Har läst i princip alla bygg trådar här på bygga hus om Plankstomme och tilläggsisolering men där framkommer bara långa diskussioner emellan de olika medlemmarna istället för att skriva hur man ska göra eller liknande så banar det iväg på helt andra spår om vad frågorna egentligen handlade om. Så jag har svårt för dra slutsatsen vad som är rätt och vad som är fel.

Så till frågan...
Ska man inte tilläggsisolera en plankstomme eller ska man?


Min stomme har jag inte riktigt kontrollerat än hur den är uppbyggd. Jag har pratat med dottern till pappan som byggde huset och de byggde huset 1945 i Skåne. Huset hade till början en reveterad puts fasad med vassmatta (Den finns kvar). Sen någon gång när eterniten slog igenom stort ca 1950 så smällde dom på etternitskivor för pappan var trött på laga sättningarna och sprickorna som framkom vid de olika väderlekarna, de läktade enligt byggregler dåtid. Huset har sedan blivit sålt till ca 5olika familjer. Den sista ägaren tröttnade på etterniten år 2000. Då rev han ner etterniten och spikläkten, tillägssisolerade enligt bygglovet med västkustskiva 70mm, Spikade ny träpanel utanpå. Huset har sedan dess missköts och inte målats sedan panelen kom på. Jag har tagit beslutet att riva ner panelen och sätta ny panel, men jag är också väldigt sugen på att se hur putsen ser ut och kanske istället bara laga spikhålen och sprickorna de fått med åren. Men jag börjar bli lite orolig om det är ok att tilläggsisoleringen sitter där så dom inte flyttat in daggpunkten i väggen istället?

Så jag står kluven om jag ska dra ner isoleringen och istället bara läkta för ny panel och strunta i isoleringen?

Idag så kan jag inte skruva upp elementen för då springer temperaturen upp rejält och vi kan inte vistas i huset så varmt det är, detta gäller även vid ca -10.
Vi har gjort nytt stambyte och bytt ut alla 40 tals element till nya lågtemperatur element som är bra över dimensionerade, kör 40grader in och 40 retur, ligger på otroligt låg elräkning på ca 250kr i månaden under vintern, eldar ca 1säck pellets om dagen men något mer när det är kallt och mkt vatten används (badar en del med pojken)

Ber om överseende med stavfel och annat.
 
Fulkemisten
Daggpunkten har vid tillägsisolering utifrån flyttats utåt mot kalla sidan väl?
Vad gäller träfasaden så är det viktigt att den har en luftspalt bakom om den är målad med diffusionstät färg typ fasadakrylat. Finns detta inte så skulle jag tro att det är problemet om det flagar och har sig.
Oftast är orginalkonstruktioner bäst fungerande och problemfria orörda. Kanske klarar ditt nya lågtempsystem att hålla värmen utan isoleringen men kanske också inte. Svårt det där.
Jag hade i ditt fall behållt isoleringen men kollat upp ordentligt så att träfasaden fungerar som den ska. Om inte bara löst det problemet, troligen med en luftspalt om det saknas.
 
Redigerat:
Jo det är det jag tänker med. Smäller jag upp ny panel utan isolering sen helt plötsligt så sticker värmekostnaderna iväg och det är inget som jag hade blivit jätte road av.

Åter igen så hoppas jag här är någon som kan svara på frågan.
 
Det bör fungera som det är nu, med tilläggsisoleringen. Om du tänker använda fuktöppen färg så bör det klara sig utan luftspalt, annars är det bara att lägga till en liten luftspalt. Behövs inte många mm.

Vindtäta isoleringen, och gnagarsäkra väggarna överallt så att inga gnagare tar sig in och gör schweizerost av isoleringen.

Det avgörande är hur väggen ser ut idag inunder. Är den fin så är det bara att köra på, och är den dåligt (fukt, röta el mögel) så behövs en tankevända till.
 
Jag har koll på allt utanför plankstommen med material, färg osv.
Vissa menar att man inte ska tilläggsisolera gamla hus som inte har diffusions spärr på insidan.
 
Allt är inte självklart i ämnet, många äldre hus har isolerats på olika sätt utan att det hänt nått, andra har blivit förstörda.
Ett exempel är en timmerstuga jag hade, den var från 1700 talet men byggts om flera gånger, väggarna var 45 cm tjocka.
Utifrån:
Panel, vindpapp, timmer, papp/tidningar, stående plank, masonite, reglat/45 stenull, stående spontade brädor, masonite, tapeter.

Jag rev lite i väggarna då nedre stocken som låg direkt på torpargrunden var dålig, men annars fanns inte ett spår av fukt eller eller nått i väggarna.
 
Isakare absolut det kan jag hänga med på att många olika faktorer spelar in. Men om man ser på din så var din timmer och hade inte mellanrum mellan yttre plank o inre plank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.