Vi överväger starkt att lägga ett plankgolv i köket och hade väl egentligen bestämt oss för att måla golvet grått. Samtidigt som plankor i sig är fantastiskt vackert och efter min tid i Köpenhamn så älskar jag uttrycket av ett vitsåpat golv.. Men det är inte så lätt att hålla rent i kök och jag funderar på om det finns någon ytbehandling som kan ge den där vitsåpade känslan utan att se lackat ut som ändå fungerar i ett kök? oljevax kan det vara något? Kan man lägga pigment i det? Andra förslag?
/U
 
Hej, Vi la ett massivt furugolv i somras i köket och hade hela tiden tänkt att måla det grårutigt. Men som du säger, trä är väldigt vackert i sig så efter diskussioner med kompisen som jobbar i gärgaffär bestämde vi oss för att betsa med en ljusgrå ton och sedan på med hårdvaxolja. Det blev jättebra! Hårdvaxoljan skyddar trät, spiller man vatten så pärlar sig dropparna utan att det känns lackat. Nackdelen är att det blev rätt halt, men det var bara ett par veckor sedan vi gjorde behandlinge och där vi går mest börjar halkan redan avta.
Osmo som vi använde har dekorvax som man kan lägga på innan, alltså pigmenterat oljevax, anledningen till att vi inte använde det var att det bara finns i bestämda kulörer och jag ville ha en mer dov grå ton. Vi betsade två gånger och la på oljevaxen i två lager.
Lycka till!
 
Det låter jättefint! Tack för att du delar med dig. Har du en bild?
/U
 
Vi fick en idé att i vår blivande sommarstuga med öppen planlösning i kök/matdel/uppehållsrum måla plankorna närmast köksdelen med slitstark golvfärg och behandla det övriga golvet med hårdvaxolja. Då får vi en slitstark del där det är mest utsatt som kan målas om vid behov och vi får behagligt trä i övriga delen. Kan bli rätt snyggt också med en inramning av köksdelen.

Bara en idé än så länge, behöver inte bestämma oss förrån till våren.
 
Jag har både målat golv, med golvfärg och hårdvax på trä. Golvfärgen är det slittåligaste de hade i färgaffären, sånt som luktar när man målar... Anledningen till det målade golvet är att det var ett maskätet ekparkettgolv som väntar på att bytas ut, lite quick-fix alltså.

I jämförelse mellan dessa golv vinner det vaxade lätt. Det målade slits inte speciellt snyggt och är svårare att underhålla (ommålning av hela golvet). Det vaxade håller sig snyggt hela tiden och är lätt att torka av. Går att förbättra med en mousse. Jag har det i matsal men har vänner som har det i köket, mycket praktiskt.

Om man ska behandla trägolv i kök rekommenderar jag det som slits snyggt, som vax eller linolja, och som man inte behöver slipa av helt när det blir lite nött.
 
Vi hade såpat golv och det blev väldigt fult efter några år skiten tränger in i porerna.
Tycker det låter bra att hårdvaxa.
Målat golv blir som lavin sa inte så snyggt slitet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.