Hej alla,
Jag skall bygga ett lågt plank, 110cm högt, i vår tomtgräns för att hålla lite insyn, kanske lite ljud och som en markering mot vägen. Det är i kanten på vår och grannens tillfartsväg som ingår i gemensamhetsanläggning och tillfartsvägen lutar uppåt och ligger högre än cykelbana och gatan utanför och därmed en slänt på 1meter till 0,5meter ned mot tomtgräns.

Då till min fråga, det är i en slänt som plintarna kommer hamna och jag är rädd att det är för lite massor på sidorna om plinten i o m slänten. Jag kan nog sätta dem precis i kanten av asfalten och då har jag ca 10cm (högst upp) till ca 120cm (längst ned) massor bredvid plinten (beroende på höjd). Det är ju inget högt plank med 110cm och jag kommer försöka gjuta kanske 80cm höga plintar och det är ju bra material i o m massorna för vägen men med tanke på slänten så är det ju inte massor av massor bredvid plintarna.
Vad säger ni? Oroar jag mig i onödan, jag vill inte ha ett lutande plank om 5 år.

Tack på förhand
 
  • Slänt vid tomtgräns med grus och lite vegetation, intill en asfalterad väg där två personer går.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
Ska det aldrig snöröjas?
Sätter du något i asfaltkanten så kommer nog vägen att påverkas ganska rejält den behöver nämligen sin stödremskant
Har ni tomtgränsen i asfaltkanten? Det tycker jag låter högst orimligt. Risken är övervägande att gemensamhetsanläggningen kommer att skadas av ditt tilltag och delägarna då kommer att kunna kräva dig på skadestånd.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ska det aldrig snöröjas?
Sätter du något i asfaltkanten så kommer nog vägen att påverkas ganska rejält den behöver nämligen sin stödremskant
Har ni tomtgränsen i asfaltkanten? Det tycker jag låter högst orimligt. Risken är övervägande att gemensamhetsanläggningen kommer att skadas av ditt tilltag och delägarna då kommer att kunna kräva dig på skadestånd.
Hej och tack för svar.
Jodå, det kommer snöröjas men vägen är ganska bred (5m) så jag tänker att de borde finnas plats för snövall även om ett plank kommer i gruskanten/vägkanten.
Plintarna jag tänkt sätta kommer sitta 1 1/2 till 2meter i mellan så då tänker jag att inte vägen påverkas eller "skadar gemensamhetsanläggning"? Kommer naturligtvis informera mina grannar.
Tomtgränsen är ca 1 1/2 meter bredvid asfalts/gruskant (där slänten slutar)
 
Claes Sörmland
Jag skulle nog se till att plintarna har minst 50 cm grus på dalsidan s a s.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle nog se till att plintarna har minst 50 cm grus på dalsidan s a s.
Tack Claes, med tanke på att det lutar kanske det blir 10 cm högst upp och 100cm massor längst ned om man gjuter en plint på 90cm. Så snittet med massor bredvid plint blir ca 50cm. Eller menar du att det behöver vara 50 cm innan slänten börjar?
 
Cheesen
B besseggen skrev:
Hej och tack för svar.
Jodå, det kommer snöröjas men vägen är ganska bred (5m) så jag tänker att de borde finnas plats för snövall även om ett plank kommer i gruskanten/vägkanten.
Plintarna jag tänkt sätta kommer sitta 1 1/2 till 2meter i mellan så då tänker jag att inte vägen påverkas eller "skadar gemensamhetsanläggning"? Kommer naturligtvis informera mina grannar.
Tomtgränsen är ca 1 1/2 meter bredvid asfalts/gruskant (där slänten slutar)
Men om tomtgränsen är 1 1/2 meter från asfaltkanten så blir det ju där du får sätta planket... du får inte sätta det utanför din tomt. Vägen kan ha ett anläggningsbeslut som ger att vägområdet sträcker sig in på din tomt, då måste du respektera detta och sätta planket utanför vägområdet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men om tomtgränsen är 1 1/2 meter från asfaltkanten så blir det ju där du får sätta planket... du får inte sätta det utanför din tomt. Vägen kan ha ett anläggningsbeslut som ger att vägområdet sträcker sig in på din tomt, då måste du respektera detta och sätta planket utanför vägområdet.
Hej,
Vägen och slänten är på min tomt. Sätter jag planket i asfaltskanten är det ca 1 1/2 meter till/innan tomtgräns.
Vägen ingår i en gemensamhetsansläggning för 3 st fastigheter och är infartsväg till min och grannens fastighet
Frågan gäller om massorna i slänten räcker till för att hålla plintar och plank på plats.
 
Cheesen
B besseggen skrev:
Hej,
Vägen och slänten är på min tomt. Sätter jag planket i asfaltskanten är det ca 1 1/2 meter till/innan tomtgräns.
Vägen ingår i en gemensamhetsansläggning för 3 st fastigheter och är infartsväg till min och grannens fastighet
Frågan gäller om massorna i slänten räcker till för att hålla plintar och plank på plats.
Om så är fallet så bör det finnas ett servitut för vägen på din tomt. Servitutet är härskande och kommer antagligen hindra dig från att göra planket.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om så är fallet så bör det finnas ett servitut för vägen på din tomt. Servitutet är härskande och kommer antagligen hindra dig från att göra planket.
Hej igen, som jag skrev så är vägen gemensamhetsanläggning, inget servitut. Jag ser inte att det skall vara ett hinder att bygga ett plank som inte kräver bygglov i slänten? Jag kommer naturligtvis kolla med mina grannar.
Frågan är om det är möjligt att få fast plintarna i en slänt.
 
Cheesen
Jo nog är det möjligt men du måste nog ned till frostfritt djup om dom ska stå kvar. Det är ju olika beroende på vart i landet du är.
I asfaltkanten är dock fortfarande olämpligt då du kommer att underminera bärlagret när du gräver för att få ned plintarna. Det kommer bli sättningar i vägen med gropar och sprickor som följd

Sedan är det ju frågan vad som händer med planket när det snöat en meter och traktorn trycker bort snön från gångvägen.
 
Redigerat:
Cheesen Cheesen skrev:
Jo nog är det möjligt men du måste nog ned till frostfritt djup om dom ska stå kvar. Det är ju olika beroende på vart i landet du är.
I asfaltkanten är dock fortfarande olämpligt då du kommer att underminera bärlagret när du gräver för att få ned plintarna. Det kommer bli sättningar i vägen med gropar och sprickor som följd

Sedan är det ju frågan vad som händer med planket när det snöat en meter och traktorn trycker bort snön från gångvägen.
Ja det som är frågan är ju just att sätta något i en slänt och hur man ser på om massorna orkar hålla emot och vad t ex frostfritt innebär när man sätter nåt i en slänt. Hur ska man se på frostfritt i en slänt?
Jag är inte riktigt med angående det du skriver igen om att sätta något i asfaltskanten, om man sätter stolpar säg 10cm ifrån asfaltskanten och det är 1 1/2 till 2 meter mellan stolparna så är det ju väldigt mkt massor som blir opåverkade. Säg att man använder markborr t ex. istället för att gräva ut. Hur långt ifrån en asfaltskant menar du att man kan sätta stolpar?

Det är ingen gångväg, det är vår infartsväg som är 5meter bred. I Uppsala snöar det 1meter på två år, de plogvallar som blir är otroligt sällan högre än 30-40cm och jag tänker att med tanke på att vägen är så bred så finns det plats för plogvall bredvid staketet.
 
Är det någon som har input i hur det är att sätta plintar i slänt? Kommer massorna hålla emot med tanke på att det blir 10cm till 100cm massor på sidan av plinten.
Ska man tänka sig frostfritt djup på "snedden" om man sätter plintar i en slänt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.