Planeringen har börjat, på 2-3 års sikt ska vi bygga om en del i källaren på vårt radhus till ett badrum/relax. Tänkte skriva min om planering och om någon har synpunkter tar jag gärna emot det :)

Tanken är att dels att nyttja det med familjen, dels med gäster vilket ställer lite krav på utrymme. Framförallt gällande badkaret som inte får vara för litet eller ”intimt” för att bada med gäster.

Nuläge
Det större rummet med dusch är sammanlagt 8,5 kvm.
D343BTSH_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmvattenberedaren försvann i och med konvertering till vattenburet och fjärrvärme. En mindre fjärrvärmeväxlare sitter på väggen på samma plats bakom duschen.
Väggarna har glasfiberväv. Jag tror även att man lagt plastfolie under det klinker som finns i övriga utrymmet. Därom tvista de lärde, men jag har fått för mig att det inte ska vara så.
Takhöjd 2,3 m.

Bastun är redan på plats (förrförra ägaren som byggde).
J343BTT5_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastu 4 kvm


Väggen till höger i bastun trodde besiktningsmannen var reglad direkt mot källarytterväggen. Jag har inga bevis för det, är så fallet kommer vi troligen kakla den ytan. Vi har inte heller märkt av några problem i bastun (hur nu det skulle yttra sig). Den andra väggen i gillestugan (det är ett radhus med bara två ytterväggar i källaren) var relativt torr. Bastun har idag en våtrumsmatta utan golvbrunn.

Ett tänkt framtida läge
spa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätta in ett (massage)badkar där tvättmaskinen står idag, från vägg till vägg. Kakla in badkaret med sarg och runt väggarna. (tänk det här minus havet i bakgrunden).

Panel eller bara släta vita väggar där det inte kräver fuktspärr. Eller behålla glasfiberväven överallt om det är bra ur fuktsynpunkt?

Kapa halva väggen ovanför aggregatet i bastun som vetter ut mot badkaret och ersätta med 8 mm glas. Likaså bastudörren ska bli helglas. Våtrumsmattan i bastun ska ersättas med klinker och vara en enhet ihop med övriga golv utanför. Golvet i rummet utanför ska också få nytt klinker. En spygatt ska sättas in i bastun samtidigt för enklare rengöring och vattenbortföring i allmänhet.
.
Nytt kakel och klinker duschutrymme, med ny blandare och takdusch.

In med bra och rogivande belysning utan att sänka taket för mycket som redan är 2,3 m.

Golvvärme är jag tveksam till, för stort projekt att bila ur.

Det är angeläget är att få till lite sittplatser varför placeringen av fjärrvärmeväxlaren bakom duschen inte är optimal. Det är en nöt att knäcka om den kan flyttas eller höjas.

Fresh/Pax-fläkt.

Någonting säger mig att det här inte kommer kräva samma omfattning som en vanlig badrumsrenovering (läs, kan bli billigare allt annat lika?). Vi behöver väl inte regla upp nya väggar med gips och inte heller fuktspärra överallt, förutom runt badkar, dusch och golvbrunnar?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.