Hej,

Ska snart in med ett nytt kök och kikar just nu på induktionshällar. Jag skulle väldigt gärna vilja planlimma hällen och har sett att det finns hällar avsedda för just detta - dock är de ganska mycket dyrare än infällda dito. Efter att suttit och läst manualer och installationsbeskrivningar ett tag slog mig tanken att köpa en häll avsedd för infällning, men istället för att fälla in den vill jag planlimma den. Nu undrar jag om någon testat detta och vet om det funkar eller ej. Undrar också om någon känner till några skäl till varför man inte bör göra så, bortsett från att tillverkarna av hällarna inte stöder detta och att ev garantier upphör gälla.

Planen är, under förutsättning att jag inte blir sågad jäms med fotknölarna :) efter detta inlägget, att köpa en "standard" 60 cm häll avsedd för infällning och sedan planlimma den i en laminatskiva. Fräsningen utförs så att hällen vilar på bänkskivan på samma sätt som om den vore infälld. Spånskiveytan som friläggs vid fräsningen kommer förseglas med värmebeständigt silikon, likaså spalten mellan bänkskiva och häll.

/TorpSigge
 
Ganska få infällningshällar som är plana i ytterkant, men det finns varianter på detta.
tror faktiskt mest det är själva infästningen som är speciell för övrigt. (men dålig koll på detta)

Två tankar slår mig dock, dels brukar man avråda från att fälla in i träskivor eftersom då måste
man ha ganska stort "spel" mellan själva hällen och bänkskivan eftersom trä rör sig.

Skulle det kunna vara så att planohällarna är dyrare för att det är bättre kvalité ? för det är stor
chans att du får byta skiva när du behöver byta häll.

/RF
 
Bra poäng ang planheten i ytterkant, detta får jag ha koll på när/om jag väljer häll för infällning. Vad gäller infästningen bör man kunna lösa detta genom att bygga på med list under bänkskivan för att kompensera detta.

Vad gäller "spel" så har de manualer jag läst rekommenderat att bänkskivans material ska vara av natursten eller massivt trä. Vet någon om bänkskivor av spån "rör" sig mer än bänkskivor av massivt trä?

/TorpSigge
 
Det skulle vara intressant att höra motivet till din önskan.
Alltså varför?
Är det av praktiska skäl, vilka?
Estetiska? Inte står man och tittar på spishällen och njuter av skönhetsupplevelsen.

Hällens yta är ca 6 mm över bänken. "Glaset" kanske är 5 mm och så är där en tätningslist runt kanten.

Men hur har du tänkt göra när det är dags att byta häll?
Riva hela bänkskivan?
Vissa kokkärl är ganska heta. En gryta med frityrolja håller t.ex. nära 200°,
tål laminatet det om du drar grytan åt sidan?

Till slut en historia från levande livet:
Jag byggde upp mitt nuvarande kök hösten 2010.
Det sista momentet var att passa in spishällen i laminatskivan (efter att elkontakten hade satts i),
och sedan slå på den. Ping, pang, poff, så var hällen förstörd.
Elektrikern hade kopplat fel.
Hade varit lagom kul att byta till en ny om den varit nedfräst och limmad i laminatskivan.


Men som sagt var, med risk att vara liiite tjatig ;) Varför?
 
Jag vill planlimma av praktiska (lätt att hålla rent) och estetiska skäl, tycker helt enkelt att det ser snyggt ut med planlimmad häll.. Med tanke på din erfarenhet så får jag alltså se till att funktionstesta hällen innan jag limmar den :) Är medveten om problemet med att utbyte av hällen kan kräva byte av hela bänkskivan om jag inte får tag på en likadan eller en annan häll med exakt samma mått (minimal chans antagligen). Problemet med heta kokkärl lär jag väl få oavsett om jag fäller in eller planlimmar?

Antar att elektrikern ersatte hällen utan kostnad?
 
TorpSigge skrev:
Jag vill planlimma av praktiska (lätt att hålla rent) och estetiska skäl, tycker helt enkelt att det ser snyggt ut med planlimmad häll...

...Antar att elektrikern ersatte hällen utan kostnad?
Estetik? Hur ofta står du och njuter av synen av en laminatbänk och en svart glasskiva?
Praktiskt är det inga problem med renhållningen av normalmontaget.

Och ja, elfirman ersatte kostnaden för min IKEA-häll plus lite plåster på såren.
Chefen för firman kom in och tittade i kontakten och konstaterade bara att
"jaha, här saknas det nolla ja".
Det var nog en yngre montör som inte fick någon julklapp det året :p
 
KnockOnWood skrev:
Estetik? Hur ofta står du och njuter av synen av en laminatbänk och en svart glasskiva?
Fast hade TS haft en riktig träskiva skulle njutningsmöjligheterna öka ordentligt. ;) Själv brukar jag njuta i ungefär tio minuter ungefär en gång i kvartalet när jag efter hårt slit rengjort hällen till spegelblankt nyskick. Sen kommer det alltid någon barbar och ställer dit heta och kladdiga pannor och då ser den ut som skit igen... :(
 
A
Skulle någonting på /i hällen behövas bytas....
Touch panel , strålelement , elkabel eller glaset ja då blir mycket förstört när man försöker få upp hällen ur skivan.
Tex slutar den lilla plattan i framkant att fungera ( och det gör den) måste allt brytas upp
 
Hej igen, Ursäkta sent svar men det har blivit många besök på IKEA sista dagarna så tiden framför datorn har blivit minimal :)

För att svara KnockonWood ang estetiken så är det ju högst personligt vad man tycker är snyggt eller ej. Kan nog bara konstatera att vi har olika smak helt enkelt.

Med tanke på konsekvenserna av att hällen skulle gå sönder så lär det vara viktigt att, på något sätt, ordna så att hällen kan demonteras utan att skada bänkskivan. Skulle kanske kunna gå att ordna genom att helt enkelt inte limma hällen, utan köpa en häll som hålls fast med någon sorts klammer som spänns åt underifrån och sedan även se till att spalten mellan bänkskiva är såpass stor att man kan kan skära igenom silikonet om hällen måste demonteras. Problematiken kring demontering, att bänkskivan skadas, kan mycket väl vara anledningen till att flera tillverkare av hällar för planlimning endast rekommenderar montering i bänkskivor av sten, glas eller massivt trä. Siemens modell för planlimning har t.o.m en särskild ram som ska användas vid planlimning.

Känner inte riktigt att jag vågar chansa utan kommer nog "följa strömmen" och satsa på en infälld häll.

Tack för all input!!

/TorpSigge
 
En vän jobbar på support för Gorenje i Danmark och har påpekat fördelen med att låta hällen vila ovanpå skivan, utan infällning. När din häll går sönder (om 3 - 15 år) och det inte finns en ny i exakt samma mått kommer du vara glad för att det finns större marginaler att byta häll utan att byta halva köket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.