hej!

Jag funderar på att bygga ett plank enligt bilden nedan men lite osäker på hur man går tillväga. Jag antar att man har använt 28x45 mm staketribbor som skruvats fast med 28 mm-sidan mot reglarna/stolparna. Men hur gör man i vinklarna runt yttre stolpen, är det girsågat 45 grader eller har man kapat dem i rätvinkliga snitt och låtit den korta yttre biten gå ut över de långa?

Nästa fundering är avstånd mellan de liggande ribborna, finns det någon praxis här eller är det efter eget tycke och smak? Tycker det ser snyggt ut på bilden så vad tror ni avståndet är där?

Träplank och utebord på trädäck, möjlig konstruktion för horisontella staketribbor och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Tycker det ser snyggt gersågat ut. Avståndet är väl bara att välja något estetiskt. kanske 21 mm så kan du använda en bit byggskiva av något slag som mellanlägg när du skruvar. Var noga med att få allt i våg, det glider lätt iväg åt något håll när man monterar utan att vara flitig med vattenpasset.
 
  • Gilla
mansjo
  • Laddar…
Jag byggde ihop alla ramar i garaget .
Gerade mot varandra och pu limmade före skruvning .
Jag gjorde ”ramarna” något bredare än stolparna där de ska sitta och trädde alla ramar över stolparna och använde 1 ram som mellanlägg så man får 50% luft
 
  • Träramar monterade på stolpar för att skapa ett luftigt staket med 50% luftgenomströmning på en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramar staplade över stolpar på en träaltan, bredvid trampolin och plastleksak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mansjo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.