Har bott i vårt hus i drygt ett år och vi håller på och planerar för renovering av vårt kök. Vi har inte bestämt omfattningen av vår renovering än, följande alternativ finns:

Budget:
Måla befintliga luckor vita, byta handtag, bänkskivor och diskho (djävligt opraktiskt med bara en ho, dessutom upphöjd drygt en centimeter) samt ny belysning under överskåpen.

Medel:
Som ovan men byte av luckor iställer för målning. (nackdelen är att det är köket är ett Ballingslöv kök från 1980 vilken innebär att Ikea's eller Epoq's luckor ej passar) Alltså specialbeställda måttanpassade luckor.

Total:
Nytt kök (då talar vi om ett IKEA/Epoq kök - inget avancerat) och nytt golv.
Det skulle kännas lite löjligt att sätta in de gamla vitvarorna i ett helt nytt kök så då kanske man måste köpa in nya vitvaror också vilket ökar investeringskostnaden markant.

Vi som säkert de flesta har problem med när man ska renovera är att man inte ser vilka förbättrningar som går att göra mot den befintliga planlösningen, vi har två dörrar till köket (en till groventrén och en till hallen) vilket innebär vissa begränsningar. Bifogar bilder på planlösning och bilder på befintligt kök.

Synpunkter om förbättningar på köketsplanlösnningen vid en eventuell totalrenovering mottages tacksamt.
En åtgärd som jag skulle göra om vi skulle köpa nya vitvaror är att ersätta den kombinerade kyl o frysen med fullstora separata kyl o frys, men i övrigt är jag hemmablind.


/Anders
 
  • Kök 3D.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök planlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P2080047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P2080050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P2080049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P2080048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade koncentrerat mig på att göra revolution i 80-talshörnan mellan högskåpen. Förlåt, men det ser inte klokt ut, hur tänkte de förr?

Arbetsdelen med spis och ho ser fortfarande modern ut, en sprutlackering av luckorna, nya handtag, ho, blandare och bänkskiva räcker långt. Kanske en översyn av vattenledningarna under diskbänken?

Går det återanvända bänkskiva och blandare tycker jag gott ni kan göra det för att hålla ner priset.
 
Köket ser ju helt funktionellt ut, så ni behöver ju inte byta ut det.
Måla alt. sprutlackera luckorna och kryddhyllan, byt ev handtagen och naturligtvis diskhon som ni är missnöjda med.
Kakel, blandare och bänkskiva kan sparas, då de ser ganska nya ut.
Sälj Side-by-siden och riv det hemska hembygget och det omaka skafferiet. Pengarna kan ni inverstera i fullhöjds kul och frys.

Kan prova att rita litegrand i Kitchen planner, men du måste förstora bif. ritning (till höger) för jag ser inte siffrorna ens med förstoringsglas ;-)
 
Hej,

Tack för alla synpunkter som redan inkommit!!

Kökets storlek är 3,9 x 4,9 meter har provat att förstora upp de filerna på planlösningen.


/Anders
 
  • Kök planlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök 3D.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.