Snailman
Väggar dörröppningar är uppe men, alla väggar är öppna för montering av dosor, slang mm (alltså reglade väggar), det är även gles i taket så slang kan dras där. Huset är enplans.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Ledningsdragning etc i väggarna TV rum, Teknikrum, Arbetsrum Takhöjd 2700mm

Ritning över planlösning för TV-rum och arbetsrum med mått och position för fiberanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tv/Projektorrum längst till vänster, sedan teknikrum där inkommande fiber finns, och sedan arbetsrum där fyrkanten visar skrivbord

1 Tv/Projektorrum, här funderar jag lite på vilken sida jag ska ha olika saker, typ tv åt vänster/höger Projektorduk höger/vänster, sittpaltser höger/vänster sen ska jag ha 6+1 system med lösa högtalare
Jag är alltså lite velig här om var det är bästa att placera projektor och Tv för att få korta kablar och projektor kan ju eventuellt placeras i teknikrummet med ett lämpligt glasat hål i väggen?

2 Teknikrum, där tänket jag ha datorn som matar tv:n och datorn jag använder till arbetsrummet, alltså för att få tyst i tv rum och arbetsrum. genomföring i väggen till arbetsrummet för bildskärm och nån usb3 hub etc.

i närheten av inkommande fiber får jag dra nätverkskablarna från sovrum etc och kök vardagsrum, så nån patchpanel sätts här, och eventuellt nån trådlös router. Några tomslangar dras även upp till vinden för tv antenn eller satellitantenn

3 Arbetsrum skärm tangentbord mus och usb hubb behöver finnas här på skrivbordet, finns det nån bra lösning på hål i väggen till teknikrummet , så att ljudet hindras att gå genom hålet.



Är lite osäker på var jag ska sätta förstärkaren till 6+1, den bör ju kunna styras med fjärren om jag placerar den i teknikrummet (som jag helst vill göra)

Vad jag förstått är det ingen ide att satsa på 4K tv om man inte har filmer som är i 4K?

Vet inte om detta är rätt del av forumet, men provar här.
Vill gärna ha en del input om möjligt, då jag håller på med väggarna i hela huset några veckor till, och känner en del vånda inför alla valmöjligheter :x :)
 
tommib
Ur kabeldragningssynppunkt är det enklast att sätta TVn på väggen som är mot teknikrummet. Det är också bättre med tanke på dörrarnas placering eftersom du på det sättet får mesta möjliga plats för sittmöbler.

Fäll in subben i väggen till teknikrummet. Du kan bygga en liten nisch där den får stå.

All elektronik i teknikrummet. Styr med IR-extender, det finns hur många säljare som helst på ebay (men alla apparaterna ser väsentligen likadana ut). Här är en http://www.ebay.com/itm/Hidden-IR-I...667169?hash=item20f4011d21:g:JdEAAOSwI-BWGnn-

Ang datorn så räcker det med att bygga en tyst dator. Jag har min på skrivbordet, ca 80 cm från huvudet, och jag hör den inte. Det är en Core i5 med standardkylare, men tyst nätagg och endast ssd. Om du redan har en dator kan du ta upp ett hål, ca 100mm i väggen mot skrivbordet och dra igenom kablarna. Hålet tätas sedan med t.ex. nålfilt som du slitsar på bägge sidorna. Om det inte räcker för att dämpa ljudet kan du fylla hålet med isolering, typ gullfiber. Det kommer garanterat ta bort ljudet.

Köp skärm med inbyggd USB-hub så slipper du en till pryl.
 
Snailman
tommib skrev:
Ur kabeldragningssynppunkt är det enklast att sätta TVn på väggen som är mot teknikrummet. Det är också bättre med tanke på dörrarnas placering eftersom du på det sättet får mesta möjliga plats för sittmöbler.

Fäll in subben i väggen till teknikrummet. Du kan bygga en liten nisch där den får stå.

All elektronik i teknikrummet. Styr med IR-extender, det finns hur många säljare som helst på ebay (men alla apparaterna ser väsentligen likadana ut). Här är en [länk]

Ang datorn så räcker det med att bygga en tyst dator. Jag har min på skrivbordet, ca 80 cm från huvudet, och jag hör den inte. Det är en Core i5 med standardkylare, men tyst nätagg och endast ssd. Om du redan har en dator kan du ta upp ett hål, ca 100mm i väggen mot skrivbordet och dra igenom kablarna. Hålet tätas sedan med t.ex. nålfilt som du slitsar på bägge sidorna. Om det inte räcker för att dämpa ljudet kan du fylla hålet med isolering, typ gullfiber. Det kommer garanterat ta bort ljudet.

Köp skärm med inbyggd USB-hub så slipper du en till pryl.
Tack, det är också lite för att bli av med värmen också som jag inte vill ha datorn i samma rum, men jag köpte ny dator i våras och den är rätt mycket svalare och tystare än den gamla.

Men jag har nåt dussin externa hårddiskar 2 - 4 TB stycket och de vet jag inte hur jag ska göra med ännu, det är ganska huller om buller med filena på dessa.

Har inte någon projektor, så är lite osäker på hur mycket jag kommer att använda den.
 
Redigerat:
tommib
Tja, du lär ju knappast använda något du inte har ;)
Hur som helst är det i mitt tycke bäst med TV på väggen mot teknikrummet. Om du skaffar projektor senare kan du hänga duken framför. Förbered med ett 50mm rör till tänkt plats så slipper du riva hela rummet igen sen för att fixa snygg kabeldragning.

Skippa de externa hårddiskarna helt (eller använd dem som backup). Skaffa en filserver/NAS som du ställer i teknikrummet. Mycket enklare att ha alla filerna på samma ställe.

Tänk på ventilationen i teknikrummet förresten. Det kan bli väldigt varmt i ett sådant rum. Om du har FTX så är det ett ypperligt rum att sätta en frånluftsventil i. Annars skulle jag åtminstone övervaka temperaturen, men kanske även dra en ventilationskanal till något angränsande rum så det går att blåsa värmen dit på vintern.
 
Snailman
Projektor är nåt jag tänkte skaffa på sikt, men har inte så mycket erfarenhet av det, så lite svårt att bedöma hur mycket jag kommer att vilja använda den. Jo jag ska ha FTX och har frånluftsuttag i typ klädkammare och teknikrum.

Egentligen skulle jag vilja rotera innanmätet på rummet när jag kör projektor (alltså fåtöljer och högtalare) så jag kunde ha projektorn i teknikrummet :x

Varför just 50mm rör? och var behövs det emellan? Edit verkar ha med hdmi kabel med kontakt att göra misstänker jag.

Får lite dammsugarrör 51mm över så kanske kan lägga in ett sånt mellan glespanelen i taket.
 
Redigerat:
tommib
Till projektorn. Anledningen är att HDMI-kontakter är stora och klumpiga och irriterande att dra genom rör.

Att rotera innanmätet på rummet är nog bara att glömma, om du inte vill ha två uppsättningar högtalare och en växel. Visst kan du ha TVn på andra sidan, då är det bara att dra ett rör dit. Samma gäller där för rördimensionen, för du ska ändå ha dit HDMI.

Man kan köra HDMI över Cat5/6 men då måste man ha sändare och mottagare som kostar en del. Om man ändå nyinstallerar och har allt öppet skulle jag säga att det är bättre att dra ett ordentligt rör.
 
Jag tycker tvärt om mot tidigare inlägg.
Ha TV/projektorduk där den är inritad på bilden. Otroligt störande att ha en dörr på samma vägg precis bredvid bilden. Soffan/sittplatserna behöver ju inte stå utmed en vägg, speciellt inte i ett rum som är över 5 meter långt.

Om du ska ha projektor så fundera på om du kan fixa total mörkläggning, och även mörka väggar, tak och golv.
 
Snailman
Har funderat en stund nu, på ytterväggarna har jag liggande 45x45, så där skulle jag kunna klämma in 50 rör.

Ytterväggar är upptill och till vänster på bilden. Vet inte på vilket avstånd från duken en projektor kan sitta?

Huvudalternativet tror jag får bli TV och projektorduk längst till vänster. Men om jag skippar projektorn förbereder jag även för att kunna ha TV till höger (gör en fyrkant av reglar bakom TV n som jag mäter ut, så kan jag ta hål där senare, samt extra rör för alternativ placering av sidohögtalarna)

Har 70 reglar i väggarna till teknikrummet, ska jag göra en fyrkant en bit från taket där en eventuell projektor skulle kunna lysa in i TV rummet? På vilken höjd ska det isåfall vara och vilken storlek?

Ok mörkläggning, ska ta karmar med tätningslister, och för fönstren skulle jag kunna ha skjutluckor, som normalt är vid sidan av fönstren, borde kunna fixas ganska billigt och bli ljustätt på tre av sidorna enkelt.

Om projektorn måste sitta en bit in i rummet, får jag ha ett rör i taket, det kan bara bli 28 högt vid takstolarna, så får såga ur lite i rören där. Men rören blir ju 50 breda även där så borde få igenom kontakter.
 
tommib
Du kan ta 40mm rör också, det är bara lite mer ovanligt än 50mm (men finns på t.ex. Hornbach). Tänk på att du inte kan ha allt för många eller snäva böjar.

Fippla inte med reglar, utan bygg väggarna med OSB+Gips så kan du sätta TV och annat precis var du vill. Du kan också såga ur för projektorn precis var du vill. Det är väl bra att undvika en regel mitt emot dukens tänkta placering i väggen.

Här kan du titta på var projektorn ska placeras i förhållande till duken: http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm

Jag förstår inte heller varför det är så besvärligt att ha en dörr bredvid TVn/duken? Rätt många hem har saker bredvid TVn....
 
Snailman
Jag har råspont på väggarna, mer att jag vill stänga ute isoleringen om jag tar hål genom väggen.
 
tommib
Jaha. Det kan du göra i efterhand genom att klä hålet med MDF eller masonit.
 
Snailman skrev:
Vad jag förstått är det ingen ide att satsa på 4K tv om man inte har filmer som är i 4K?
Netflixs alla egengjorda material är filmade i 4K, TVsändningar lär dröja innan de sänds i 4K...
 
Har du projektor så vill du aldrig mer titta på en tv. Det är mkt behagligare för ögonen att titta på duk.

Ju större rum/längre avstånd till tv/duk, desto större skärm/duk behövs.
Vi har 6 m och en 90 tums duk (exkl ram). Hade gärna haft en ngt större duk, men det fick inte plats.

Vår projektor är nu 5 år, så jag har ingen dagsfärsk koll på marknaden, men vår sitter i taket ca 3.5 m från duken. En projektor sätter bilden nedåt framåt så den måste sitta ovanför övre bildkant, och den kan inte sitta så långt bort som 5-6 m såvida du inte klämmer in en ohyggligt stor duk. Det har med optiken att göra. Kanske finns det metoder att korrigera för detta, men det fanns det så vitt jag vet inte när vi skaffade vår. Åtminstone inte i rimliga prislägen.

Ju större skärm/duk desto bättre upplösning behövs.
 
tommib
Det finns linser för long throw (och short throw). Man får titta på just den projektorn man tänker sig. Kalkylatorn jag länkade till var rätt bra för några år sedan. Nu vet jag inte eftersom jag inte har flash...
 
Dra kablarna i rören innan du smäller upp skivorna. Jag har ett liknande upplägg med ett teknikrum med en speldator, en server och en Synology NAS. Därifrån går det HDMI, Displayport, USB, Ljud etc. allt möjligt helt enkelt, till vardagsrummet och till kontoret. Drog i tomrör som är ca 30mm i yttermått, inga problem om man undviker kablar som har idiotiskt stora kontakter. Använde en bra dragfjäder och slapp köra glidmedel. 4m till kontoret 8m till TV/vardagsrum.
Tips är att ha ett extra tomrör också, man vet aldrig i framtiden.

Mycket härligt att ha det knäpptyst i kontoret när man lirar väldigt krävande spel. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.