M
Sitter med tanken att bygga om och göra mer modernt i stugan. Idag ca 55kvm med 30kvm uteplats under samma tak som huset. Tanken är att bygga in uteplatsen för att få in två sovrum, större kök och badrum. Tänker även tillägsisolera uteväggarna med 10cm när jag ändå ska byta panelen. Fönstren är gamla 2-glas som jag tänk byta till kassetter. Eftersom det är självdrag (dåligt sådant!) och el-elementen är usla/paj tänkte jag byta till AC/kyla samt FLVP för varmvatten och ev golvvärme.

Såhär ser det ut idag:
Huslayout_web.png

Jag har kört fast lite på köket. Det är viktigt att få plats med mycket förvaring, samt en stor kyl/frys. Första försöket till ny layout:

Floor plan no2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om uteplatsen är åt det hållet som har bäst utsikt, skulle jag sätta köket/allrummet där istället. När man sover tittar man inte ut genom några fönster.
 
M
Gatan är ca 15 meter från ingången och den går parallellt med huset.. Långsidan med uteplatsen vetter söderut mot skog.

Jag tänker mig att kök och matplats är trevligare mot norrsidan av ett hus. Slippa stå i bländade sol i köket, samt vid matbordet. Då måste man ju dra ner persiennerna, vilket man slipper nu. Det går att ha öppet och få utsikt ut söder ut ändå. (huset är ju inte så brett). Tänker jag fel nu?

Vardagsrummet/kontoret har bäst utsikt söderut. Tomten lutar från höger till vänster, vilket gör att vardagsrummet är ca 1m över marken. Utsikten österut är inge vidare.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Lite mindre yta som går åt till korridorer. Burspråket hamnar då mot söder om jag förstått det rätt.

stuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
Det där var en häftig idé! :) Tål att tänkas på en hel del. Burspråket vill vi främst ha för att snygga till framsidan när man kommre in på tomten, men även för få plats med större matplats som vi ritade i förslaget. Kan ju fortfarande ha det i norrsidan i din ritning, eller hur.
 
Absolut, satte den bara åt det hållet med finast utsikt.
 
MissAnpassad skrev:
Lite mindre yta som går åt till korridorer. Burspråket hamnar då mot söder om jag förstått det rätt.

[bild]
Detta är ett steg i rätt riktning, men byt plats på våtutrymmena och köket.
 
M
Tror att det kan vara praktiskt med badrum nära sovrummen så att man inte behöver gå igenom hela huset. Ger också möjlighet för barnen att vara lite mer för sig själva.

Nytt förslag. Bytt plats på sovrummen, flyttat på utgången till uteplatsen samt satt upp en köksö för mer förvaring. Köket är jag inte nöjd med alls. DM tänkte jag sitta mellan skåpen och spisen i den här layouten.
Floor plan no2.1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I vilket skick är det gamla badrummet? För är det i bra skick, så skulle ni ju kunna göra om det till tvättstuga genom att byta plats på badrum och tvättstuga. Ex:
stuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Fin idé igen :) Vi vill gärna ha en utgång mot sydsidan ändå. Framöver funderar vi på att ha en inglasad altan på den sidan, då förmodligen vid stora fönstret där soffan är.

Badrummet behöver totalrenoveras. Det finns inget som måste finnas kvar, vare sig kök eller badrum eller annat.
 
M
Gjorde om den i 3D för att få bättre känsla.

no2.1_3d_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

no2.1_3d_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

no2.1_3d_3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

no2.1_3d_4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget kul med ytterdörren, flyttas förslagsvis ett steg till vänster och sätt tvättstugan där hallen är. Ni behöver förmodligen hjälp av arkitekt eller liknande innan ni ansöker om bygganmälan/bygglov. Snåla inte med det om ni inte har någon god vän med lång erfarenhet av bygg och planering. Låt några köksleverantörer komma med förslag på kökets utformning, alltid gratis.
 
M
Varför är det inge kul med ytterdörren? Utveckla gärna, det är en bra idé. Jag har svårt att se att det går med hallen och dörr till sovrummen då. Bra tips med köksleverantörerna. Det är något vi tänker göra när vi har en idé om hur vi vill att planlösningen i huset ska vara.
 
Redigerat av moderator:
En hall bör vara mer central, dvs närmare kök/vrum ev wc eller en tvättstuga beroende på om man jobbar mycket i skogen tex. I en stuga kanske man kan integrera tvättmaskin i badrum och använda ytan smartare generellt, därför jag rek en erfaren byggare eller arkitekt. Det tråkiga är att byggnaden är ganska långsmal så möjligheterna krymper lite men det går säkert att hitta en smartare lösning. Den 20:e planlösningen brukar bli rätt ;)
 
M
Ja, den är bara strax över 5 meter bred invändigt, så det är ju trist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.