Nå hej.
Jag hade behövt lite hjälp med en bra planlösning till mitt framtida hus.

Tomten som jag hade tänkt bygga på är ganska lång och smal 25x70 meter.

Tanken är att vi ska ha 3 sovrum, varav ett lite större, + ett gästrum/arbetsrum/reservrum.
Kök+vardagsrum med öppen planlösning. En toalett med dusch. 1 tvättstuga och ett pannrum med pelletsförråd, gärna en grovingång i anslutning till detta.

Huset ska vara fyrkantigt av den anledningen att det blir lättare att bygga/bygga ut.
Kök/vardagsrum ska ligga på ena gaveln av huset eftersom den delen kommer att ligga söderut mot vattnet. Sovrummen vill vi ha avskilt från kök/vardagsrum, men gästrummet är det inte lika noga med.

Jag skickar med en bild så ni fattar ungefär hur jag menar.

Jag har suttit och skissat själv tills det har blött ur nagelbanden och funderat och funderat och jag blir knäpp snart. Jag har letat runt bland alla möjliga hustillverkare för inspiration och jag har sökt här på forumet men jag har kört fast.

Om det är någon som har nåt tips eller nå bra idéer så hade jag varit oändligt tacksam.

31075133.jpg
 
1 plans eller 2 plans? källare? du sa kvadrat men rita rektangel. Går det bra med rektangel alltså?
 
8x18 meter med ingång ungefär på mitten. Till vänster ett stort öppet rum för kök/vardagsrum. Till höger en korridor med sov/bad/förråd på sidorna.

Jag har ritat ungefär så när jag spånat på mitt eget hus, men har inte Caddat det än-bara på papper.
 
Lite:
1 plan. Ingen källare.
En rektangel är en fyrkant.

Haavard:
Ja, precis så har jag också planerat, men jag får ingen ordning på nåt :( Nåja, det är ju fredagkväll så frammåt småtimmarna så kanske man kommer på nån elegant lösning ;)
 
Haha där fick du mig. Så bredd och längd spelar ingen roll bara det är en fyrkant;)?
 
Du får säkert mer hjälp om du fyller på med detaljer om tomten. Åt vilket håll är norr? Är den brant sluttande mot vattnet eller ganska platt?

Vad är vattnet, förresten? Hav, insjö, å? Om vattnet bjuder på utsikt är väl det naturliga att lägga huset på tvären så att du vänder långsidan mot vattnet. Tomten är ju 25 meter bred så det finns plats.

Sen har det betydelse hur nära dina grannar är. Om det finns ett hus nära nån av dina tomtgränser kanske du vill undvika att lägga huset just där.
 
Tomten är 25x70 meter som jag skrev tidigare, den är också plan med en brant nästan klipplik sluttning ner mot vattnet. Vattnet är en älv, och älven ligger på sydsidan om tomten, och det är ju helt perfekt.

Ja, det får ju plats ett ganska brett hus eftersom det kan vara ~15 meter brett utan att man behöver börja tjorva med grannarna, som för övrigt är i det närmsta obefintliga.

Men om jag frågar såhär då, vilken hustillverkare är att rekomendera? Gärna nyckelfärdigt.Har absolut inte tummen mitt i handen, men det är av bekvämlighetsskäl och tid som jag helst vill ha nyckelfärdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.