Hej!
Vi håller på att försöka bestämma hur planlösningen i vårt badrum ska se ut. Har en egen idé om hur det skulle kunna se ut men tänkte höra hur någon av er andra skulle gjort.

Förutsättningarna är följande:
Badrummet är ett av två det andra ligger på ovanvåningen och kommer att ha dusch.
Det är inte ett nybygge med tanke på handikappregler osv. men de skadar säkert inte att tänka "tillgängligt".
Inget vatten och avlopp att förhålla sig till då allt sådan ska dras nytt.
Dörren in går inte att flytta.
Golvvärme så inget behov av element.
Måtten är ungefärliga då det är ett gammalt hus där väggarna ännu inte är riktade.
Ang. fönstret är måttet snarare 85 än mindre än 80.

De som ska få plats är handfat, toa, handdukstork och badkar (om det är möjligt även dusch, men man kanske klarar sig med en?)

Vore tacksam för lite hjälp!
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog sätta en mindre dusch i hörnet som är 80 brett. Badkar till vänster om dörren och toalettstolen rakt fram. Handfat mittemot badkar. Ev en halvvägg i glasbetong för att skärma av toaletten.
 
Tror det blir lite trångt med dusch också. Jag hade satt badkaret under fönstret, handdukstorken bredvid dörren, toaletten på motsående väggen men handfat rakt fram från dörren sett.
 
Mitt förslag.
Badkaret under fönstret. I hörnet med långväggen en gaderob för badhandukar och dylikt. Mitt på långväggen handukstorken. Mitt emot dörren vill jag ha en dusch med invikbara väggar så att den inte tar onödig plats när den inte används.
på dörrväggen närmast dörren hamnar toan. Mellan Toan och badkaret hamnar handfatet.

Får in allt men vet inte om det klarar handikappreglerna
 
Det där är ungefär samma mått som mina föräldrar har på sitt badrum som innehåller allt det där + tvättpelare och det badrummet är inte trångt alls. Rita upp allt i 3D i sketchup och se hur det blir. Tänk på att det finns smalara handfat också. En sak som jag tycker är bra är när dusch, badkar och handukstork är så långt in i rummet så möjligt så att vattnet som kommer på golvet när man går ifrån dom inte hamnar där man sen går med torra strumpor på väg till toalett och handfat. Hade inte med handdukstork i mitt förslag. Den skulle nog hamna mellan dusch och handfat. Alternativt uppe i det vänstra hörnet om man ställer badkaret mitt på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.