Marcl
Hej,

Vill först nämna att skissen inte är exakt då den gjordes på lunchrasten i PowerPoint enbart för att kunna ha något att referera till här och, föhoppningsvis, göra mina frågor mer lättförstådda. Alla färgade zoner är i en öppen planlösning med genomgående ryggåstak. De gråa sektionerna är övriga rum osv.

Bör även poängteras att antalet och placeringen av takspottarna enbart är figurativt för att illustrera. Slutligen, "zon 2/3/4" ser mer dramatisk ut på skissen än vad den verkligen kommer att bli då den delen blir mycket mindre i verkligheten när den flyter samman med köket, matsalsdelen, och entrén för att skapa en övergångzon (spottarna i taket kommer att, beroende på placering, tillhöra zoner 2/3/4).

Med det sagt, de undringar jag sitter med i nuläget är placeringen av brytarna samt vilka som skall kontrollera vilka zoner, och på vilket sätt. Spontant så vill jag tända/släcka takspottar och fönsterspottar separat från varandra, så mycket har jag kommit fram till bara genom att rita upp det. Det känns också som jag behöver fler brytare för att kunna kontrollera fler zoner från samma plats men osäker på var de bäst placeras - Tips mottas gärna.

Det som dock ger mig mest huvudbry i nuläget och är huvudorsaken till detta inlägg är dimmning/tändning av takspottarna i zon 1 och 2 - Om jag dimmrar i ex. zon 1 samtidigt som zon 2 är på 100% så tror jag det kommer se skumt ut (olika ljusnivåer i "samma" rum) och jag är osäker på hur man kan undvika det samtidigt som man behåller möjligheten att enbart kunna ha ljuset på i en av zonerna samtidigt som det är släckt i den andra. Om man separerar zonerna (tändningsmässigt), hur kan man då behålla möjligheten att synka dimmringen? Eller tänker jag i helt fel banor? Har svårt att visualisera hur det skulle se ut med olika ljusnivåer i ett 8m långt rum (zon1+2).

Är det kanske bäst att kombinera takspottarna i zon 1 och 2 till en brytare (tända/dimmra hela zonen samtidigt), och lägga spottarna i fönster/altandörren på en egen brytare (2 brytare; 1x tak/, 1x fönster/dörr), eller dela upp de i 2 zoner och på någon vänster synka dimmning (eller ej) i taket (4 brytare; 2x tak, 2x fönster/dörr)?

Hoppas jag var något klar i texten ovan och gjorde mig förstådd. Det känns som det blev luddigt där mot slutet :thinking:

Skiss över planlösning med färgkodade zoner, takspottar, fönsterspottar och brytare, gjord i PowerPoint för belysningsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla dina varianter löser du enkelt med en PLEJD.
Spottar i fönster styrs mjukt av astrour så när solen går ner möter spottar ned ljus. Naturligtvis kan du tända o släcka dom på valfri brytare i huset.
Övriga zonen styrs av var sin PLEJD hur man vill på valfri brytare eller vridratt.
Då man har ett eluttag på 90 cm centralt placerad i huset för att koppla in dammsugare, så dubbeltrycker man på brytaren ovanför så får man städbelysning = allt tänt till 100%
 
Marcl
L Leif i Skåne skrev:
Alla dina varianter löser du enkelt med en PLEJD.
Spottar i fönster styrs mjukt av astrour så när solen går ner möter spottar ned ljus. Naturligtvis kan du tända o släcka dom på valfri brytare i huset.
Övriga zonen styrs av var sin PLEJD hur man vill på valfri brytare eller vridratt.
Då man har ett eluttag på 90 cm centralt placerad i huset för att koppla in dammsugare, så dubbeltrycker man på brytaren ovanför så får man städbelysning = allt tänt till 100%
Tack men jag är inte intresserad av Plejd eller andra låsta tredje-parts lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.