Hei,

Ska gøra ett staket rundt trädgården og har nu själv satt upp och cementerat plintar och allt sånt.
Det enda jag behøver nu är plankerna.
På byggfirman här i stan finns de 3,6 m och jag skal ha 2 m. Dem kunde inte skära (?) upp dem, så om jag skulle køpa dom skulle de bli 1,6 øver på varje planka.. Fråga om dem kunde bygga sektioner och dem gav mig en offert på 43 000, då är det før matrial, uppsett och arbetet. Jag har aldrig satt upp ett staket førut så vet inte om det är rimligt eller inte. hade tänkt med 10-15 max! är det jag som är galen eller ligger prisen så?:x
Planen just nu är och finna planker till rätt højd och sätta upp allt själv
 
Hej.
Det är svårt att veta om priset är rimligt om vi inte vet hur stort staketet är, 2m är det höjden på staketet?

Ett staket monterat och klart runt hela tomten så är kanske inte 43000kr så farligt.
 
Kapa dem på 1,8 meter, det spelar ingen roll om planket blir lite lägre.
Om det ändå spelar roll lägger du en planka vågrät som avslut uppe och nede.
 
harry73
Finns väl oftast också i andra längder?
3,6 --> 1x2m, 44% förlust
4,8 --> 2x2m, 17% förlust
7,2 --> 3x2m, 17% förlust
 
det är ca 35-40m långt och 2m på højden. skal ha plankerna ståendes uppåt. ( som bildet nedanfor) kan inte ha lägre da jag har fyra hundar som inte ska kunna ta sig øver det.
skal se om dom kan kapa 2m sen jag skal ha så många, borde väl kunna gå.. annnars blir de en tur til norge där jag vet dom kan hjälpa.
men borde inte alla byggfirmor ha sågmaskin och kunna kapa av åt sina kunder?
køpte før stora längder som inte gick in i skåpbilen, men fick stå med en vanlig handsåg och såga själv.

IMG_2058.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Milena Pavlovic
  • Laddar…
Jag har egentligen inget svar på dina frågor men har istället en alternativ lösning. Kanske har du redan själv tänkt på och ratat den, vad vet jag...? ;)

Som jag förstår det har du minst tre problem...? Dels har din lokala byggfirma bara den bräda du vill ha i 3å60-längd? Dels har du inte möjlighet att transportera brädor längre än ca 2 meter och du har ingen såg så du kan kapa långa brädor själv?

För det första; finns det verkligen ingen annan brädgård i området som kan ha längre brädor? Värmland är ju ändå inte så långt från civilisationen? ;)

För det andra; OM du hittar längre brädor, har du krok på bilen eller möjlighet att låna en krokförsedd bil av någon i din närhet? Hyr/låna då ett släp och hämta hem dina 4,2 meter långa brädor.Sen har du förhoppningsvis ett varuhus typ Jula eller Biltema i närheten och då åker du dit och köper en billig kap/gersåg för några hundralappar plus en sågklinga av bättre kvalité och sågar brädorna själv. Har du tur har du en välvillig granne som äger och gärna lånar ut en dylik såg till dig.

Har du ingen annan brädgård att tillgå så har haavard en bra lösning som dessutom inte bara blir lite mer elegant utan dessutom kommer skydda ändträt på dina stående brädor. :)


Ett annat tips: Jag har själv byggt ett staket med stående brädor och gjorde ett fatalt misstag. Jag tänkte inte på att de stående brädorna belastar de liggande reglarna med ganska stor kraft, speciellt om de blir fuktiga. Efter ett tag hade jag ett staket med en snygg (?) u-formad överkant. Mina liggande reglar var helt enkelt för klena och orkade inte hålla tyngden av de stående brädorna utan de böjde sig. Blev inge bra.... Vet inte vilka dimensioner du ska ha men ju längre spann mellan markstolparna, desto mer tyngd och desto kraftigare liggande reglar behöver du....

MVh,
ToRy

Ps. Räknade lite på mängden virke du behöver och vad det kan kosta... Köper du tryckt 22x95 på Byggmax får du betala nästan 8000:- bara för dem, sen tillkommer stolpar och liggande reglar, skruv, beslag och annat du kan behöva. Firmans pris på totalt 43.000kr låter inte helt befängt då, kan jag tycka. ;)
 
jag kan transportera 2m. var när jag køpte stolparna som hva 4,6 och längre som ikke fick plats i skåpbilen utan var tvungen att kapa av ca 2m så dem fick plats. Såg och massa andra verktyg har jag hemma, om man bor på landet så tror jag det är det ett måste. bygger och renoverar hela huset/ hagen så behøvs.
syftade mer på att som i norge vet jag att alla ska ha sågmaskin och kunna kapa åt sina kunder gratis :)

finns säkert flera men den var den närmsta som är av "känt" märke. bor på landet så ønskar helst att inte behøva åka såå långt som in til karlstad. (før mycket jobb och før lite tid)
mina hundar gillar ibland och hoppa och sätter upp det mestadels pga dem. jag är 1,60 och ena kan hoppa upp mot brøstet och är nu bara ett år, så må vara minst 2m iallfall.

Tack før tipset, Tänkt på att det skal vara så stabilt som møjligt så har cementerat ner alla stolpar ordentligt, och är ca 2 meters mellanrum. Reglarna ska jag tänka på att dem skal vara kraftiga, vill ha staketet i många år :D
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
harry73
Jag fick såga virke med handsåg på byggmax, så det stämmer att de inte gör det överallt för sina kunder. Men om vi tar byggmax, du kan man också e-handla, och då får man hemleverans. Det borde också vara en lösning
 
Många brädgårdar vill inte såga tryckimpregnerat i sina sågar då det sliter mer på tänderna.

4,2meters plankor är också en standardlängd (det mesta vilke finns i 60cm intervaller) och då får du väldigt lite spill.
 
Har du bygglov för planket? Det är väl max 180 cm som gäller annars och då löser sig ju problemet automatiskt.
 
nei, trodde inte jag behøvde bygglov. bor på landet och närmsta granne är långt undan så berør ju inte dom.
20cm + tror jag inte skadar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.