Vad tror ni om denna planlösning? Är det något som man bör ändra på, både ur praktisk och estetisk synpunkt?

Tror att det framgår ganska tydligt vad som är toalett, tvättställ, dusch och badkar. Den fasta duschväggen kommer att vara i glasbetong, och infällbara duschväggar i glas. Inbyggt badkar med liten "trappa" upp.

Synpunkter tack!
 
  • skiss_badrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt med glasbetongvägg för att skärma av toaletten. Finns det någon praktisk orsak till att trappan inte är utmed hela badkaret vilket jag personligen skulle föredra.
 
Tar tillbaka min kommentar om trappsteget ovan då jag inser den självklara orsaken själv efter att ha tittat på planlösningen igen.......
 
Hemmakatten
Personligen tycker jag inte det är så trevligt att toaletten är det första man ser när man öppnar dörren. Det brukar rekommenderas att man när man sitter på toaletten skall kunna komma åt vatten. Det gör man inte här. En lösning kan vara att ha en liten handdusch hänga på väggen i toautrymmet.
 
Gör oss inget att toaletten är det första man ser - Hellre det än att man ser den från duschen eller badkaret. Bättre att ha den avskärmad tycker vi. Varför ska man kunna nå vatten från toaletten?
 
Vilka mått är det? Det se lite trångt ut, själv gillar jag att det är ganska rymligt så att man lätt kan hjälpa barnen etc. Hellre en "öppnare" planlösning och färre funktioner. Hade kanske skippat bad (eller dusch) för att få mer fri yta och istället satt in ett högskåp. Men det är jag det... ;)
 
zephirex skrev:
Gör oss inget att toaletten är det första man ser - Hellre det än att man ser den från duschen eller badkaret. Bättre att ha den avskärmad tycker vi. Varför ska man kunna nå vatten från toaletten?
Jag visste inte heller att man "rekommenderar" att kunna nå vatten från toaletten, men jag antar att det beror på samma anledning som att jag inte klarar mig utan bidé. Intimhygienen blir ju lite fräschare med vatten, inte sant?

:)
 
Jag tycker att det där ser bra ut. Det liknar vårat badrum en hel del, fast vi ska ha en stor dusch istället för badkar och ett högskåp alt. bänkskåp bredvid handfatet.

Jag kan inte se några större nackdelar med den där planlösningen.

Och som sagt, varför skulle man kunna nå vatten från toaletten? Det har jag nog aldrig haft något behov av.
 
perfekt planerat badrum, tycker jag :).
Angående vatten/ handdusch vid toa så upptäcker man behovet väldigt snabbt när man får mens eller problem med hemoroider :)
gaia
 
Hemorrojder i all ära, men kommer jag verkligen att få mens? :) (sorry, kunde inte låta bli)
/jesper
 
jeppeknaster skrev:
Hemorrojder i all ära, men kommer jag verkligen att få mens? :) (sorry, kunde inte låta bli)
/jesper
;D ;D

Nej, visserligen inte... men jag skulle vilja hävda att intimhygienen efter toalettbesök sköts bättre med en bidé, vare sig man är man eller kvinna... ;)
 
Bide är det inte helt ute med sånt nu?? Visste inte ens att det fanns att köpa längre.
Hand dusch vid toan?? pga av mens eller rhb. Går väll lika bra att ställa sig i duschen om man nu ska frächa till sig lite. Eller??
Tycker att det ser jätte bra ut som det är. ;) Men smaken e juh som baken. Delad. ;)
 
Jodå, det finns massor av bidéer att köpa!

Att ställa sig i duschen efter varje toalettbesök känns lite opraktiskt...

I Sverige är det ganska "ute" med bidé, men nere på kontinenten tycker de att vi är ganska ohygieniska som inte har sådana i varje hem... Jag skäms varje gång mina italienska vänner kommer på besök och undrar hur vi egentligen tvättar oss efter toalettbesöken... Jag har ingen bidé nu, men det blir två stycken i nya huset!

Bidé används även av småbarn att tvätta händerna i eller leka i, sedan kan man tvätta fötterna i dem också.

:)

 
jeppeknaster skrev:
Hemorrojder i all ära, men kommer jag verkligen att få mens? :) (sorry, kunde inte låta bli)
/jesper
;D ;D ;D
gaia
 
Hemmakatten
Glömde att skriva i mitt förra inlägg att jag tycker planlösningen är bra. Tror inte att du kan få plats med allt på annat sätt. Och eftersom toaplaceringen är ok för er så är det väl bara att köra. :) Det är snyggt och bra att toan är skymd från badkar o handfat.

Rekommendationer om att ha nära till vatten från toan är just pga intimhygienen förstås. Och bidéer är precis som lbg skriver bara "ute" här i Sverige. Vår nyligen ingifta och nyligen hitflyttade svärdotter med brittiskt-franskt ursprung förfasar sig över hur "outvecklade" vi är som inte har bidé.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.