Hej!

Jag och min sambo har köpt en tomt i ett fritidshusområde strax utanför Västerås. I området får man bygga 70m2 (byggnadsyta 80m2) +30m2 (byggnadsyta 35m2) och man får ha 20m2 tak över t.ex. carport, veranda eller liknande som man även får glasa in om man vill. 70 huset och 30 byggnaden får inte sitta ihop utan måste vara minst 2m ifrån varandra.

Enligt byggnadsnämnden i kommunen får vi har 4m upp till takfoten och t.ex. 2.40m upp till tak på nedre våningen samt ett loft med max 2.10 till nocken (inne), eller 2.30m och 2.20m .Det får också vara max 50cm mellan våningarna och taket får max vara 50cm tjockt.

Hoppas ni förstår :)

Är det någon där ute som har byggt något liknande och hur löste ni det?

Går det att få ut en fungerande övervåning med dom måtten?

Tacksam för förslag.

Mvh

Daniel

Här ska vi bygga
 
Hemmakatten
Ska ni bo permanent eller som fritidsboende? Är det permanent skulle jag definitivt råda er att ta kontakt med arkitekt eftersom ytan är så liten. Ni får då ett hus med maximal funktionell yta anpassat speciellt för er och även för tomten. Är det ett fritidsboende kanske man inte har lika stora krav, men även där kan en arkitekt bidra till att ni får ett bekvämt fritidsboende.
 
Det ska bli permanent.
 
Väl planlsöt blir det ju 70 m2 + loft och det är inte så litet faktiskt. Dessutom finns det ju 30 m2 till att ta till vid behov. Dock får man gå på praktiska lösningar framför de kanske allra snyggaste varianterna. Jag skulle tex satsa på ett relativt litet men funktionellt badrum i huset och ev göra ett större med bastu och bad i uthuset. Tvättstugan kan man också lägga i uthuset. Ev gästrum hamnar naturligtvis också där
 
Jo, jag har planerat ha ett gästrum + tvättstuga och liten toa i 30m2 byggnaden, eventuellt en mindre bastu också + vind för förvaring :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.