A
Hej
Jag har köpt två bänkskivor i stavlimmad valnöt på Hornbach. Kapade dem i 45 graders vinkel då de ska hörnfogas. När jag sedan lade ihop dem så upptäckte jag att den ena bänkskivan är lite konvex, mitten är ca 1,5 mm högre än den andra. Märkte tyvärr inte detta förrän efter jag kapat hörnet diagonalt.

Jag ser det som att jag har två alternativ:

1. Försöka reklamera bänkskivan. Kanske blir svårt då jag redan sågat i den?

2. Hitta någon som har en stor pöanhyvel som klarar 640 mm bredd och betala dem för att hyvla bägge mina bänkskivor (så tjockleken blir samma).

- Vet ni om det finns någon butik/brädgård i Stockholmstrakten (helst söderort) som erbjuder dessa tjänster?
 
R
A Amatörmässig skrev:
Hej
Jag har köpt två bänkskivor i stavlimmad valnöt på Hornbach. Kapade dem i 45 graders vinkel då de ska hörnfogas. När jag sedan lade ihop dem så upptäckte jag att den ena bänkskivan är lite konvex, mitten är ca 1,5 mm högre än den andra. Märkte tyvärr inte detta förrän efter jag kapat hörnet diagonalt.

Jag ser det som att jag har två alternativ:

1. Försöka reklamera bänkskivan. Kanske blir svårt då jag redan sågat i den?

2. Hitta någon som har en stor pöanhyvel som klarar 640 mm bredd och betala dem för att hyvla bägge mina bänkskivor (så tjockleken blir samma).

- Vet ni om det finns någon butik/brädgård i Stockholmstrakten (helst söderort) som erbjuder dessa tjänster?
Nej tyvärr så bor jag inte på den sidan av svearike, men lokala små snickerier är nog rätt ställe att leta bland…
 
A
R Rejäl skrev:
Nej tyvärr så bor jag inte på den sidan av svearike, men lokala små snickerier är nog rätt ställe att leta bland…
Är rätt ny på allt inom bygg, hur är det med att reklamera om jag redan sågat i skivan?
 
R
A Amatörmässig skrev:
Är rätt ny på allt inom bygg, hur är det med att reklamera om jag redan sågat i skivan?
Du kan alltid testa men i o med att du har kapat den så är chansen nästan noll..
 
Om det bara är på mitten av skarven, så är det rätt snabbt gjort med en bra slipmaskin. Det är ju inte hela skivan som ska tunnas ut, utan bara så att båda är i nivå med varandra och ytan plan. Med min excenterslip och några olika papper tar jag bort 1,5 mm på en kvadratmeter valnöt och får ytan slät och fin på under en timme. Hyr en bra om du inte har någon.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Om det bara är på mitten av skarven, så är det rätt snabbt gjort med en bra slipmaskin. Det är ju inte hela skivan som ska tunnas ut, utan bara så att båda är i nivå med varandra och ytan plan. Med min excenterslip och några olika papper tar jag bort 1,5 mm på en kvadratmeter valnöt och får ytan slät och fin på under en timme. Hyr en bra om du inte har någon.
Problemet är att hela skivan är konkav (skrev fel innan, den är konkav eftersom jag ska vända på den för att snittet var finare på andra sidan)

Så då behöver jag få hela skivan plan för att saker inte ska rulla och för att skärbrädor etc inte ska guppa. Handlar ju inte bara om skarven, utan hela skivan.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Är det bara snittet som avgör vilken sida som är upp? Ett nytt snitt från andra sidan kortar ju andra ändan av skivan med ett par mm. Är det för mycket Konvex - enkelt att fixa. Konkav - dyrt och/eller krångligt.

Går kanske att göra en deal med butiken om de inte går med på reklamation. Eller bita ihop och köpa en ny. Den kostnaden suger nu, men får du det inte riktigt bra kommer du reta dig på det länge.
 
1,5 mm borde du kunna skruva ner i underskåpen. Visst använder du skarvbeslag i hörnet?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
A
Laddar upp några bilder här.

Skivorna ligger upp och ned här då snittet inte flisades på andra sidan.

Håller ihop dem för hand, därav att det är lite ojämnt på bilderna
 
  • Handtag av borrmaskin nära trägolv, skarpa skuggor, ljusstråle, inomhus, möjligen renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med spricka vid övergång, slitage, närbild, möjlig reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat laminatgolv med spricka längs fog. Underliggande material synligt. Behov av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild, trägolv och reflektion, inomhusmiljö, mönstrade bruna plattor, oskarpt foto som rör sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träytor möts, separerade av en röd linje, närbild, fokus förskjutet, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oskarp bild av en trägolv med synlig skarv och ljusreflektion, tagen i sned vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man tar den till ett snickeri för att köras i planhyvel gissar jag att man måste se till att de har en maskin som tar från rätt sida, alltså skivan får ju inte vickla när man kör den genom hyveln? Och kan man vara säker på att en planhyvel inte flisar ur igen när stålet går in i ämnet?
Som jag ser det har du två problem, ojämnheten och urflisningen. Om båda går att lösa samtidigt med slipningsförslaget ovan verkar det ju som en vettig väg att gå.
Gjorde du snittet med sticksåg? Jag kapade en bänkskiva på längden med japansåg från clas ohlson. Snittet hade inte funkat som finkant, men bitarna hade gått att limma ihop igen så att man hade varit tvungen att ha förstoringsglas för att upptäcka limfogen
 
A
smurfarfrasse smurfarfrasse skrev:
Om man tar den till ett snickeri för att köras i planhyvel gissar jag att man måste se till att de har en maskin som tar från rätt sida, alltså skivan får ju inte vickla när man kör den genom hyveln? Och kan man vara säker på att en planhyvel inte flisar ur igen när stålet går in i ämnet?
Som jag ser det har du två problem, ojämnheten och urflisningen. Om båda går att lösa samtidigt med slipningsförslaget ovan verkar det ju som en vettig väg att gå.
Gjorde du snittet med sticksåg? Jag kapade en bänkskiva på längden med japansåg från clas ohlson. Snittet hade inte funkat som finkant, men bitarna hade gått att limma ihop igen så att man hade varit tvungen att ha förstoringsglas för att upptäcka limfogen
Flisningen är inget problem. Kapade med en sänksåg. Andra sidan fick ett mycket fint snitt, så kommer vända på skivorna så att flisningen blir på undersidan.

Har mejlat både Hornbach och Konsumentverket för att få klarhet gällande garanti - ojämnheten i skivan är ju inget som jag orsakat och påverkas inte av att jag sågat den. Så jag hoppas att jag ändå kan reklamera den..
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Hej
Jag ser inga problem med att fixa de där.
Skivorna kan ha varit helt plana innan sågning, och efter sågning har lite spänningar släppt, det är mer en förklaring till vad som skett.
Jag skulle börjat med att såga snittet en gång till med skivorna exakt som de ska ligga, och så sågar du dessa samtidigt, då får du ett exakt snitt och exakt passning, hur du ska få till skivorna att ligga exakt får du klura på.
Sen kan man limma ändträet eller silikona, det finns säkert fler sätt, men jag kan inte rekommendera något, generellt är vinkelsågningar ett trassel både på foder och annat.
(Jag har timrat ett sexkantigt torn i 3 våningar, så jag är rätt bra på sånthär :)
Skarven på skivorna skulle jag skruva ihop med ett långt kraftigt beslag undertill för att pressa ner ytorna mot varandra, här kan det bli variationer iaf, men skarven blir stadig och du kan slipa allt efteråt.
Det viktiga är att du drar undersidorna stumt mot beslaget, då kan det aldrig röra på sig.
Det där kommer gå bra, lycka till.

/Workingclasshero
 
Snacka med Jiwes i Norsborg.
Det är ett finsnickeri o har breda hyvlar o slipar.
 
A
PeterFalun PeterFalun skrev:
som någon sa kan du få ner den med beslag

sen bör man lamellfräsa skarven

samt använda skarbeslag
[länk]
Har lamellfräs och bänkskivebeslag. Men hur gör man för att bänkskivebeslagen skall "plana ut" bänkskivan? Vad jag förstått så drar dem bara ihop skarven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.