Nu kommer nästa fundering kring infart/väg som jag ska bygga på min nya fastighet.

Jag behöver bygga över ett dike för att få tillgång till tomten, tillstånd från Trafikverket finns. Det rinner inget vatten i diket utan det tar bara emot ytvatten från befintlig väg och tomt, men jag är ålagd att ha vägtrumma

Min tanke är att grunda med en 30 cm vägtrumma i plast. Enligt Trafikverket får då maximal stenstorlek i kringfyllnad vara 31,5 (mm) vilket jag tänker är 0-32. Man bör dessutom inte packa gruset innan man nått en materialfyllning på 50 cm över trumman. Eftersom diket är 70 cm djupt så blir ju just detta lite hårt…

Jag planerar att bygga över diket enligt följande:
- Vägtrumma 30 cm
- Understoppning 0-32 som packas för hand och vattnas.
- Fylla upp till överkant trumma med 0-32. Vattna.
- Fylla vidare till 65 cm med 0-32. Vattna var tionde cm.
- Padda trots att jag bara har 35 cm överbyggnad.
- Asfaltera.

Kommer infarten bära trots att den enbart består av 0-32?

Kommer gruset blir tillräckligt packat när man inte kan använda padda genom hela processen? Finns det risk att det inte blir tillräckligt hårt för asfalten?

Tål trumman att man paddar trots att det bara ligger 35 cm 0-32 på?

Många frågor... Hoppas ni orkar läsa allt!
 
Redigerat:
Det där lät häftigt.
Kommer det att gå mycket tung trafik där, typ tradare och timmerbilar?
De trummor jag varit med att lägga ner så ser man till att botten är någorlunda slät/rak med lite fall åt rätt håll, sedan sparkar man till trumman så den rullar ner och fyller på jord, är ju bra om det är lite grusigt och sandigt.

Då det oftast är en traktor med så kör man lite fram och tillbaka och fyller groparna. Månader/år senare får man fylla på lite.

Trafikverket skriver nog så till de som byter trummor efter länsvägar, och det är väl bra då går det asfaltera fortare.
Protte
 
Hej! Egentligen är det ju bara vår familj som kommer köra där men under husbygget så kommer byggvaruleveranser och betongbilar behöva köra där också…

Eftersom trumman tål lasten så tycker jag att det är lite konstigt att man inte bör använda padda förrän man har 50 cm fyllning ovanför!

prototypen prototypen skrev:
Det där lät häftigt.
Kommer det att gå mycket tung trafik där, typ tradare och timmerbilar?
De trummor jag varit med att lägga ner så ser man till att botten är någorlunda slät/rak med lite fall åt rätt håll, sedan sparkar man till trumman så den rullar ner och fyller på jord, är ju bra om det är lite grusigt och sandigt.

Då det oftast är en traktor med så kör man lite fram och tillbaka och fyller groparna. Månader/år senare får man fylla på lite.

Trafikverket skriver nog så till de som byter trummor efter länsvägar, och det är väl bra då går det asfaltera fortare.
Protte
 
Padda på.
Kör 10cm 0/32 eller 0/18 runt och ovanför röret sedan grövre för att få bättre bärighet.
Jag hade kört som ovan och paddat med en rundpadda efter första 0/18 lagret och sedan fyllt med 0/90 och toppat med med 0/32 och gått över det med en 500kg padda.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Så bra! Hur mycket hade du fyllt över röret innan du går på med lilla paddan? 10 cm?

J jonasz skrev:
Padda på.
Kör 10cm 0/32 eller 0/18 runt och ovanför röret sedan grövre för att få bättre bärighet.
Jag hade kört som ovan och paddat med en rundpadda efter första 0/18 lagret och sedan fyllt med 0/90 och toppat med med 0/32 och gått över det med en 500kg padda.
 
G GalliMattias skrev:
Så bra! Hur mycket hade du fyllt över röret innan du går på med lilla paddan? 10 cm?
Yes, 10-15cm är väl ganska lagom om det är en liten rundpadda du kör med
 
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Behöver jag komma upp i 30 cm 0-90 för att kunna avrunda med 8 cm 0-32, eller skulle det vara tillräckligt med 20 cm 0-90?

J jonasz skrev:
Yes, 10-15cm är väl ganska lagom om det är en liten rundpadda du kör med
 
Hej! Lade en 200x6000mm trumma under ca 600mm 00-32 grus i infarten till gården min för ett år sen. Sen dess har det kört trailer med grävare, lastbil med 30 ton lastade flak, några traktorer, daglig trafik från hushållets bilar, och det ser ut att hålla. Har inte rört sig en centimeter. Höftade från en hel del research med ungefär det här summerar det (https://smidö.se/uncategorized/allt-om-vagtrummor/) .. men verkar ju funka. Ville bara ge infon här eftersom du undrade lite. Hoppas det hjälper.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
G GalliMattias skrev:
Behöver jag komma upp i 30 cm 0-90 för att kunna avrunda med 8 cm 0-32, eller skulle det vara tillräckligt med 20 cm 0-90?
Spelar ingen roll
 
Tack! Hur gjorde du med paddningen? Liten i omgångar eller stor på slutet?


Arvid Stålsträng Arvid Stålsträng skrev:
Hej! Lade en 200x6000mm trumma under ca 600mm 00-32 grus i infarten till gården min för ett år sen. Sen dess har det kört trailer med grävare, lastbil med 30 ton lastade flak, några traktorer, daglig trafik från hushållets bilar, och det ser ut att hålla. Har inte rört sig en centimeter. Höftade från en hel del research med ungefär det här summerar det ([länk]) .. men verkar ju funka. Ville bara ge infon här eftersom du undrade lite. Hoppas det hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.