Hej!
Mellan min och grannens tomt är det ett hål (på 5 meter) i häcken och där ska det upp ett plank nu. Hålet börjar vid en garageknut…sen är det öppet 5 m…och sen börjar en lång häck. För grannen är detta baksidan på hans garage men för mig är öppningen ca.1,5 m. från min uteplats vilket är mindre kul. Vi har nu grävt ner 4 st. betongplintar där det är 121 cm mellan varje centrum på stolparna. Vill ju att planket ska vara helt tätt och med noll insyn, men med tanke på luftgenomströmningen så ska det visst vara omlott vilket jag inte gillar jättemycket. Funderar på om man skulle fortsätta med panelen på hans garage (som också vetter mot min uteplats) och där funderar jag också lite på hur man ska förankra det i garageknuten. Någon som har förslag på hur ni skulle gjort?
 
Alt 1 Liksidigt men med förskjutna brädor.

Alt 2 omväxlande täta och genomsläppliga partier baserat på var du vill ha insynsskyddet.

Alt 3 tätt från marken och upp till överenskommen höjd och sen genomsläppligt. Ev tätare på vissa partier även här.

Alt 4 Kör brädor med kanten ut mot respektive trädgård och ta till rejält i bredd på brädorna eller ha tvåsidigt och vinkla olika på de två sidorna. Tänk på hur det ska underhållas.

Alt 5 täck din sida ned klätterväxter.

Om ni måste fästa i garaget så behövs mer info men vanligen så sätter man bara några plattjärn och/eller vinklar.
 
Z z_bumbi skrev:
Alt 1 Liksidigt men med förskjutna brädor.

Alt 2 omväxlande täta och genomsläppliga partier baserat på var du vill ha insynsskyddet.

Alt 3 tätt från marken och upp till överenskommen höjd och sen genomsläppligt. Ev tätare på vissa partier även här.

Alt 4 Kör brädor med kanten ut mot respektive trädgård och ta till rejält i bredd på brädorna eller ha tvåsidigt och vinkla olika på de två sidorna. Tänk på hur det ska underhållas.

Alt 5 täck din sida ned klätterväxter.

Om ni måste fästa i garaget så behövs mer info men vanligen så sätter man bara några plattjärn och/eller vinklar.
Tack snälla för utförligt svar och för att du tog dig tiden! Många bra alternativ att fundera över. Själv tänkte jag att jag kanske behövde sätta någon regel eller nåt på väggen och fästa i, men självklart borde det fungera med plattjärn el. vinklar…betydligt smidigare ju 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.