Hej

Önskar tips/råd kring planlösning på badrum med följande förutsättningar:
- rummets mått är 1700x1963.
- dörr kan flyttas i sidled, men ej till annan vägg.
- måste vara tillgängligt, dvs. rullstolscirkel på 1300 mm.
- duschväggen är svängbar

Har ritat 2 förslag och önskar input på fördelar/nackdelar med respektive, kanske finns det rentav ett tredje förslag som är ännu bättre?
Två ritade badrumsplanlösningar med måttangivelser och rullstolsutrymme.
 
Mindre handfat kanske?
Och handfat och wc på samma vägg?
 
A A.G skrev:
Mindre handfat kanske?
Och handfat och wc på samma vägg?
Tror inte det går att lösa tillgänglighetskravet då, dvs. att "på en sida av toalettstolen finns fritt utrymme för rullstol och på andra sidan för medhjälpare".
 
BirgitS
Det är ju det första förslaget som finns i alla riktlinjer för tillgänglighet så när som på att de alltid ritar in takduschen på väggen som är 170 cm lång. Jag tror att förslag 2 faller därför att det blir svårt att komma fram till handfatet med rullstolen därför att det inte finns plats att vrida rullstolen 90 grader, i exemplen finns det ett fall med bara handfat och då är det inritat att det ska vara minst 170 cm från väggen där handfatet sitter till motstående vägg. Jag skulle följa riktlinjens alternativ för att vara på den säkra sidan:
Schematisk ritning av minsta toalett/duschrum med mått och placering av toalett och handfat.
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju det första förslaget som finns i alla riktlinjer för tillgänglighet så när som på att de alltid ritar in takduschen på väggen som är 170 cm lång. Jag tror att förslag 2 faller därför att det blir svårt att komma fram till handfatet med rullstolen därför att det inte finns plats att vrida rullstolen 90 grader, i exemplen finns det ett fall med bara handfat och då är det inritat att det ska vara minst 170 cm från väggen där handfatet sitter till motstående vägg. Jag skulle följa riktlinjens alternativ för att vara på den säkra sidan:
[bild]
[länk]
Tack, jag har ju läst den där standarden femtielva gånger, men ändå lyckats missa 1700-måttet framför handfatet.
Är ändå inne på att köra på det alternativet då det känns bäst ur flera andra aspekter. Den dagen man hamnar i rullstol kan ju handfatet flyttas lite i sidled och därmed skapa tillräckligt med utrymme framför.
Ritning av badrumsplanlösning med måttangivelser, inkluderande toalett, handfat och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns hörntvättställ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.