Hej! Nya vattenledningar ska dras i föreningen och passar då på att renovera badrummet. Vi skulle behöva lite tips och ideer på planlösning och möblering.

Det finns idag ett inmurat badkar som vi tänkte ta bort och ersätta med någon typ av nischdusch.

Bilden nedan visar hur det ser ut idag, ca 3,3 m2.
2450mm till tak. Ventilationen är längst in till höger, ner på väggen mot ventilationsschaktet.
badrum_fore.png

Nya vattenledningar ska dras utanpå ventilationsschaktet, det byggs på ca 14cm vägg där ledningarna går upp och utanpåliggande ledningar dras ifrån. Avloppet ska relinas. Enligt nedan:
badrum_nytt_vatten.png


En tanke var att förlänga väggen ut från den tänkta duschhörnan, 30 eller 40cm. Att bara sätta en glasdörr direkt skulle bli trångt och brunnen hamnar utanför. Att få in en liten tvättmaskin vore önskvärt, typ 45x45cm. Osäker på avloppsdragning i detta fallet, tidigare gick slangen ut i badkaret.

Exempel:
badrum_forslag_1.png
Bygger man ut en vägg kan man tex sätta hyllor på andra sidan:
hylla_vagg2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tankar kring nytt tvättställ:
mobler1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller ännu bredare:
mobler3.png

Generella önskemål:
- Funktionellt. Förvaring = bra.
- Tvättmaskin. Liten, max bredd under 50cm.
- Eluttag: rakapparat, fön, tandbortse etc. Placering?
- Någon typ av handukstork. Placering?
- Plats för sophink, eventuellt tvättkorg.
- Belysning: Något i taket? nattljus?
- Speglar: Kanske en stor spegel på insidan av dörren.

Tankar och ideer på planlösning/möblering mottages tacksamt.
 
Det finns ju numera avlånga avlopp som passar bra att sätta precis i linje med duschväggen. Annars ser idéerna trevliga ut.
 
Redigerat:
Finns det så små tvättmaskiner som 45x45? Jag har fått för mig att de som är 40-45 cm breda oftast är uppåt 60 cm djupa ändå.

Planlösningen med lite utbyggd vägg ser ju bra ut, men hur vore det om man satte dit en glasskiva istället för en tjock vägg, då borde man väl kunna få plats med en fullbred tvättmaskin (eller kombinerad tvätt/tumlare).
 
Det finns en modell som är 60 bred men extra platt, med inbyggd tumlare, avsedd just för trånga badrum. Det skulle ju isåfall kanske fungera att byta plats på toa och tvättmaskin.

Finns även möjlighet att ha duschväggen tvådelad med gångjärn så att man inte behöver bygga ut en vägg. Så kommer vi att ha vid vårt badkar på grund av att det är ett fönster över en del av badkarets kortända.
 
Sista saken man vill göra när man lämnar en toalett är att tvätta händerna. Skulle byta toan och tvättstället.
 
Nä, Valdemar, man vill gärna sitta i ett hörn, om inte annat för att ha nånstans att sätta toarullen.
 
Anna_H skrev:
Det finns ju numera avlånga avlopp som passar bra att sätta precis i linje med duschväggen. Annars ser idéerna trevliga ut.
Tänkte inte på det, det öppnar för lite fler alternativ.
 
klonk skrev:
Finns det så små tvättmaskiner som 45x45? Jag har fått för mig att de som är 40-45 cm breda oftast är uppåt 60 cm djupa ändå.
Den minsta vi hittar var 45x46 men annars verkar det vara 40x60 som gäller:
http://www.pricerunner.se/pl/14-219718/Tvaettmaskiner/Kenny-Euronova-1000-priser

klonk skrev:
Planlösningen med lite utbyggd vägg ser ju bra ut, men hur vore det om man satte dit en glasskiva istället för en tjock vägg, då borde man väl kunna få plats med en fullbred tvättmaskin (eller kombinerad tvätt/tumlare).
Ja det skulle kunna gå med en glasskiva också. Väggen var mest en tanke för att kunna sätta fixa hyllor. Men med en glasskiva kan man ha den typen av hyllor som man "hänger över" toppen på glasskivan.
 
Redigerat:
Var hade ni placerat handdukstork i det här fallet. Finns en del modeller att välja på.
handdukstrok1.png handdukstrok2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

handdukstrok3.png handdukstrok4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H skrev:
Nä, Valdemar, man vill gärna sitta i ett hörn, om inte annat för att ha nånstans att sätta toarullen.
Inte i ett hörn precis innanför dörren. Man vill inte helst att första saken man ser när man kommer in är toalettstolen. Sätta toarullen på sidan av kommoden, eller på väggen brevid. Känns ohygeniskt med toan nära dörren. Men gör som du vill.
 
Valdemar Atterdag skrev:
Inte i ett hörn precis innanför dörren. Man vill inte helst att första saken man ser när man kommer in är toalettstolen. Sätta toarullen på sidan av kommoden, eller på väggen brevid. Känns ohygeniskt med toan nära dörren. Men gör som du vill.
Jag gillar när toan är nära dörren, det är ofta jag vill kunna öppna eller stänga den medan jag sitter där.
Att det skulle vara otrevligt att se toastolen når man kommer in i badrummet har jag aldrig tänkt på, i synnerhet inte som det vanligaste ärendet folk har in i badrummet ändå är att kissa i den. ;)
 
Om toan står direkt innanför dörren ser man den INTE det första man ser, eftersom den först är dold bakom väggen och när man kommer genom dörren är den nedanför och bakom synvinkeln. Att byta plats på tvättställ och toa så att den hamnar mitt på väggen framför duschen gör den däremot ordentligt utsatt för allas blickar, då den ju sticker ut bra mycket mer än tvättstället också.

Har ofta använt ett hörn direkt innanför en dörr som gömställe i "dunken" och andra kurragömmalekar eftersom man faktiskt inte syns där förrän personen som letar gått in i rummet och då hinner man slinka ut bakom ryggen på hen!
 
Anna_H skrev:
Om toan står direkt innanför dörren ser man den INTE det första man ser, eftersom den först är dold bakom väggen och när man kommer genom dörren är den nedanför och bakom synvinkeln. Att byta plats på tvättställ och toa så att den hamnar mitt på väggen framför duschen gör den däremot ordentligt utsatt för allas blickar, då den ju sticker ut bra mycket mer än tvättstället också.
Toa stolen i bilden sticker ut så pass mycket att man går nästan på den när man kommer i dörren. Så hoppas jag att det är den första man ser om man inte vill skada benet på vägen in.
 
klonk skrev:
Jag gillar när toan är nära dörren, det är ofta jag vill kunna öppna eller stänga den medan jag sitter där.
Att det skulle vara otrevligt att se toastolen når man kommer in i badrummet har jag aldrig tänkt på, i synnerhet inte som det vanligaste ärendet folk har in i badrummet ändå är att kissa i den. ;)
Jag hoppas att vanligaste ärendet folk har i badrummet är att tvätta händerna EFTER man har kissat, borstat tänderna, sminkat sig, rakat ansiktet osv.
 
Valdemar Atterdag skrev:
Jag hoppas att vanligaste ärendet folk har i badrummet är att tvätta händerna EFTER man har kissat, borstat tänderna, sminkat sig, rakat ansiktet osv.
Min poäng var att de flesta går in på toan för att lätta på blåsan. Är de så känsliga så att de tar illa upp över att se toastolen då så är det något fel på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.