Finns det någon mening med att dra golvvärmerör under köksskåp?
 
Hej

Det kan man tycka är onödigt, dock har jag läast någonstans att man helst inte skall ha ouppvärmda delar i betongplattan p.g.a. fuktvandringar. Speciellt kanske man skall tänka på detta om köksskåpen står mot yttervägg, dvs man skulle då kunna få en relativt kraftig avkylning av plattan i det området.

Men det är definitivt värt att fundera på så att man inte eldar för kråkorna.

/Klein
 
Det är en källare under och trägolv nu, men samma principer med fuktvandring kanske gäller ändå...
 
Hej

Nej, fuktvandring lär väl inte vara ngt problem om man har källare under. Jag skulle inte ha slingor under skåpen i ditt fall, men kolla med ngn sakkunnig för säkerhets skull.

/klein
 
Ja, det påverkar avgiven effekt till rummet, som beror av "slangad yta", flödeshastighet, vattentemperatur och cc mellan rören. För Kök blev jag rekommenderad cc15 cm & cc 10 cm i badrummet där man ofta vill ha det lite varmare.
 
Urban_Cowboy skrev:
Ja, det påverkar avgiven effekt till rummet, som beror av "slangad yta", flödeshastighet, vattentemperatur och cc mellan rören. För Kök blev jag rekommenderad cc15 cm & cc 10 cm i badrummet där man ofta vill ha det lite varmare.
Antar att du inte använde PEX 20 slang?
 
Nix, jag körde med 16 mm, men jag kan inte se att det har med saken att göra. Oavsett dimension, så beror avgiven effekt av dessa faktorer. Möjligen skulle man kunna tillägga att eftersom 20mm ger en större mantelyta/slangarea (slangens omkrets * längd) så får man en större yta som leder värme ut i betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.