Vi håller på och planerar hur vi ska göra om köket och tar gärna emot tips och idéer på en bra placering av köksskåp och vitvaror, som ger oss tillräckligt med förvaring...

Det finns inte så stora möjligheter till överskåp eftersom det är fönster även i väggen mellan köket pch allrummet (förutom ovanför spisen, där fläkten sitter).

Det finns ju ett "givet" utrymme för kyl och frys (uppe till höger) men frågan är om man ska ha en kombinerad kyl/frys och ett högskåp med micro och ugn istället... För var ska micron annars vara? Det skulle gå att få in ett högskåp längst upp till vänster, men det blir lite trångt invid dörren till tvättstugan.

Att ha en bänkskiva framför fönstret, som det är nu, känns inte optimalt. Dels gör det att spisen hamnar ganska inträngt, dels sitter det ett element under fönstret som gör att man ändå inte kan sätta bänkskåp där utan att göra någon speciallösning (skulle ju tex vara möjligt att lägga in golvvärme och ta bort elementet...).

En köksö skulle kunna ge lite mer förvaring och dessutom möjlighet till ett par sittplatser i köket. Frågan är om det blir för trångt. Köket är 350 cm från vänster till höger på bilden och 335 cm uppifrån och ner.

Alla tips och idéer är välkomna!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många är ni i familjen? Om ni har barn kör på helfrys & helkyl eller 2 st kyl/frys, micro kan ni skippa eller köra i ett av väggskåpen, eller kanske tom tvättstugan. Jag skulle inte placera spishällen i ett hörn, sätt den mitt i ena bänkskivan och diskho mitt i den andra tex. Ang elementet kan ni byta ut det mot ett liggande konvektorelement, som fläktar ut varmluften vid golvsockeln under bänkskåpet.
 
Flytta ut spise,/hällen från hörnet. Men inte nära fönstret (om du inte gillar att tvätta fönster)
 
Jonatan79 skrev:
Hur många är ni i familjen? Om ni har barn kör på helfrys & helkyl eller 2 st kyl/frys, micro kan ni skippa eller köra i ett av väggskåpen, eller kanske tom tvättstugan. Jag skulle inte placera spishällen i ett hörn, sätt den mitt i ena bänkskivan och diskho mitt i den andra tex. Ang elementet kan ni byta ut det mot ett liggande konvektorelement, som fläktar ut varmluften vid golvsockeln under bänkskåpet.
Vi är tre i familjen. Micron skulle vi nog sakna om vi inte hade nån... Problemet är att vi ev inte kommer ha några väggskåp pga alla fönster. Fönstrena gör det även svårt att flytta spishällen, tyvärr... Det är alltså fönster även i väggen mot allrummet.

Ett konvektorelement skulle kunna vara ett alternativ för att lösa elementproblemet, problemet var spisen då ska vara kvarstår dock...
 
tuktuk skrev:
Flytta ut spise,/hällen från hörnet. Men inte nära fönstret (om du inte gillar att tvätta fönster)
Det är tyvärr fönster även i väggen mot allrummet, så det går inte flytta ut spisen. Det man skulle kunna göra är att skippa bänkskivan vid fönstret ut, för att få lite mer svängrum vid spisen!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Inga problem att ha spis vid fönster. För att komma bort lite från fönstret kan ni bygga djupare bänkskiva, tex 70-75cm, härligt med extra arbetsyta samtidigt :)
 
Jonatan79 skrev:
Inga problem att ha spis vid fönster. För att komma bort lite från fönstret kan ni bygga djupare bänkskiva, tex 70-75cm, härligt med extra arbetsyta samtidigt :)
Men det blir väl inte så bra att ha spisfläkten framför ett fönster?
 
Går fönstren långt upp på vägg? Går det att byta fönster, kanske ta bort ett i vägg mot v-rum?
 
Jonatan79 skrev:
Går fönstren långt upp på vägg? Går det att byta fönster, kanske ta bort ett i vägg mot v-rum?
De går ganska långt upp. Det är nog inte omöjligt att ta bort ett fönster.
 
Ok, synd. Då skulle jag lägga diskho mot yttervägg, ta bort ett av fönstren från innerväggen och sätta fläkt där samt ev väggskåp om det behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.