Hej!

Vi har snart tillträde till våran nyinköpta villa.
Ett av projekten vi har är att glasa in och byta tak på altanen.

I nuläget ser det ut såhär
Altan med trägolv och takkonstruktion, runt matbord med stolar, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har tänkt att köra med Isolent (höst/vår) från Skånska byggvaror samt isolera golv och tak.

Om vi utgår från att använda befintliga takreglar, hur ska man då göra konstruktionen?

Såhär tänker jag:
1. Sätta igen utrymmet mellan reglarna ovanför "hammarbandet" med en regel av samma storlek.
2. Sätta en list i ovankant på reglarna i facken för att kunna sätta en board för att bilda luftspalt.
3. Isolera, sätta panel invändigt och råspont utvändigt.
4. Underlagspapp, ströläkt/bärläkt, takplåt.

Något som blir lite knepigt är dock luftningen?
 
Om ni inte ännu bor i villan så skulle jag rekommendera er att vänta och utvärdera... På bilden ser det ut som att ett isolerat altantak riskerar att ta bort en stor del av ljusinsläppet till fönstren.
/M
 
Tack för omtanken, innan vi gör det ska jag lägga en täckande presenning på taket för att se hur mörkt det blir.

Tanken är att kunna använda uterummet istället för rummet innanför under den ljusa årstiden. På den mörka årstiden när man sitter inne och kollar på serier så finns det ändå inget ljus att hindra från att komma in :)
 
Hemmakatten
Tänk också på att det krävs bygglov för inglasningen.

Det tak som ligger där nu ser ut att vara över 15kvm. Om det är det så krävs det bygglov. Kolla med säljaren och kommunen om sådant finns.
 
henke_benke skrev:
tips att läsa från uppsala
[länk]
Det stämmer, vi glasade in utan att veta om att det krävdes. När vi sen skulle sälja blev det bråttom att fixa det. Som tur var gick det bra. Det behövdes inte ett bygglov, inglasningen räknades som fasadändring och kostade 6000. Detta var i detaljplanerat område i Uppsala.

Som kuriosa kan nämnas att den befintliga altanen med tak som vi glasade in inte hade något bygglov. Enligt handläggaren hade vi aldrig fått bygglov för den, men nu var den som tur var byggd på 70-talet och ärendet således preskriberat. Kan vara något att tänka på ifall man är osäker på om man har en "tillåten" altan eller ej om man börjar prata med byggnadsnämnden...
 
Kika gärna på någon typ av kanalplast istället. Att isolera gör det väldigt mörkt både på altanen och inte minst i rummet innanför, särskilt som taket inte är särskilt högt.
 
Tack för tipsen!

Det blir kanalplast istället. Jag kommer dock göra om taket en del så det kommer högre upp.
För det kommer jag behöva ta bort hängrännan under husets tak och även byta stolparna.

Vi håller just nu på att förbereda en anmälan för attefallstillbyggnad vilket är det som krävs efter att ha frågat en bygglovshandläggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.