lite avskiljd barndel med två barnrum, badrum och ett mindre allrum och en dörr till hela delen som man kan stänga när barnen blir lite större? Kanske t o m går att få till en egen entré in till barndelen (kanske in i allrummet?) och sen en del med vuxensovrum, två kontor och klädkammare.
- Det skulle kräva lite yta till, men ge betydligt mer valfrihet och användbarhet. Om man nu ändå ska bygga ett stort enplanshus.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Vad sägs om nånting sånt här kanske? Det påminner en hel del om er ursprungstanke, ger bara lite mer total byggyta och undviker en lång mörk korridor - och ger dessutom ett stort extra allrum mot söder, vid barnrummen. De andra rummen är ungefär samma storlek som ni hade gjort dem och hela formen är rätblock och därmed billig och enkelt att bygga. Kontoren bli lite större och ena barnrummet också.

Går att sätta en (dubbel-)dörr in mot allrummet om man vill och man skulle också kunna bygga in klädkammaren helt i stora sovrummet.
klicka för jpg. bild
alt2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • alt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
En annan variant med något förändrade placering av rummen, man kan byta plats på ena barnrummet och sovrummet lite som man vill. Går ju att klura vidare och flytta runt lite till också för att hitta precis rätt. :)

Största skillnaden mot förra skissen är att man nu får en lång fasadlinje mot söder som ni hade i er ursprungs-skiss, om man kan leva med att det inte är kontoren som har fönster mot söder.
alt1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


alt3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Hej tycker inte om korridoren sen är alla rummen väldigt stora man skulle kunna dra ner storleken lite utan att förlora så mycket. Mät era sovrum i dag så ser du vad jag menar möblera rummen på ritningen så får du en uppfattning. Lycka till!
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Nu är vi nästan i hamn vad det gäller tillbyggnaden. Vi kan dock inte riktigt komma överrens om hur fönstrena i barnrummen ska se ut. Rummen är 3*4m med kortsidan mot yttervägg. De ligger mot norr. De är utmärkta med en cirkel och en kvadrat för tydlighetens skull.

Jag vill ha mycket ljusinsläpp men ändå klassiskt mysiga barnrum medan min man är rädd för att min lösning innebär att man känner sig som en guldfisk eftersom rummen ligger utmed en gata där det går folk hela tiden. Se utritat plank och trottoar.

Huset kommer bli modernt så där finns inga begränsningar. Hur hade ni gjort fönstren och varför?


image001-2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen teamlundver,
jag vet inte om det här är passé och ni redan gått vidare? Vore roligt att se hur ni gjort det idag isåfall?! :)

Annars skulle jag föreslå en medelväg med fönstren i barnrummen... för jag tycker ni båda har väldigt relevanta poänger.
Något som är härligt med moderna hus är att man lätt och med fördel kan göra riktigt höga fönster, utan att det ser dumt/fel ut. Även ett smalt fönster som går högt upp - kanske nästan ända till taket, och djupt ner - gärna ända till golvet, kommer släppa in väldigt mycket ljus i hela rummet - även om det är rejält smalt. Speciellt om det sitter nära ena hörnet av rummet. Man kanske t ex skulle kunna placera ett smalt och mycket högt fönster, som bara är t ex 40-60 cm brett, nästan inne vid skiljeväggen mellan rummen. likadant/spegelvänt i båda rummen, så hänger de två fönstren ihop utifrån sett. Det ger väldigt mycket ljusinsläpp i båda rummen, men ändå inte så mycket insyn utifrån.

Vill man dessutom kunna se ut lite mer inifrån rummen så kan man ju med fördel sätta ett mindre fönster mer mitt på väggen i respektive rum, kanske i någon "rolig" form, som passar ihop med resten av huset. Om man t ex har runda, rombformade eller smala liggande halvlåga fönster på någon annan plats i huset så kanske man kan våga sig på att sätta in likadana här också? Måste se det uppritat för att se vad som kan fungera och se ok ut... erkänner villigt att den här idén kanske bara suger när man väl ser den framför sig... men bara för att väcka en tanke.

För att ytterligare minska insynen från gatusidan kan man ju antingen plantera någon högre växt lite strategiskt innanför staketet/planket, eller välja glas med insynsskyddande film/beläggning på så bli det mindre insyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.