Hej, vi har nu börjat skissa och fundera på vårt nya kök. Problemet vi har är att det är ett funkishus, vilket då innebär att nuvarande kök är så extremt litet. Oavsett lösning så kommer vi ta ner en vägg in mot vardagsrummet. Men, köket kommer bli långsmalt och om man skulle ha bänkskiva på båda sidor blir utrymmet emellan dem bara 110 cm.

Så, nu funderar vi på att fimpa det lilla badrum som ligger i anslutning till köket. Detta skulle göra att köket blir mer L-format och betydligt större.

Men det här med att plocka bort ett badrum på nedervåningen. Hur smart är det egentligen? Vi har fortfarnande kvar det mest "använda" med badkar på övervåningen och det finns även möjlighet att sätta in en toalett i källaren. Just nu är det ju inte själva badrummet som vi kommer sakna utan snarare just toaletten. Har dessutom en 12 veckors grabb och man kan ju gissa att det kommer bli lite akuta toa-behov ibland....
Tycker ni det är fullständigt idiotiskt att plocka bort badrummet?

Bifogar en grov skiss på hur det skulle bli. (Fortfarande bara lite saker som måste fixas givetvis)
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant skulle inte jag ta bort badrum och riva väggen.
Nu vet jag inte hur det ser ut men om det är möjligt skulle jag istället göra ett riktigt grovkök kombinerat med skafferi och med plats för frys etc. Det är något jag önskat att jag kunnat ha i vårt hus. I ett grovkök kan man slabba som man vill och diska stora kastruller och plåtar utan att vara orolig för att stänka, skada och lorta ner de "fina köket". Tänk att ha en enda lång diskbänk i rostfritt och en golvbrunn! Snacka om praktiskt och lättstädat.
Toalett skulle jag behålla.
 
Harrieth skrev:
Spontant skulle inte jag ta bort badrum och riva väggen.
Nu vet jag inte hur det ser ut men om det är möjligt skulle jag istället göra ett riktigt grovkök kombinerat med skafferi och med plats för frys etc. Det är något jag önskat att jag kunnat ha i vårt hus. I ett grovkök kan man slabba som man vill och diska stora kastruller och plåtar utan att vara orolig för att stänka, skada och lorta ner de "fina köket". Tänk att ha en enda lång diskbänk i rostfritt och en golvbrunn! Snacka om praktiskt och lättstädat.
Toalett skulle jag behålla.
Men vart ska vi ha vårt vanliga kök?? Vi kommer ju aldrig få plats för matbord osv, men ett vettigt fräsch kök är nog nästan högre prioriterat
 
Jag skulle också tveka att ta bort badrummet, eller i alla fall toaletten borde nog vara kvar.

Hur ser resten av bottenvåningen ut? Måste ni ha matplats i köket eller ska ni kanske finna er i att ha ett arbetskök och sedan ha en trevlig "fin"-matplats som kan fungera både till vardags och till fest? Som ni har ritat köket nu förstår jag i alla fall inte var matplatsen skulle vara om den inte ska vara i vardagsrumsdelen.

Jag kan tänka mig att ni kan lösa problemet med att det blir smalt genom att göra bänken på ena sidan lite grundare än normalt, 40 eller 50 kanske. Där kan ni ha förvaring och lite bänkyta. Eller så kan ni kanske stjäla lite av badrummet för att få in t.ex kyl och frys, eller kanske ett stort skafferi och ändå få plats med toalett därinne.
 
Hemmakatten
Eftersom köket är så långsmalt och en toa är bra att ha tycker jag att ni skall ta kontakt med en arkitekt som även håller på med inredningar.

Att inte ha toa på entreplanet är jättedumt. Alla föräldrar kan intyga att barnen precis efter det att man krånglat på dem (och sig själv) alla ytterkläder och stövlar och regnbyxor kommer på att de är kissnödiga. Att då behöva ta av allting för att gå en trappa upp istället för att dra ner overallen, ta ett par steg in på toa, lyfta in barnet med stövlar o allt är ingen höjdare.

Dessutom vet man ju själv hur det är. Man har hållit sig hela dagen och bara måste på toa det första man gör när man kommer hem. Jätteskönt att då ha toa nära.

En arkitekt kan ger er lösningar på köksproblematiken som är bättre, mer funktionella, ser på planlösningen för entreplanet på annat sätt än ni själva och kommer kunna hjälpa till med en lösning som blir bra.
 
Hej, tack för era svar. Det är skitsvårt att lösa det här känns det som. Både jag och min sambo är uppväxta i hus där det bara fanns badrum och toalett på övervåningen så det är inget problem för våran del. Det är ju lillkillen det handlar om precis som ni skriver.

Som köket ser ut i dag så är det ju så litet och väldigt dåligt med avställningsytor, det är ju det vi vill lösa genom att ta bort badrummet och ta ner väggen för att få ett mer öppet kök med mer ytor. Matplatsen kommer vara i vardagsrummet i direkt anslutning till köksentrén.

Det iaf jag funderar på nu är ju om det går att få till en toalett någon annanstans på entréplanet. Men det blir ju genast en helt annan kostnad då.
Räknas "bara" en toalett som våtutrymme förresten?
 
Bygger ni om hela bottenvåningen måste ni antagligen göra en bygganmälan.
I så fall kommer de att kräva att toaletten på bottenvåningen innehåller en dusch och är så stor att en rullstol kan komma in.

Jag röstar också på arkitektalternativet. En arkitekt kan antagligen göra en bra plan för hela er bottenvåning. Det ni får betala för hans eller hennes timmar kommer i slutänden bara att vara några procent av ombygnadskostnaden. Och det är det värt. Arkitekter kan se lösningar som vi "vanliga" inte ser och det kan bli så väldigt mycket bättre.
 
pinebar skrev:
Bygger ni om hela bottenvåningen måste ni antagligen göra en bygganmälan.
I så fall kommer de att kräva att toaletten på bottenvåningen innehåller en dusch och är så stor att en rullstol kan komma in.

Jag röstar också på arkitektalternativet. En arkitekt kan antagligen göra en bra plan för hela er bottenvåning. Det ni får betala för hans eller hennes timmar kommer i slutänden bara att vara några procent av ombygnadskostnaden. Och det är det värt. Arkitekter kan se lösningar som vi "vanliga" inte ser och det kan bli så väldigt mycket bättre.
Vad är det som kräver att man gör en bygganmälan då? Kommunen kan väl knappast bestämma att jag ska göra en handikapp-anpassad nedervåning??
 
Jo, om du gör en större ombyggnad. Var gränsen går för det vet jag inte.
Men om du gör det kräver kommunen i alla fall i Stockholm att ombyggnaden görs efter samma regler som gäller för nya hus, dvs summen ska vara så stora att man ska kunna äta, sova, duscha och gå på toaletten på en av våningarna, helst markplan om man sitter i rulstol. Vår ombyggnad som iofs också omfattade en utbyggnad var i alla fall större.
 
Knecke skrev:
Men vart ska vi ha vårt vanliga kök?? Vi kommer ju aldrig få plats för matbord osv, men ett vettigt fräsch kök är nog nästan högre prioriterat
Jag tolkar det som att Harrieth menar ett arbetskök. Ni ska alltså inte ha två kök.

Sen så undrar jag om du kan berätta lite mer om undervåningen. För inte är väl vardagsrummet den lilla snutten som syns till vänster om den blå väggen?
Hur är planlösningen?
Med denna info skulle man kanske kunna hjälpa till med idéer.

Mvh, Hejduk..tig
 
Hejduk..tig skrev:
Jag tolkar det som att Harrieth menar ett arbetskök. Ni ska alltså inte ha två kök.

Sen så undrar jag om du kan berätta lite mer om undervåningen. För inte är väl vardagsrummet den lilla snutten som syns till vänster om den blå väggen?
Hur är planlösningen?
Med denna info skulle man kanske kunna hjälpa till med idéer.

Mvh, Hejduk..tig
Hej, grejen är den att det blir ju hur som helst ett arbetskök eftersom det inte kommer finnas plats för matbord etc. Men vi vill fortfarande ha ett större och bättre planerat kök.

Här är en grov skiss på hur planlösningen för nedervåningen ser ut. Utan att ha sprungit runt med måttband =)
 
  • planlosning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här är ju en tanke. Stor hall så man kan hänga av sig i anslutning till entrén. Samt bygga en ny toa i anslutning till hallen
 
  • planlosning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knecke skrev:
Tycker ni det är fullständigt idiotiskt att plocka bort badrummet?
JA. Tycker som andra att en toa ska finnas på husets bottenvåning och måste göras till handikapsanpassad om du rör vid befintlig planlösning.

Även ett litet kök kan göras funktionell. .... fundera på vad du saknar mest och hur kan man lösa det inom befintliga ramar. Är det så smart att lägga 100 000tals kronor för att få kök exvis 3m2 större? Det går inte att undvika vissa kompromiser men kyl/frys sidebyside kan man leva utan medan en liten rund diskhö är svår att leva med ;).
Man behöver faktisk inte många löpmeter bänkyta för att laga mat för 3 personer. En del porslin och vinglas kan man bevara närmare matbordet i en annan möbel än ett köksskåp.

När du tittar i kökskataloger blädra direkt till tillverkarnas smarta detaljer och lösningar utan att glo för mycket på bilder med gigantiska vardagsrumskök. Plocka ut det som är användbart just för dej. Avställningsbänkar kan vara smalare än 60cm. Har du högt till tak - utnyttja det. Frysen kan stå fex i källaren om den inte får plats i köket. Man går oftare på toa än man öppnar en frys.
Lycka till med planeringen!
gaia
 
Ingen som har några kommentarer på de två planlösnings-lösningarna :) som jag bifogade?
 
Hej,

jag är också inne på att inte ta bort toan på det nedre planet och precis som gaia nämner i sitt inlägg, är det verkligen värt pengarna att flytta på toan som i din skiss? Har ni de pengarna att plöja ner, ja då finns det bättre planlösningsändringar att tillgå.

Jag har en idé angående ert bekymmer om att det bara blir 110 cm emellan i ett parallellkök och det är att använda sig av dörröppningen som ni ska sätta igen. Stjäl lite utrymme från hallen och sänk in tex kyl och frys där. Sätt sedan 40 djupa högskåp bredvid ända bort till ytterväggen. Då har ni sparat er 20 cm. och får således 130 emellan. De grundare högskåpen är verkligen en dröm att ha. De sväljer fortfarande väldigt mycket och man behöver aldrig gräva efter nåt där bak. Jag har ett själv och det är mitt mest använda skafferi!
Eftersom ni då fått undan högskåpen till väggen mot den existerande toaletten, så slipper ni skymma fönstret på samma vis som kyl och frys gör i ditt första förslag. Där sätter ni istället en hel bänkskiva med vask och spishäll. Den upphöjda ugnen kanske ni kan klämma in i ett högskåp vid kyl och frys (jag vet inte hur långt det är till murstocken) eller så får ni ha den under bänk.

Jag bifogar några snabba skisser.
Vill du ha något mer substansiellt så får du bifoga din kökslayout-fil.

Lycka till med besluten!
 
  • kök_görnytt_förslag2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • variera.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.