Hela badrummet, så när som på en duschblandare, halva golvet och två avloppsrör (det lilla som är kvar) är strax utrivet ur det gamla badrummet...

En liten fråga bara angående väggarna... Huset är från tidigt -50 tal och således bara plankvägg som innervägg/yttervägg och säkerligen oerhört lite isolering (om någon) och sen fasaden... Hur ska jag göra i mitt badrum? Kan jag/FÅR jag sätta våtrumsskivorna direkt på plankväggen eller bör jag regla upp och passa på att sätta isolering innan jag sätter skivorna? Räcker det med 45 reglar eller behöver jag 90? CC 60 eller ännu tätare med tanke på eventuellt svikt i plankväggen?? Går eventuell svikt att bygga bort enbart med hjälp av regelvärk på insidan??

Golvet har jag slitit upp och där lägger jag 22mm skiva på syllarna med cc60... Det ska även dit ny isolering, minst dubbelt så tjock som den som ligger där nu... Nytt avlopp i samband med det... Det är föresten jävligt tråkigt att banka ner gammalt gjutjärnsavlopp från -50 talet... Fråga mig :)


Men som sagt, hur skulle ni gjort med plankväggen?? Jag vill inte heller att det sak bygga ut för mycket, har enbart 1.80m bredd på badrummet och det ska in ett badkar som är dryga 1.60 på längden....
 
Du får sätta våtrumsskivorna direkt på plankväggen när det är renovering, det var iaf svaret jag fick från BKR
 
Det jag tänkte mest är hur funktionen på plankväggen är, rent sviktmässigt... det har ju suttit där i snart 60 år och man hade ju inte riktigt samma metoder på 50-talet som nu för tiden när man bygger med regelverk å grejer... Samt att isoleringen är oerhört dålig på väggen som vätter utåt, så där skulle jag vilja tilläggsisolera....


Men är inte det lite märkligt att man får sätta våtrumsskivor direkt på en "hyffsat tät" plankvägg men inte på gips/spånskivor?!
 
Jag tror moderatorn jon_h skrivit om detta.
- Om det är råspont på väggen så skall det i normalfallet bort. Är det plank så får den sitta kvar. Jag gissar att det kan ha att göra med hur jobbigt det är att ta bort väggen och/eller risken för att den på ett eller annat sätt är bärande.
 
Plankväggarna brukar vara rejäla. Så var i alla fall min när jag renoverade badrummet och jag slog på dubbelgips (innan de nya reglerna trädde i kraft) för att få en rakare och styvare vägg. Det blev kanon. Så kör så du om din vägg inte sviktar kraftigt om du trycker på den.
http://hus.lulea.nu/content/IMG_3233_large.html
 
Men det finns inget som säger att jag inte får banka om en massa reglar med måhända cc30 och ett gäng kortlingar för att sedan slänga in lite isolering där mellan innan jag bankar upp våtrumsskivor på reglarna?!

Om jag kan göra så, är bara frågan vilka reglar som blir bäst... räcker det med 45x45 eller ska jag ta 45x90!?
 
Tänkte kolla om någon har lust att svara och komma med tips, så jag väcker min tråd lite igen... Den här gången kommer det även bilder (som jag självklart inte lyckades att få med)

Har fått en massa rivet idag, skönt när man kommer igång och det bara flyter på...

Lite frågor dock som har dykt upp... Badrumsväggen ut mot resterande hus (läs hall och vardagsrum) är uppbyggt likt resten av husets väggar med en plankvägg av 47x180 plank med fasning så det går att banka ihop dom (ungefär som klickgolv).... Det är 2.50 i takhöjd och 3.40 i bredd och jag är oerhört osäker på om den väggen kommer att bli speciellt osviktande... Vad säger ni om det?? Kommer den att svikta? Hur mycket gör badrumsskivorna + tätskiktet rent stabilitetsmässigt? Ska jag banka ner väggen och bygga upp en ny med nya reglar istället för plankvägg?

Andra frågan (snarlik min fråga i föregående inlägg), räcker det med 45x45 reglar mot ytterväggen som således också består av dessa 45 (ska det säkert vara)x180 plank??


Det var nog det jag kan komma på för tillfället...
 
När jag gjorde om mitt badrum nyligen så reglade jag upp 45x45 cc30 + isolering mot ytterväggarna. Dels pga att jag satte kakel och ville ha en stabil vägg men samtidigt tilläggsisolera en aning. Fördelen med cc30 är att det räcker med en våtrumsskiva utanpå. Blir betydligt billigare. Gällande plankväggen tror jag inte du behöver bekymra dig så länge den inte är väldigt ojämn.
 
Lånar tråden lite, har precis oxå rivit ut ett gammalt badrum, 45 mm plankvägg som yttervägg, men råspont i alla innerväggar med liggande reglar. Har förstått av tidigare trådar här på forumet att råsponten måste bort men jag kan ju inte skruva nya skivor bara på dem tvärliggande reglarna som blir kvar.

Vad skulle ni gjort?

Mitt alternativ.
Reglat i mellan alla liggande med 45*45 cc30?

Blir det tillräkligt styvt för att bara behöva en skiva sedan?
 
swecheck, är dom liggande reglarna idag 45x45? Jag hade nog ökat på nuvarande reglar med ytterligare 45x45 och sedan reglat upp med 90x45 mellan för att få plats med mer isolering. Jag har 70 isolering i mina väggar idag och är inte riktigt nöjd när det gäller ljudisoleringen genom väggen. Jag har öppet ut från badrumsväggen in till köket och det är störande när man vet att alla som står och minglar i köket hör vad man gör på toan.
 
_coffe_ skrev:
Tänkte kolla om någon har lust att svara och komma med tips, så jag väcker min tråd lite igen... Den här gången kommer det även bilder (som jag självklart inte lyckades att få med)

Har fått en massa rivet idag, skönt när man kommer igång och det bara flyter på...

Lite frågor dock som har dykt upp... Badrumsväggen ut mot resterande hus (läs hall och vardagsrum) är uppbyggt likt resten av husets väggar med en plankvägg av 47x180 plank med fasning så det går att banka ihop dom (ungefär som klickgolv).... Det är 2.50 i takhöjd och 3.40 i bredd och jag är oerhört osäker på om den väggen kommer att bli speciellt osviktande... Vad säger ni om det?? Kommer den att svikta? Hur mycket gör badrumsskivorna + tätskiktet rent stabilitetsmässigt? Ska jag banka ner väggen och bygga upp en ny med nya reglar istället för plankvägg?

Andra frågan (snarlik min fråga i föregående inlägg), räcker det med 45x45 reglar mot ytterväggen som således också består av dessa 45 (ska det säkert vara)x180 plank??


Det var nog det jag kan komma på för tillfället...
Är det en enkel plankvägg med endast 47x180? I min innervägg (bärande) var det typ 35x160 ståendepå båda sidor om en liggande 45-regel. I facken var det spån.
Låter konstigt om dina väggar skulle vara endast 47 mm tjocka, speciellt ytterväggen :)
Har du endast 47x180 i innerväggen är den knappast bärande så jag hade nog reglat upp en ny, helt rak vägg istället. Se dock till att stämpa upp innan för säkerhets skull.
 
Redigerat:
Onelight skrev:
swecheck, är dom liggande reglarna idag 45x45? Jag hade nog ökat på nuvarande reglar med ytterligare 45x45 och sedan reglat upp med 90x45 mellan för att få plats med mer isolering. Jag har 70 isolering i mina väggar idag och är inte riktigt nöjd när det gäller ljudisoleringen genom väggen. Jag har öppet ut från badrumsväggen in till köket och det är störande när man vet att alla som står och minglar i köket hör vad man gör på toan.

Ok, du menars så, hade iof inte tänkt mig någon isolering men när väggen ändå är öppen så varför inte. Ska fundera lite på ditt förslag med att slå på en regel till och sedan en 90x45 stående.
Blir mkt råspont och riva men sedan måste det ju gå att skruva endast en våtrumsskiva på regelverket?
 
jeppeknaster skrev:
Är det en enkel plankvägg med endast 47x180? I min innervägg (bärande) var det typ 35x160 ståendepå båda sidor om en liggande 45-regel. I facken var det spån.
Låter konstigt om dina väggar skulle vara endast 47 mm tjocka, speciellt ytterväggen :)
Har du endast 47x180 i innerväggen är den knappast bärande så jag hade nog reglat upp en ny, helt rak vägg istället. Se dock till att stämpa upp innan för säkerhets skull.
Nu har jag rivit ner riktigt mycket, plus att jag har skottat spån halva dagen... Tur att morsan har hästar och vill ha lite spån, känns onödigt att bara slänga allt!


Jo, nu när jag har rivit ner en massa, både i hallen - väggen mot badrummet och hallen - väggen mot vardagsrummet så är alla väggar enbart plankvägg 47 x 180... Det är det enda som finns, sen är det en tunn (2mm?) spånskiva med den fula vävtapeten på (därför jag river så mycket annat samtidigt).

Vad jag kan se så är inte heller hjärteväggen av något annat än samma plank... Fanns nog gått om det -51 för det verkar som om hela huset är uppbyggt på det viset.... Men det verkar ju hålla så :)


Jag tänkte som sagt banka ner den plankvägg som är mellan hallen och det blivande badrummet... Funderar på att sätta 45x70 reglar där istället för 95... Det bygger lite för mycket... Tror ni att det räcker med 70?? CC30 samt ett helt gäng med kortlingar... Väggen mot hallen blir iaf 12mm gips... Plus någon bra isolering där mellan, så det borde väl vara nog??

Jag tror mer på att bygga upp en ny vägg, jag ska dels flytta en dörr någon meter samt försöka få elen infälld och vattnet ut ur väggen istället för golvet, det blir en jäkla massa fräsande om jag ska få in det i plankväggen...


Behöver jag ha något mellan isoleringen och våtrumsskivorna? Byggplast? Hur funkar det mot ytterväggen... Tänkte regla upp 45x45 och tilläggsisolera... Kan jag göra det direkt mot plankväggen (ytterväggen) eller är det något jag behöver tänka på??

Golvet ska också i ny isolering, ska jag ha någon förhydringspapp mellan källarens tak och isoleringen??

Nä, det var nog inget mer jag funderade på för tillfället...
 
Om väggen inte har en bärande funktion så räcker det normalt med 45x70, är den bärande så är det minst 45x95 om jag inte är helt felinformerad. Du behöver inte överdriva antalet kortlingar men se till att kortla bakom handfat och andra upphängningar så att du har nåt att skruva tyngre saker i.

Du behöver ingenting mellan isoleringen och skivan och definitivt ingen plast mellan yttervägg och tätskiktet.
/jesper
 
Väggen är totalt 3.60 lång, på den nuvarande väggen sitter det två stycken breda dörrhål, ovanför dörrhålen har dom satt två 47x180 plank på bredden istället för uppifrån och ner, så jag har svårt att tänka mig att den är bärande... Det är även utfräst en helt del hål för el och vatten i den väggen så mycket material har försvunnit genom tiden... Trycker man på den så rör den sig även en hel del... Jag tror inte den har en direkt bärande funktion....

Så som vi har planerat badrummet nu (revision 5 eller nåt angående inredning och placeringar) så blir det ingenting utmed den väggen förutom en glasblocksvägg, en dörr och ena väggen till duschen... Så den kommer inte att bära upp något tungt så som handfat eller vägghängd toa eller dylikt, det ska vi ha på de andra väggarna...

Vad jag förstår det som så det enda när det gäller glasblocken är armeringen som ska sticka in i väggen, men glasblocken har väl en bärande funktion i sig... När man väl har fogat allt samman så sitter det väl ganska så bra!?


Då skiter vi i plast överallt, med tanke på att det är självdrag och ett hus från -50 talet så tror jag att huset behöver andas så mycket som den kan... Jag anser väl att trähus ska få möjligheten att andas så mycket som möjligt....



Mellan bjälkarna i golvet där det fram tills igår har legat spån, ligger det ett lager med papp innan golvet i källaren... Jag håller på att skära bort den pappen för att se hur golvet ser ut... Har hittat några plank som ska bytas ut dör de förra genomförningarna för avlopp har gått innan som har blivit fuktskadade... Så det ska bytas... Tänkte då att jag river bort allt och kollar hur det ser ut... Ska jag lägga någon ny papp där innan jag lägger ny isolering??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.