Fel forumdel säkerligen:blushing:

Men som det är blandat med konstruktion som jag vet finns här så blir posten här.

Vill tillverka mig en egen planksteksplanka.
Dock är jag trött på ek,ek,ek...

Så frågan är nog vilket träslag jag ska använda mig av, hickory går också bort, ene? äpple?

sen till konstruktionen,

som plankan blir ca 800x400x40mm storleksmässig så går solid planka bort.

Alltså ska det bli stavar, ihopspända av rostfri gängstång då lim går bort.

alternativ dela plankan i två lager en stavlimmad under del med en ovansida av "faner" på ca 20 mm som limmas på den stavlimmade botten.

Ideer och tips tack:O
tips på lim?

Tack på förhand!
 
Fundera på rödbok, nackdelen med stavar är att köttsaft kommer ner imellan stavarna och bryts ner där.
 
Ja rödbok är fint.

Lite svårt att få tag på sånt virke i den dimensionen.
Skulle jag köra stavar så skulle jag torka det till ca 6-7% spännande ihop det låta det dra och slå sig i oljebad, för att sen avsluta med att plana. Sen ytterligare ytoljning och bränning.
Tips på ställen dom har de dimensionerna?!
 
Lite nyfiken på vad man har en plankstek på 80x40cm till och typ av ugn du skall köra den i, firmafest på gjuteriet?
Det finns inte spillbitar från bänkskivor i olika material som du kan provköra i ugnen så får du en uppfattning om hur trät rör sig.
 
Ska köra den i min vanliga varmluftsugndet faktiska längdmåttet inuti blir 770mm
Tanken är att man ska kunna tillaga mat som ska räcka till 6 personer. Alltså ska man från plankan, plocka till sin egen tallrik för att sedan äta det, vanlig fingerskarvad bä skiva lär inte röra sig nämnvärt. Dock så är det nackdelen med det befintliga limmet samt grundoljningen från fabrik som kanske inte lämpar sig för matlagning:)
 
Bänkskivor finns ju obehandlade.

Det finns ju också skärbrädor i det mått du vill ha, min egna är 35x70x4 i ett träslag som jag inte vet var det är.

Tror inte limmet är ett jätteproblem faktiskt, sedan skall ju plankan inte vara inne i ugnen mer än för gratineringen och ev förvärmning av plankan.

Är det en vedeldad bakugn du har
 
Varför inte ek?

Gjorde ett gäng med plankor i ek för 20 år sedan. Har dem kvar än i dag...

Skulle aldrig ens fundera över ngt som är limmat!
 
PCLarsson skrev:
Varför inte ek?

Gjorde ett gäng med plankor i ek för 20 år sedan. Har dem kvar än i dag...

Skulle aldrig ens fundera över ngt som är limmat!
80x40cm?
 
Varför inte köra på sten istället?
Eller är det den brända trädsmaken du vill komma åt?
 
pbengtsson skrev:
80x40cm?
Tror du inte att det finns material att finna?

Slår sig säkert som allt annat... Nu var ju TS inne på att gängstång, så storleken är ju inte ett problem..
 
Ek finns tamejfan överallt, på stan, i mitt kök, i mitt sovrum och på mitt kontor. Vill inte se skiten helt enkelt.
Nackdelen är pris asen på en riktad planad planka i det mått, dyrare än snus helt enkelt! Ska man utgå från färskt virke så tar det år att torka på ett vettigt dät.
Sten var dock en intressant ide!
Nå fler idéer?!
 
Ser att du bor i Dalarna! ^^
Ta dig en vända till Vanhällsåg i Smedjebacken och tigg till dig lite spill"bakar" från sågen, de sågar bara björk, det räcker säkert med en 600 mm bred serveringsplanka utan lim, det finns lite blandat allt från masur,flam till fina tumstockskvaliteer.......

Har själv några sådana hemma, såga bara några spår på undersidan eller kör en trebening på undersidan så den står stadigt och inte vickar på bordet.......

Ps det finns bitar som är lufttorra runt 20 - 22% i storleken 550, 600 mm bredd 32, 44 tjocka.....
 
Ja, björk är ju finare enligt mig än bok.
Färsk virke tar jag bara i undantagsfall, men egentligen inget större problem att torka. Men ska man ha så pass stora bitar utan sprickor så bör man ju torka en större bit då och gärna långsamt.

Men bra ide med sågen i smedjebacken, bor i falun.
Ska nog höra av mig till lokala bondsågen och höra vad dom har liggandes.

Zebrano vore ju annars ett drömmaterial!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.