Hej.

Min bifogade ritning är över avloppet och rums indeln. i källar/souterräng planet i vår enplansvilla.

Jag har egentligen fler frågor. Vi planerar att ev. skapa en "gästlägenhet" (långväga gäster som stannar längre perioder ofta) källar/souterrängplanet (se grön markering på bif. ritning). Dock känner vi att vi inte vill bli beroende av ett wc/bodel och att lösa det med ett mindre extra wc/dusch i den gemensamma tvättstugan (inskrivet m. rött som ev nytt wc på ritn).
Betr. av. ansl. tycks det mycket möjligt dock funderar jag på avluftningen som jag inte förstår mig på (någon får gärna förklara om tid o vilja finns) och som ansluter till ytterligare en fråga.

En avluftning m. ventil finns på vinden vid den med ett streck på ritningen understrukna R:et (betyder R renslucka? Stämmer isf. i detta fall men vid R:et understruket med två röda streck finns ingen renslucka (rören dolda i väggen). (När huset byggdes glömde byggmästaren dra ut avl. på taket vilket resulterade i en stor snödriva på vinden som hittades då vårsolen började smälta snön o. vattenskada upptäcktes i boplanets tak vid en lampgenomföring så skadan hann inte bli så stor, (Flyttade in/började anv. wc:t i februari -83). Ventilen har fungerat bra i alla år men skall den bytas d.v.s. blir den utsliten?

Räcker det med bef. avluftning eller behövs det en ytterligare avluftning i samband med det tänkta nya WC:t? Behöver veta detta för WC:ts placering. Kan man dra avluftning ut genom källarvägg istället för upp genom boplan eller t.o.m. behålla den m. ventil inomhus (lukt? Såg den lösningen m. " "ventilhatt" likt vår vindsventil i en källare i ett hus en av döttrarna var spekulant på men tänkte inte på ev .annan lukt än viss "källarlukt" var mer fokuserad på risk för fukt/mögellukt då, (Huset var sedan lång tid oanvänt, byggt -82)).
 
  • avl. paint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.