hsd
Jag är sugen på att lägga grangolv i köket men vill inte ha springor som samlar allt möjligt mög, har funderat på Silicon i springorna -är det någon som provat och hur funkar det
huset är drygt 100År så jag tycker inte det passar med plastmatta
 
kör du silicon i springorna på ett trägolv i ett hundraårigt hus så kommer du för all evighet bli utesluten ur stoltägaretillgammalthus samfundet...........:)
 
  • Gilla
gafia och 1 till
  • Laddar…
Om du tänker på springor i gamla trägolv lär det nog bero på att de planken inte var tillräckligt torra när de lades. Om du väljer smala brädor (ca 10 cm) spikade/skruvade i reglar lär du aldrig få större springor än 1 mm. Kan också hjälpa att lägga golv under feb-mars då luftfuktigheten inomhus är som lägst, förutsatt att virket är torrt.
 
hsd
Lägga nytt är planen
men jag har noterat springor i ett rum jag la för 2år sen och det är inte bra i köket
 
Redigerat:
Det är ju vinter. I sommar är springorna borta igen.
 
hsd
:wow:
inga smulor å mög i springorna under vintern, bara spill på sommaren ;)
kanske man ska se sig om efter ekparkett istället, det har jag lagt i ett rum och springorna där är mikroskopiska, men det skulle vara trevligt med ett plankgolv (utan springor)
 
Parkettgolv i köket slits fult. Granplankgolv slits vackert. Lyssna på "bakterieprofessorn" Agnes Wolds sommarprat i P1 eller hennes framträdande i TV då och då. Jag har levt med plankspringor halva mitt liv :) - just nu har jag rått betonggolv i köket (inget jag rekommenderar till någon utan prickiga långkloade tunga klumpiga hundar) men plankgolvsspringor har folk levt med efter att man lämnade stampat jordgolv.
 
pratar vi gamla hus och orörda golv så ingår ju springorna. Det ska vara så. Lägger man nytt golv i gammalt hus så får man ju välja helt enkelt. Plankgolv torkar isär hur man än gör där också. Då ska man lägga det löst då och gå och trycka ihop med jämna mellanrum år efter år för att sen skruva fast det. Då kan man möjligen slipa de värsta springorna.
Vi har ett mycket fult plankgolv i vårt hus från 1900 (i köket) och det är ju som det är bara. Hamnar nog mycket bös där men det är inget jag kryper omkring och detaljstuderar. Jag har annat att göra. Det inte dammsugaren tar, ja det sitter ju där det sitter.
 
Jag nåtade mitt golv innan det behandlades (eller jag och jag, hantverkaren som slipade):


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Just den här bilden ser jag nu är från vardagsrummet där det redan var nåtat sen tidigare, därför det finns ett par mindre "hål" där nåtmassan släppt.
 
Redigerat:
jag har också nåtat mitt köksgolv.......med normalt köksbös......:) Det ser också ut så där ungefär. (Det är målat nu förvisso och då syns ju böset ännu mindre)
 
Jag har plankgolv i hela huset utom i badrummen. Golvet lades i slutet av 80-talet, nu massor av glipor överallt, men inget mög och skit i springorna. Vi har vita golv så det dammsugs jäkligt mycket här hemma. Körde silikon i dotterns rum, men det blev inte fint eller ens bra för den delen.
Fina gömslen för spindlar och silverfiskar är det också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.